یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴

دبیر جایزه ققنوس مطرح کرد؛

حال فیلم‌ها در فجر چهلم خوب نیست

ششمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: سعید مظاهری دبیر جایزه ققنوس مطرح کرد که وضعیت فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر خوب نیست و جایگاه خانواده و پدر و مادر به درستی بازنمایی نشده است

به گزارش سینماپرس، نشست خبری یازدهمین محفل سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس روز گذشته ۱۶ بهمن ماه با حضور سعید مظاهری دبیر این رویداد برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست گفت: امسال جایزه سینمایی ققنوس و محافل سینما انقلاب همزمان با جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود. سینما انقلاب سلسله محافل هم‌اندیشی است که همه ساله با انتخاب یک گفتمان برگزار و این گفتمان براساس نیازهای روز انتخاب می‌شود. گفتمان امسال سینما انقلاب «سینما پیشرفت» است و با همین محور پیش می‌رود. البته این گفتمان سال قبل نیز بود و از سال گذشته تا به امروز فعالیت‌هایی انجام شده است. با این حال به این نتیجه رسیدیم که امسال نیز باید این گفتمان ادامه داشته باشد و دست به تولید محتوای بیشتری با این موضوع بزنیم. به عبارت دیگر، معتقدیم هنوز هم خلأهایی در سینما پیشرفت داشته و داریم و لازم است بیشتر کار شود. به همین دلیل گفتمان امسال را نیز پیشرفت گذاشتیم.

مظاهری اضافه کرد: در سینما انقلاب علاوه بر اکران فیلم‌ها، محافل هم‌اندیشی نیز با حضور نخبگان علوم انسانی، رسانه و سینما برگزار می‌شود. البته جشنواره امسال با سال‌های گذشته تفاوتی دارد و آن‌هم این است که به دلیل همه‌گیری کرونا محافل محدودتر اما به صورت آنلاین برگزار می‌شود. این محافل به صورت زنده و از طریق تلویزیون‌های اینترنتی در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار دارد. برای برگزاری این محافل، فیلم‌های انتخاب شده را مورد بررسی قرار می‌دهیم و براساس هرکدام تعدادی موضوع مرتبط شناسایی می‌شود. سپس سراغ اساتید علوم انسانی می‌رویم و درباره گفتمان سینما پیشرفت با آنها به بحث و بررسی می‌نشینیم ...

وی درباره مخاطبان امسال سینما انقلاب توضیح داد و گفت: هر سال علاوه بر اساتید و نخبگان علوم انسانی میزبان ۵۰۰ نفر از فعالان رسانه‌ای و دانشجویان بودیم، اما امسال به دلیل کرونا میزبان تنها ۱۰۰ نفر از نخبگان علوم انسانی، رسانه و سینما در پردیس سینمایی ملت هستیم.

دبیر این رویداد از برگزاری رویداد ایده‌پردازی «برخیز چون ققنوس» خبر داد و مطرح کرد: یکی از نکات اساسی جشنواره امسال رویداد ایده‌پردازی «برخیز چون ققنوس» است. برهمین اساس، از ۱۴ شبکه رسانه‌ای کشور نظیر نبأ، عمار و … دعوت کردیم تا فراخوانی برای ایده‌پردازی در حوزه سینما بدهند. مهلت ثبت‌نام در این رویداد تا ۱۷ بهمن ماه خواهد بود. شرکت‌کنندگان علاوه بر شرکت در دوره، به صورت همزمان ایده‌های خود را ارسال می‌کنند. در مرحله بعدی، ۱۰۰ ایده برتر تا اسفندماه انتخاب می‌شود. آنان تا اردیبهشت ماه فرصت دارند که ایده‌هایشان را تقویت کنند. در نهایت در اردیبهشت ماه، رویداد ۲ روزه دیگری برگزار می‌شود و اساتید رسانه با این ایده‌پردازان کار می‌کنند تا ایده‌هایشان تقویت شده و پخته‌تر شود. در روز سوم این ایده‌ها دسته‌بندی شده و هر کدام که رأی بیشتری بگیرد، مورد حمایت مالی ۱۹ مجموعه تولیدی که برای این رویداد دعوت کرده‌ایم قرار می‌گیرد. علاوه بر این، یک مشاور نیز در کنار این گروه‌ها قرار می‌گیرد تا بهتر بتوانند کار کنند.

مظاهری درباره داوری جشنواره امسال بیان کرد: داوری در جشنواره ققنوس متشکل از ۲ قسمت است؛ یک هیات داوران ۲۰ نفره داریم که با مسئولیت سیدمهدی ناظمی فعالیت و آثار برگزیده را انتخاب می‌کنند. علاوه براین، مجموعه‌ای از ۲۰۰ داور را داریم. شاخصه‌های سینما پیشرفت و سینما انقلاب را احصا کرده و به هیات داوران می‌دهیم تا براین اساس نمره‌دهی کنند. مراسم اختتامیه نیز در ۲۴ یا ۲۵ بهمن ماه برگزار خواهد شد که تاریخ دقیق آن متعاقباً اعلام می‌شود.

دبیر این رویداد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا این رویداد در برج میلاد و خانه جشنواره برگزار نشد، گفت: همیشه تلاش کرده‌ایم که از حواشی دور باشیم و هدفمان این است که سینما را از منظر تفکر ببینیم نه از منظر حواشی. ما به دور از حواشی می‌خواهیم دست به تولید محتوا بزنیم. البته این را هم باید اضافه کنم که ما کمی دیر تصمیم به برگزاری این رویداد همزمان با جشنواره فجر گرفتیم و به همین دلیل برخی هماهنگی‌ها برای حضور در خانه جشنواره سخت بود.

هدف ما این نیست که به تولید برسیم بلکه هدفمان این است که به گفتمان‌سازی برسیم.

دبیر جایزه سینمایی ققنوس در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: باید بگویم که وضعیت فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر خوب نیست. جایگاه خانواده و پدر و مادر به درستی بازنمایی نشده است. نقش پدر در «پدرسالار» کجا و نقش پدر در «ملاقات خصوصی» کجا؟ بازنمایی خانواده در دهه ۱۳۷۰ کجا و حضور آن در فیلم‌های دهه ۱۴۰۰ کجا؟ باید این سوال را بپرسیم که واقعیت خانواده‌های ایرانی با آن چیزی که در این فیلم‌ها نمایش داده می‌شود تناسب دارد یا خیر؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.