سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹

سید جلال ساداتیان مطرح کرد:

پرس تی وی باید در نقش یک ابزار گفتمان‌ساز به کمک سیاست خارجه کشور بیاید

شبکه پرس تی وی

سینماپرس: تحلیلگر مسائل بین الملل درباره نقش رسانه‌های برون‌مرزی و به ویژه شبکه پرس تی وی در انعکاس اخبار ایران در سطح بین‌الملل توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، سید جلال ساداتیان تحلیلگر مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه حمایت نظام انقلاب اسلامی از پرس تی وی، یه خودی خود خط مشی شبکه را مشخص می کند، گفت: هر شبکه از هر کجا که حمایت شود، قاعدتا بیانگر تفکرات و خواست آن سیستم و آن نظام است، به طور مثال مشخص است که VOA نقطه نظرات امریکا را منعکس می کند، بی بی سی صدای انگلیس است، بنابراین دفاع و صیانت از مبانی انقلاب اسلامی توسط پرس تی وی امری بدیهی است.

او به برخی راهکارها برای ارتقای برنامه های پرس تی وی اشاره و بیان کرد: بهره گیری از نقطه نظرات مختلف در تحلیل ها، انعکاس اخبار به موقع، سریع و واقعی بسیار می تواند در جلب نظر مخاطب موثر باشد. بررسی موضوعات از جوانب مختلف و بیان دیدگاه های مخالف با ایدئولوژی شبکه می تواند به جذابیت این شبکه بیافزیاد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل درباره حضور شبکه پرس تی وی در میدان دیپلماسی عمومی و نقش موثری که می تواند در این حیطه ایفا کند، توضیح داد: اگر پرس تی وی بتواند واقعیت اخبار را به همان شکلی که رخ داده است منعکس کند، قدم بزرگی در این زمینه برداشته است. در این شرایط است که می توان از تاثیرگذاری پرس تی وی و اعتمادی که جلب کرده است، سخن گفت.

او در همین باره اضافه کرد: با توجه به اینکه در جهان امروز مردم به رسانه های متعدد و به اشکال مختلف دسترسی دارند، دست به مقایسه می زنند، پرس تی وی باید به گونه ای عمل کند که وقتی مخاطب در مقام مقایسه حاضر شد، این شبکه را انتخاب کند و نمره قبولی را به عملکرد پرس تی وی بدهد.

این تحلیلگر حوزه بین الملل در پاسخ به این پرسش که با توجه به نقش ایران در منطقه خاورمیانه، رسانه های برون مرزی چقدر می توانند به عنوان یک ابزار گفتمان ساز به کمک سیاست خارجه بیایند، گفت: هر نظام و هر تفکری رسانه های خاص خودش را می طلبد. جمهوری اسلامی ایران نیز با همه مبانی که دارد نیازمند رسانه ای است تا بتواند در سطح بین الملل آن را معرفی کند، ضمن اینکه به پاسخگویی به شبهات مطرح شده توسط رسانه های دیگر و خنثی سازی پیام های منفی منتشر شده توسط این رسانه ها بپردازد. جمهوری اسلامی در منطقه دارای نفوذ فراوانی است و پرس تی وی باید در نقش یک ابزار گفتمان ساز به کمک سیاست خارجه بیاید.

او ادامه داد: رسانه ای که می خواهد گفتمان انقلاب اسلامی را در منطقه نفوذ پیاده کند باید قدم های موثری در زمینه اعتماد سازی بردارد و جلب اعتماد مخاطب مهمترین وظیفه پرس تی وی در انعکاس گفتمان انقلاب است. اگر این اعتماد شکل نگیرد، نمی توان انتظار داشت که نفوذی هم از سوی این رسانه در مردم منطقه ایجاد شود.

ساداتیان به برخی نقاط قوت شبکه پرداخت و عنوان کرد:پرس تی وی در قامت یک شبکه قدرتمند برای تبلیغ جمهوری اسلامی ایران است و پایگاه های ویژه خودش را در بین مردم منطقه دارد و در مقایسه با شبکه هایی که چندین برابر هزینه می کنند، مورد رضایت مخاطبان است. گفتمان نظام جمهوری اسلامی در عراق، سوریه، فلسطین، لبنان، یمن و افغانستان جایگاه ویژه خودش را دارد، بنابراین پذیرش رسانه ای که منعکس کننده این دیدگاه باشد دارای درصد بالایی است.

او در پایان خاطرنشان کرد: انعکاس نقطه نظرات بزرگان انقلاب از جمله شهیدان بهشتی، مطهری و مرحوم مفتح مورد توجه قرار خواهد گرفت و در بُعد ایدئولوژیک هم نقطه نظرات متفاوت در قالب مناظره برای مخاطب جذاب خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.