شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶

گفتگوی سینماپرس با یک طراح لباس؛

گلشن: اساساً طراحی لباس در فیلم های اجتماعی به چشم داوران نمی آید!/ کار کردن با کارگردان های «بی مادر» و «شب طلایی» به عنوان ۲ فیلم اولی جذابیت های خاص خود را داشت

گلناز گلشن

سینماپرس: گلناز گلشن طراح لباس سینما که با ۲ فیلم سینمایی «بی مادر» و «شب طلایی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: هر ۲ فیلمی که با آن در این دوره جشنواره حضور دارم فیلم های سینمای اجتماعی هستند و تجربه نشان داده اساساً طراحی لباس در فیلم های اجتماعی به چشم داوران نمی آید و این فیلم های تاریخی، جنگی و... هستند که در این بخش بیشتر مورد توجه داوران قرار می گیرند در صورتی که زحمت طراح لباس برای یک فیلم اجتماعی چه بسا بیشتر از طراح لباس در آثار تاریخی باشد چرا که طراح باید کاری کند تا کاراکتر برای مخاطب قابل باور شود.

طراح لباس فیلم های سینمایی «لانتوری» و «زیر سقف دودی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی شک رقابت طرحان لباس در سینمای اجتماعی با سایر ژانرها سخت تر است البته خوشبختانه هرگز رقابت برای من مهم نبوده و نیست و طی تمام سال هایی که در سینما و تئاتر کار می کنم توانستم تجربه های مختلف داشته باشم و از نظر سبک طراحی لباس کارهای متفاوتی را انجام دهم.

وی ادامه داد: البته بی شک هر فردی وقتی کاری را انجام می دهد دوست دارد اثرش به صورت مجزا دیده شده و مورد توجه قرار بگیرد اما من به عنوان یک طراح لباس هرگز به جشنواره فکر نمی کنم و همواره بهترین ها را برای کارم می گذارم چرا که من قرار است برای تولید یک فیلم خدمت کنم که نمی دانم قرار است به جشنواره برود یا خیر به اضافه اینکه من به عنوان طراح لباس بخشی از یک مجموعه هستم و الزاماً موظفم بر اساس مضمون فیلم طراحی خود را انجام دهم.

گلشن خاطرنشان کرد: کار یک طراح لباس در سینما بر اساس فیلمنامه و بسیاری فاکتورهای دیگر مانند گروهی که با وی همکاری دارند مثل طراح صحنه و طراح گریم شکل می گیرد. همواره برای من مهم بوده در فیلمی که قرار است کار کنم چه کسی طراح گریم و طراح صحنه است و اگر احساس کردم با افرادی نمی توانم تعامل داشته باشم حضور در آن فیلم را نپذیرفته ام.

وی سپس در رابطه با تجربه همکاری با ۲ کارگردان فیلم اولی که قرار است آثارشان در جشنواره فجر انقلاب رونمایی شود گفت: کار کردن با کارگردان های «بی مادر» و «شب طلایی» به عنوان ۲ فیلم اولی جذابیت های خاص خود را داشت؛ هر دو انسان هایی بسیار محترم بودند به ویژه آقای فاطمی انسانی بسیار فرهیخته، با دانش و کتاب خوان هستند و توانستم در کنار ایشان تجربه خوبی را کسب کنم.

این طراح لباس در مورد فیلم سینمایی «بی مادر» اظهار داشت: این فیلم طبقات مختلف اجتماعی را درون خود دارد و ممکن است در این دوره جشنواره بیشتر دیده شود. کار آقای فاطمی نوع دیگری از سینمای اجتماعی است که تاکنون در سینمای ایران دیده ایم و من همانند آنکه برای تمام آثارم جانم را می گذارم و ساعت ها فکر می کنم برای این فیلم هم جانم را گذاشتم.

طراح لباس فیلم های سینمایی «گربه سیاه» و «مرگ ماهی» در خصوص اولین اثر سینمایی پسر ابراهیم حاتمی کیا گفت: فیلم یوسف حاتمی کیا بر خلاف سر و صداهایی که در فضای مجازی و رسانه ها از آن به گوش می رسد بسیار کوچک و جمع و جور است؛ بهترین اتفاق در این فیلم آن بود که یک جمع تئاتری در کار بودند و فیلم از این نظر برایم جذاب بود.

وی در پایان این گفتگو افزود: به هر صورت من سلیقه سختی دارم، اخلاقم سینمایی نیست و از این رو کمتر می توانم با عوامل فیلم ها ارتباط برقرار کنم اما از این تجربیاتم راضی هستم و امیدوارم که مورد توجه مخاطبان نیز قرار بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.