پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵

گفتگوی سینماپرس با کارگردان سینما؛

بیدل: کانسپت اصلی «نمور» سوءتفاهم است/ حضور در جشنواره فیلم فجر برای هر فیلمی به مثابه یک نقطه عطف محسوب می شود

داوود بیدل

سینماپرس: داود بیدل کارگردان سینما که با فیلم سینمایی «نمور» در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: کانسپت اصلی «نمور» سوءتفاهم است و ما سعی کردیم در این فیلم تعریفی را به مخاطب ارائه دهیم که تا چه میزان روابط انسان ها با یکدیگر می تواند موجب بروز سوءتفاهم شود و اگر هر رابطه ای به صورت ساده و شفاف شکل بگیرد تا چه اندازه در بهبود روابط انسانی موثر خواهد بود.

کارگردان فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نکته ای که بسیاری از انسان ها در طول زندگی شان تجربه کرده اند این است که اگر از یک سوءتفاهم مدت زمان طولانی بگذرد آن سوءتفاهم کم کم بدل به کینه می شود. این مسأله دغدغه اصلی «نمور» است.

وی ادامه داد: فیلمنامه «نمور» ۳ بار بازنویسی شد تا قصه خانوادگی فیلم بتواند برای مخاطب باورپذیر باشد. من این فیلم را یک ملودرام در نظر می گیرم اما ممکن این سبک از سوی برخی افراد به دلیل فضای خاضی که دارد ضد ژانر نیز تعبیر شود.

بیدل سپس در پاسخ به این سوأل که چطور علاقمند شدید این فیلمنامه را برای اثر جدید سینمایی تان بسازید اظهار داشت: از زمانی که تصمیم گرفتم اثر بعدی سینمایی ام را شروع کنم فیلمنامه های زیادی در ژانرهای گوناگون به دستم رسید از ژانر وحشت گرفته تا کمدی و اجتماعی اما هیچ کدام از آن ها به مذاقم خوش نیامد اما زمانی که فیلمنامه اولیه «نمور» را مطالعه کردم به این مسأله رسیدم که در زندگی اتفاقات مهمی وجود دارد که ما از آن به راحتی عبور می کنیم و یکی از آن ها همین روابط مان با خانواده درجه یک، درجه دو، دوستان، همسایگان، هم وطنان و... است.

این کارگردان سینما متذکر شد: روابط انسان ها با توجه به شرایط و موقعیت ها شکل می گیرد و ما سعی کردیم این شکل گیری روابط را در «نمور» به تصویر بکشیم. در این فیلم به لحاظ فن فیلمسازی تعلیق های ملویی نیز وجود دارد و ما حتی در خصوص احترام به مقام مادر نیز نکاتی را مطرح کرده ایم.

وی در خصوص نحوه ساخت این فیلم گفت: فیلمبرداری «نمور» تنها ظرف مدت ۲۰ جلسه به اتمام رسید اما پست پروداکشن فیلم زمان بسیاری از ما گرفت و با وسواس زیاد روی تروکاژ، تدوین، صداگذاری، آهنگسازی و... کار کردیم.

بیدل در پاسخ به این سوأل که «نمور» را شایسته کاندیداتوری در کدامیک از رشته ها می داند اظهار داشت: تمام تلاش همکاران من در این فیلم آن بود که در مقطع کاری خودمان بهترین اتفاق را رقم بزنیم و کاندید شویم و من قاطعانه عنوان می کنم که یکایک همکارانم شایستگی کاندیداتوری در جشنواره را دارند.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: حضور در جشنواره فیلم فجر برای هر فیلمی به مثابه یک نقطه عطف محسوب می شود چرا که این جشنواره مهمترین رویداد سینمایی کشور است. برخی فیلم ها که با پروپاگاندا و تبلیغات فراوان سعی در جذب مخاطب دارند وضعیت شان فرق می کند اما برای آثاری مانند «نمور» که حرفی جدی برای گفتن دارد و بر اساس دغدغه مندی تولید شده است جشنواره فجر یک ویترین فوق العاده است که می تواند از آن به خوبی بهره ببرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.