سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱

کاهش بیش از ۶۰ درصدی فروش سینماهای آمریکا در سال ۲۰۲۱ ؛

سایه بحران بر «گیشه سینماهای آمریکا» هویدا شد

سالن سینما

سینماپرس: با وجود اکران فیلم‌هایی چون «اسپایدرمن»، «بیوه سیاه» و «انتقام‌جویان» سینماهای آمریکا سالی بد را در سایه پاندمی پشت سر گذاشتند.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، برآوردهای اولیه نشان می‌دهد درآمد کلی از فروش در گیشه سینماهای آمریکا در سال ۲۰۲۱ تا آخرین روزهای دسامبر حدود ۴.۴ میلیارد دلار باشد. گرچه رقم نهایی که چند روز آینده به صورت رسمی اعلام می‌شود ممکن است با این رقم کمی فاصله داشته باشد و فاصله بین کریسمس تا سال نو معمولا شلوغ‌ترین روزها برای سینماهاست، اما شیوع سویه اومیکرون کووید ۱۹ که به سرعت در آمریکا در حال گسترش است ممکن است چنین فرصتی را برای سینماها فراهم نکند.

اگر ارقام به همین شکل تایید شود، آمار فروش به نسبت سال ۲۰۲۰ که سینماها در بخش مهمی از سال بسته بودند رشدی ۹۱ درصدی را نشان می‌دهد. یادآوری این امر ضروری است که فروش بلیت در سال ۲۰۲۰ به پایین‌ترین رقم در ۴۰ سال اخیر و به زور به رقم ۲.۲ میلیارد دلار رسید؛ زیرا سینماها ماه‌های زیادی از سال را تعطیل بودند و استودیوها نیز بندرت تمایل داشتند تا فیلم پرمخاطبی را راهی پرده‌ها کنند.

آمار فروش ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ که پیش از پاندمی بود کاهشی ۶۱ درصدی را نشان می‌دهد. در سال ۲۰۱۹ آمار بالای فروش فیلم‌هایی چون «انتقام جویان: پایان بازی»، «شیر شاه» و «داستان اسباب بازی ۴» کمک کرد تا فروش به ۱۱.۳۹ میلیارد دلار برسد. سال ۲۰۲۰ این رقم کاهشی ۸۰ درصدی یافت.

قرار بود اوضاع در سال ۲۰۲۱ متفاوت باشد و تاحدودی هم فرق کرد و هالیوود با اکران فیلم‌های پرسروصدایش همه تلاش خود را به کار بست و مردم شروع به بازگشت به مراکز چند منظوره محلی کردند اما نتیجه متفاوت با آن چه تصویر می‌شد رقم خورد.

سال ۲۰۲۱ ابرقهرمانان برتر از بقیه بودند. بزرگ‌ترین فیلم‌های سال شامل «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» با فروش ۴۶۷ میلیون دلار در داخل آمریکا، «شانگ‌چی و افسانه ۱۰ حلقه» با فروش ۲۲۴ میلیون دلار، «ونوم: بگذارید کارنیج بیاید» با فروش ۲۱۲ میلیون دلار، «بیوه سیاه» با فروش ۱۸۳ میلیون دلار بیشترین فروش را ثبت کردند. در این حال فیلم‌هایی که بزرگسالان را مد نظر داشتند مانند «داستان وست ساید» و «آخرین دوئل» تنها ۲۳ میلیون و ۱۰ میلیون دلار در داخل کشور فروختند.

با این حال چند فیلم موفق دیگر که از دل کتاب‌های کمیک بیرون نیامده باشند هم وجود داشتند که شامل آخرین دنباله جیمز باند با بازی دنیل کریگ یعنی «زمانی برای مردن نیست» با فروش ۱۶۰ میلیون دلار، «F۹: حماسه سریع» ۱۷۳ میلیون دلار، «یک مکان آرام قسمت دوم» ۱۶۰ میلیون دلار و کمدی اکشن علمی تخیلی رایان رینولدز یعنی «مرد آزاد» با فروش ۱۲۱ میلیون دلار در داخل کشور موفقیت‌هایی کسب کردند. اما در نهایت این سویه اومیکرون بود که با ورود به کشورناراحتی عمومی برای سینما رفتن را تشدید کرد.

هرچند تحلیل‌گران انتظار نداشتند باکس آفیس در سال ۲۰۲۱ به موقعیت عادی بازگردد –به ویژه این که تا تزریق واکسن بخش مهمی از سال سپری شد- اما مدیران استودیوها و کارشناسان صنعت سینما امیدوارند سال ۲۰۲۲ مخاطبان از تماشای فیلم در خانه خسته شوند و مشتاق بازگشت به سینماها و تماشای فیلم‌ها روی پرده بزرگ باشند. اکران «بتمن» با بازی رابرت پتینسون، دنباله ابرقهرمانی دیزنی و مارول از «پلنگ سیاه» و «دنیای ژوراسیک: سلطه» از جمله فیلم‌هایی هستند که این امید را برای سال جدید ایجاد می‌کنند.

برخی از کارشناسان معتقدند با این فیلم‌ها اگر سال ۲۰۲۲ سالی عادی نباشد، باز هم باید سالی فوق‌العاده باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.