دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷

در نشست رسانه‌ای مطرح شد؛

«سردار آسمانی» دارای دبیرخانه دائمی شد

سردار آسمانی-سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی

سینماپرس: نشست رسانه‌ای سومین جشنواره سراسری تئاتر «سردار آسمانی» با حضور دبیر و مدیران بنیاد فرهنگی روایت و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه‌ای سومین جشنواره سراسری تئاتر «سردار آسمانی» بعد از ظهر امروز دوشنبه ۶ دی ماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار و در بخشی از مراسم نیز از تندیس جشنواره با حضور خانواده شهید زمانی نیا رونمایی شد.

محمدیاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح در ابتدای نشست عنوان کرد: قدردانی می‌کنم از دبیرخانه جشنواره و مدیرکل محترم ارشاد استان کرمان که مجاهدت کردند و برای برگزاری این رویداد قدم برداشتند. امسال دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی است در حالی که ما امسال سومین دوره جشنواره را برگزار می‌کنیم. اولین دوره این رویداد مصادف شد با اربعین حاج قاسم با این وجود توانستیم جشنواره را به درستی برگزار کنیم. به نظر می‌رسد اهداف و برنامه‌های حاج قاسم با زبان هنر است که ماندگار می‌شود.

وی ادامه داد: استقبال بسیار خوبی از جشنواره شده و تا کنون ۲۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است. امیدوارم این رویداد مراسم و آیینی در شأن شهید سلیمانی را در خودش جای دهد. حاج قاسم سلیمانی آوازه ایرانی بودن را در سراسر جهان طنین‌انداز کرد، ایشان محبوب قلب همه مردم جهان است و امیدوارم ما بتوانیم این رسالت را به نحو شایسته ای انجام دهیم.

در ادامه حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، وحید فخر موسوی دبیر جشنواره و علیزاده مدیرکل ارشاد اسلامی استان تهران به ایراد سخنرانی پرداختند.

نیلی در سخنانی کوتاه عنوان کرد: معتقدم جشنواره تئاتر سردار آسمانی پیشکشی در عرصه هنر برای بیان شأن و منزلت سردار سلیمانی است. سال اولی که این رویداد شروع شد با توجه به فاصله کمی که تا اربعین ایشان داشتیم جریان‌ساز ترین رویداد در زمینه پرداختن به زندگی شهید سلیمانی را برگزار کردیم. سال قبل به سمت اجراهای صحنه‌ای رفتیم اما به دلیل بحران کرونا نتوانستیم اجراهایی را که وارد مرحله نهایی شدند در شهرهای مختلف به صحنه ببریم که امیدوارم این مسئله امسال برطرف شود و بتوانیم نمایش‌ها را در شهرهای مختلف نیز به صحنه ببریم. چیزی که در این رویداد برای ما مهم است نفوذ حاج قاسم و علاقه هنرمندان به ایشان است که می‌بینیم این شیفتگی در آثارشان نمود دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال از عراق، کنیا، هند و ترکیه متقاضی حضور در جشنواره بودند عنوان کرد: متاسفانه با وجودی که تقاضای حضور در جشنواره از کشورهای مختلف وجود داشت اما به دلیل شرایط کرونا امسال نتوانستیم این رویداد را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم. جریانی که سردار سلیمانی در عرصه بین‌المللی ایجاد کرد تا سال‌ها جای کار دارد.

نیلی در پایان ابراز امیدواری که امسال این رویداد به شکل قدرتمندی برگزار شود.

در بخش بعدی برنامه محمدرضا علیزاده عنوان کرد: خوشحالم که کرمان امسال برای سومین دوره میزبان این رویداد است. پرداختن به زندگی و فعالیت‌های سردار سلیمانی که همه عمرش را برای دفاع از مملکت گذاشته است همیشه جای کار کردن توسط هنرمندان را دارد. حضور، مشارکت و همراهی هنرمندان توانسته این جشنواره را تبدیل به یک گردهمایی بزرگ در ستایش سردار سلیمانی کند. امیدوارم این جشنواره که در جهت تبیین و تکوین مکتب سردار سلیمانی است تا سالیان سال بتواند ادامه پیدا کند. تلاش ما این است که این رویداد با توجه به محدودیت‌های کرونایی به صورت باشکوهی برگزار شود و بتوانیم میزبان خوبی برای هنرمندان باشیم و رویداد بزرگی را در سطح ملی و فراملی برگزار کنیم.

وی در پایان متذکر شد: مهمترین هدف ما ترویج هنر مقاومت است و عزیزان ما در استان کرمان برنامه‌ریزی های مناسبی را برای میزبانی استان کرمان در نظر گرفته‌اند و قرار است از ظرفیت اجرای تئاتر در استان‌های مختلف نیز استفاده شود و نمایش‌های خیابانی جشنواره نیز قرار است علاوه بر مزار شهید سلیمانی در نقاط دیگر نیز اجرا داشته باشند.

در ادامه خانواده شهید وحید زمانی نیا از همراهان شهید سلیمانی که همراه با وی به شهادت رسید در مراسم حضور یافتند.

وحید فخر موسوی سخنران پایانی مراسم بود که درباره این شهید عنوان کرد: شهید زمانی نیا ۴ سال مدافع حرم بود و ۲ سال هم در کنار حاج قاسم سلیمانی حضور داشت. شهید تازه دامادی که وقتی خانواده‌اش فهمیدند حاج قاسم به شهادت رسیده است، مطمئن شدند که فرزندشان نیز با ایشان شهید شده است چون او همیشه در کنار حاج قاسم حضور داشت.

در ادامه با حضور خانواده شهید زمانی نیا از تندیس جشنواره رونمایی شد.

فخرموسوی سپس با ارائه آماری از فعالیت‌های دبیرخانه و آثار رسیده به جشنواره یادآور شد: بخش اصلی جشنواره بخش تئاتر خیابانی است اما توجه ویژه‌ای روی بخش نمایشنامه نویسی داریم تا آثاری باکیفیت و درخور سردار سلیمانی تولید شود. همچنین بخش رادیوتئاتر هم بخش دیگر جشنواره است که امسال اضافه شده است.

وی با معرفی هیات انتخاب بخش‌های مختلف عنوان کرد: جشنواره ۱۷ دی ماه در کرمان افتتاح و از ۱۸ تا ۲۰ دی ماه جشنواره در شهرهای مختلف استان کرمان برگزار می‌شود. بخش رادیوتئاتر هم کلاً در شهر رفسنجان خواهد بود و آثار به صورت زنده از رادیو نمایش و رادیو کرمان پخش خواهد شد. تلاشمان این است که آثار برگزیده بخش نمایشنامه نویسی به چاپ برسند و همچنین قرار است آثار دوره‌های قبلی نیز در طول جشنواره چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. همچنین امیدوارم بتوانیم دبیرخانه دائمی جشنواره را دائر کنیم.

نیلی نیز در ادامه صحبت‌های فخر موسوی از برپایی دبیرخانه دائمی جشنواره در شهر کرمان بعد از پایان این رویداد خبر داد و عنوان کرد که امیدوار است محفل «خاطره نمایش» همچون دوره قبل برپا شود.

نیلی بودجه جشنواره را یک میلیارد و ششصد میلیون تومان اعلام کرد و یادآور شد که تلاش می‌کند نمایشنامه‌های مورد قبول امکان تولید پیدا کنند.

فخر موسوی در پایان نشست عنوان کرد: طبق صحبت‌های قبلی قرار بود سه اثر برگزیده بخش خیابانی و دو اثر بخش رادیوتئاتر در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته باشد اما آقای مسافرآستانه گفتند حضور آثار در جشنواره سقف ندارد و هر نمایشی که کیفیت لازم را داشته باشد، می‌تواند در جشنواره شرکت کند. همچنین آمادگی برگزاری آنلاین جشنواره نیز وجود دارد و دوستان همه زیرساخت‌ها را در صورت نیاز فراهم کرده‌اند.

جشنواره تئاتر «سردار آسمانی» با هدف تکریم و بزرگداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و سرداران شهید جبهه مقاومت از ۱۷ دی ماه سال جاری در سه بخش نمایشنامه نویسی، تئاتر خیابانی و رادیو تئاتر در کرمان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.