سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲

گفتگوی سینماپرس با یک طراح صحنه؛

کریمی طاری: «مرد بازنده» به دلیل حجم کاری فراوان و زمان تولید و پیش تولید اندک بسیار دشوار بود/ کاندیدا شدن و جایزه گرفتن از جشنواره فیلم فجر قطعاً اتفاق بزرگی است

بابک کریمی طاری

سینماپرس: بابک کریمی طاری طراح صحنه سینما که با ۲ فیلم سینمایی «علفزار» و «مرد بازنده» در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: «مرد بازنده» به دلیل حجم کاری فراوان و زمان تولید و پیش تولید اندک بسیار دشوار بود در «علفزار» نیز که بیش از ۹۵ درصد فیلم در یک ساختمان می گذرد ما همه آن فضا را بازسازی کردیم؛ به هر حال هر فیلم بنابر اقتضای فضا و داستانش سختی های خود را دارد اما مبنای ما فیلمنامه است و بر اساس آن با کارگردان از زمان پیش تولید به یک فهم و درک مشترک می رسیم.

طراح صحنه و لباس فیلم های سینمایی «فراری» و «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تعدد لوکیشن های «مرد بازنده» بسیار زیاد بود و این فیلم بالای ۴۰ لوکیشن داخلی و خارجی داشت. بنابر صحبت هایی که در زمان پیش تولید با کارگردان داشتیم قرار شد که لوکیشن ها فضاسازی خاصی داشته باشند و ما مجبور بودیم برای هر لوکیشن به صورت مجزا ایده های جدیدی خلق کنیم که این مسأله کار را برایمان دشوارتر می کرد.

وی ادامه داد: در هر فیلمی طراحی صحنه کاملاً بستگی به نگاه، ایده و خلاقیت طراح دارد. طراح صحنه ای موفق است که بتواند نگاه خلاقانه خود را درون فیلم مستتر کند. حتی اگر یک فیلم در جاده هم ساخته شود باز انتخاب فضا بسیار مهم است. شاید نیاز باشد در این جاده نمادهایی وجود داشته باشد و قطعاً طراح صحنه ای که این مسائل را راحت بگیرد نمی تواند خلاقیتی درون اثر ایجاد کند.

کریمی طاری متذکر شد: طراح صحنه باید از هر چیز ساده ای خلاقانه ترین اتفاق را پیاده سازی کند البته به شرط آنکه با فضای فیلم ارتباطی معقول داشته باشد اما با این حال مسلم است که فیلم هایی با پروداکشن های سنگین دشواری های شان برای یکایک عوامل زیادتر است.

این سینماگر خاطرنشان کرد: ساخت لوکیشن به لحاظ تولیدی سخت است اما خوشبختانه سختی و سختی کشیدن همیشه برای من جذابیت داشته و دارد. در کنار تمام مشکلاتی که به لحاظ مدیریت اقتصادی و زمان تولید پیش می آید باز هم برای من مهم است که به بهترین نحو ممکن کارم را به ثمر برسانم.

وی تأکید کرد: شاید در یک فیلم رئال جایی نیاز باشد که طراح صحنه از رئالیته خارج شود این اتفاق بدی نیست و جمع بندی میان کارگردان و طراح است از این رو من امیدوارم با درک چنین مسائلی داوران در خصوص فیلم ها و حرفه های تخصصی نظر بدهند.

طراح صحنه و لباس فیلم های سینمایی «جامه دران» و «کلاشینکف» در پاسخ به این سوأل که فکر می کنید در جشنواره کاندید خواهید شد یا سیمرغ دریافت خواهید کرد گفت: کاندید شدن و جایزه گرفتن از جشنواره فیلم فجر قطعاً اتفاق بزرگی است اما جشنواره رقابتی بین ۲۲ فیلم است و من از بقیه فیلم ها خبر ندارم و تا زمانی که فیلم ها را روی پرده سینما نبینم نمی توانم بگویم کدام اثر محق دریافت سیمرغ از جشنواره است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.