دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰

گفتگو با رکورددار طراحی چهره پردازی در جشنواره فیلم فجر؛

گلزاده: «برف آخر» جزو شاخص ترین آثار در کارنامه کاری ام است/ ای کاش کارشناسانی بی طرف به عنوان ناظر تخصصی بر عملکرد داوران در جشنواره فجر حضور داشته باشند

امید گلزاده

سینماپرس: امید گلزاده طراح چهره پردازی سینما که با ۴ فیلم سینمایی در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: بنده با فیلم های «برف آخر»، «شب طلایی»، «شادروان» و «نمور» در جشنواره حضور دارم و صراحتاً می گویم که هر کدام از این ۴ فیلم جزو کارهای ویژه سینمای ایران هستند و به شخصه همه آن ها را بسیار دوست دارم و برایشان زحمت بسیاری کشیدم اما «برف آخر» جزو شاخص ترین آثار در کارنامه کاری ام است و خودم از این فیلم بسیار راضی هستم و معتقدم قطعاً اگر قرار باشد به چهره پردازی فیلم ها نگاه تخصصی شود این فیلم می تواند رتبه بسیار بالایی کسب کند.

طراح چهره پردازی فیلم های سینمایی «پاسیو» و «کارگر ساده نیازمندیم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «برف آخر» فیلمی بیگ پروداکشن و بسیار سخت و دشوار بود. تمامی عوامل فیلم در سرمای شدید و طاقت فرسا با دشواری و مرارت بسیار کارشان را انجام می دادند و خوشبختانه همگی با اتحاد و انسجام توانستند یک اثر ناب را به ثمر برسانند.

وی ادامه داد: قطعاً چنین فیلمی که فضای آپارتمانی ندارد و در فضایی غیرمعمول و بسیار سخت ساخته شده باید بیشتر از فیلم های آپارتمانی و شهری مورد توجه داوران قرار بگیرد. داوران باید شرایط کارها و پروداکشن ها را در نظر بگیرند، موقعیت سنجی کنند و سپس رأی خود را در خصوص آثار اعلام کنند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه ای کاش کارشناسانی بی طرف و بی غرض به عنوان ناظر تخصصی بر عملکرد داوران در جشنواره فجر حضور داشته باشند تصریح کرد: متأسفانه بارها دیده شده ظرافت های برخی حرفه های سینمایی از جمله چهره پردازی به درستی درک نمی شود از این رو حضور متخصصانی از حرفه های سینمایی در هیأت های داوران یا ناظر بر عملکرد داوران ضروری است که بتواند به درستی توضیح دهد که در فلان فیلم چه اتفاقات خارق العاده ای در خصوص آن حرفه رخ داده است.

گلزاده با انتقاد از اینکه برخی اوقات شنیده می شود که می گویند چهره پردازان در سینما و آثار شبکه نمایش خانگی به سمت آرایش و زیباسازی بازیگران می روند اظهار داشت: واقعاً چنین دیدگاهی غیرمنصفانه است چرا که ما بر حسب فیلمنامه و شخصیت پردازی طراحی مان را انجام می دهیم اما خوب در نهایت سلیقه کارگردان هم دخیل است و حرف آخر را کارگردان می زند. ممکن است کارگردانی بیش از شخصیت پردازی زیبا دیده شدن بازیگرش برایش حائز اهمیت باشد و همین باعث می شود ما بیشتر به سمت زیباسازی برویم.

وی متذکر شد: من خودم همواره سعی کرده ام در تمامی آثارم به کاراکتر و شخصیت ها نزدیک شوم و بر اساس نیازهای کاراکتر مبادرت به طراحی گریم کنم. بنده معتقدم گریم باید به فیلم چیزی را اضافه کند نه اینکه خدای ناکرده بخواهد باعث ضعف فیلم شود.

طراح چهره پردازی فیلم های سینمایی «کوسه» و «پاستاریونی» اضافه کرد: من امیدوارم فیلم هایی که در چهلمین جشنواره فیلم فجر دارم با انصاف مورد قضاوت و داوری قرار بگیرند. شاید برای برخی قابل باور نباشد که فیلمی آپارتمانی مانند «شب طلایی» هم برای ما بسیار دشوار بود چرا که داستان این فیلم تنها در چند ساعت می گذرد و از نظر تداوم در راکوردهای چهره پردازی ما دقت و وسواس زیادی به خرج دادیم.

گلزاده در خاتمه این گفتگو افزود: فیلم های «نمور» و «شادروان» هم هریک ویژگی های منحصر بفرد خود را دارند و امیدوارم به خوبی در این رویداد سینمایی دیده شوند و مورد توجه عموم مردم، منتقدان و اهالی رسانه و همینطور هیأت داوران قرار بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.