شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶

دبیر بخش ایثار و فداکاری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر:

بخش ایثار و فداکاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بیانگر بخش مهمی از رویدادهای تاریخی و روز کشورمان است

محمد حبیبی

سینماپرس: دبیر بخش ایثار و فداکاری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معتقد است این بخش بیانگر بخش مهمی از رویدادهای تاریخی و روز کشورمان است که هنرمندان به روایت تصویری آن می‌پردازند.

به گزارش سینماپرس، محمد حبیبی هنرمند نقاش و دبیر بخش ایثار و فداکاری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، درباره بخش ویژه ایثار و فداکاری که به این دوره از جشنواره افزوده شده است، به مهر گفت: بنا به گفته مقام معظم رهبری، وقایع انقلاب و کشور نیاز به روایت صحیح دارد تا دیگران روایت‌های وارونه را منتشر نکنند. از این رو بخش ایثار و فداکاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بیانگر بخش مهمی از رویدادهای تاریخی و روز کشورمان است که هنرمندان سراسر کشور به روایت تصویری آن می‌پردازند.

وی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم آثار هنرمندان خوب کشورمان را در این بخش انتخاب کنیم و به نمایش بگذاریم از طریق فراخوان از هنرمندان دعوت کرده‌ایم و علاوه بر فراخوان از راه‌های دیگر هم با هنرمندان در ارتباط خواهیم بود.

دبیر بخش ایثار و فداکاری جشنواره تجسمی فجر عنوان کرد: بانک اطلاعاتی خوبی از هنرمندان تجسمی داریم و برای آنها اعلام عمومی کرده‌ایم. همچنین به طور انفرادی هم با بعضی از هنرمندان تماس گرفته و آنها را برای این بخش جشنواره دعوت کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان هنرهای تجسمی همواره از زمان انقلاب و جنگ تاکنون روایت‌های تصویری معتبری از رویدادهای بزرگ ارائه کرده‌اند، درباره مدیریت این آثار گفت: اینکه مدیریت فرهنگی تا چه حد توانسته از این روایت‌ها بهره‌برداری کند بحث دیگری است اما هنرمندان رسالت خود را انجام داده‌اند و با عکس‌هایی که برای مثال عکاسان از روزهای جنگ ثبت شده، بخش مهمی از تاریخ تصویری دفاع مقدس به حافظه تصویری جهان افزوده شده است. در دیگر موضوعات ملی و جریان‌های اجتماعی هم همینطور بوده است، مانند سیل و زلزله و مدافعان سلامت و آتش نشانان نیز آثار خوبی در حوزه هنرهای تجسمی خلق شده است.

مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس همچنین بیان کرد: در بخش ایثار و فداکاری مانند طوبای زرین جشنواره در رشته‌های ده‌گانه هنرهای تجسمی شامل: عکاسی، تصویرسازی، خوشنویسی، نقاشی، طراحی گرافیک، مجسمه، رسانه‌های هنری جدید، نگارگری، کاریکاتور و سرامیک، هنرمندان را به جشنواره دعوت می‌کنیم تا آثار خود را با مضمون ایثار و فداکاری به جشنواره ارسال کنند. داوران بخش طوبای زرین این آثار را داوری می‌کنند و در نهایت یک اثر به عنوان اثر برگزیده معرفی خواهد شد.

حبیبی در پایان گفت: مفهوم ایثار و فداکاری در کشور ما گفتمان غالب است که در مفاهیمی مانند شجاعت و ایثارگری و روحیه جهادی و شهادت در زمان دفاع مقدس و پس از آن در ادواری مانند؛ شیوع کرونا، کمک‌های مردمی به آسیب‌دیدگان سیل و زلزله و دیگر بلایای طبیعی، فداکاری نوجوان کشورمان و آتش نشانان و دیگر رویدادهای اجتماعی پدید آمده است. اما این مفهوم با اندیشه‌های دینی و انقلابی هم گره خورده است. بسیاری از مشکلات کشور با ساختارهای اداری حل و فصل نمی‌شود و با کار جهادی که ایثار و فداکاری می‌طلبد، می‌توان بر بسیاری از مشکلات غلبه کرد. نمونه اعلای چنین رویکردی، حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است که هم در جبهه‌ها بود و هم همراه مردم سیل زده به آنها کمک می‌کرد.

بخش ایثار و فداکاری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به صورت ویژه در فراخوان آمده است و هنرمندان می‌توانند همراه ثبت نام و ارسال اثر در بخش طوبای زرین در بخش ایثار و فداکاری هم شرکت کنند. آثار همزمان با حضور داوران بخش‌های مختلف انتخاب و داوری خواهد شد. چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پانزدهم بهمن ماه با دبیرکلی عباس میرهاشمی افتتاح خواهد شد. علاقه مندان با مراجعه به سایت : fajrtajasomi.ir و نشانی : @tajasomi در فضای مجازی اخبار و اطلاعات جشنواره را دریافت کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.