دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱

در بیستمین دوره؛

پیام سرپرست معاونت امور هنری به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

محمود شالویی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران

سینماپرس: محمود شالویی برگزاری جشنواره نمایش هایی آیینی و سنتی را فرصتی مغتنم برای آغاز پژوهش‌ها، تبادل تجربیات و بهره‌گیری‌ از نگاه‌ها، برداشت‌ها و ارائه‌های جدید از این امکان پرظرفیت دانست.

به گزارش سینماپرس، محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری به بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی پیام داد که متن پیام بدین شرح است:

«هر کسی کو دور ماند از اصل خویش/ باز جوید روزگار وصل خویش

آیین‌ها و باورهای جمعی کهن هر جامعه‌ای، نمادهای تجمیعِ خصایص نیک و روحانی آحاد آن جامعه، در زندگی فردی و زیست اجتماعی موردن ظر ادیان آسمانی- از جمله دین مبین اسلام- در حوزه‌ حیات مردمی است و با نگاهی از سر تامل، آنچه دریافت می‌شود آنست که ساحت‌های ارزشمند ذکر و تذکر و تفکر و خلوت منزه آدمی، نتیجه‌ آیین مداری اوست.

در این راستا، حقیقت غیرقابل‌ انکار، این‌که آیین‌های حاضر در متن فرهنگ عامه، چراغ روشنی است افروخته از دیرباز ناپیدا تا امروز، برای یادآوری باورهای اصیل پاک و نجات‌بخش آدمی از خطا و تبهکاری؛ هرچند زندگی فردی مدرن و واگرایی‌های بشری امروز از مولفه‌های حقیقی حیات اجتماعی، او را از توجه به این ارزش‌ها و نقش بی‌بدیل این میراث گرانقدر، به میزان وسیعی باز داشته باشد.

اما به‌رغم این واقعیت ناپسند، اقوام متنوع و یکپارچه‌ ایرانی، به اتکاء توانمندی، زیبایی، وسعت و عمق گنجینه‌ آیینی خود، در گذران تاریخ و در فرصت‌ها، درنگ‌ها، مناسبت‌ها و بهانه‌های کوچک و بزرگ زندگی فردی و اجتماعی خویش، همواره بر گِردِ این مجموعه‌ ارزشمند، فراهم آمده و روشنای راهگشای آن را به نسل‌های متمادی رسانیده‌اند، به‌ویژه آن بخش‌هایی از این گنج زمان دیده را که در آیینه‌ دین و نگاه یکتاپرستانه‌ این ملت قویم، انطباق بیشتری از خود نشان داده‌اند.

از این منظر، اهتمام بر بازشناسی شایسته و توجه به عمق و ابعادِ پیدا و پنهان این آیین‌ها و سنت‌ها، گام نخست و بسیار تعیین‌کننده‌ای در حفظ و تعالی این میراث کم‌نظیر است و طبیعی است که برای درک و تداوم درست این جریان زلال و حیاتی و حتی پیش‌برد مفید آن، بایستی به بازشناسی، باز تعریفی و ارائه‌ کامل‌تر و بهتر این بضاعت ارجمند- که بیشترین جلوه و جلال خود را در هنرهای نمایشی این سرزمین می‌یابد- به شکلی اصولی‌تر و عمیق‌تر پرداخت.

بر این پایه، برگزاری جشنواره‌های نمایشی آیینی- سنتی کشور، می‌تواند و باید که صرفاً به نمایش و مرور نمونه‌ها و دستاوردها، بسنده نداشته و فرصتی مغتنم برای آغاز پژوهش‌ها، تبادل تجربیات و بهره‌گیری‌های بسیار از نگاه‌ها، برداشت‌ها و ارائه‌های جدید از این امکانِ پرظرفیت باشد.

در این فرصت، تلاش‌ها و هم‌رسانی‌ها و هم‌فکری‌های مشفقانه و خستگی‌ناپذیر اهالی این رویکرد هنری و نیز دست‌اندرکاران برگزاری رخدادهای موفق این گونه‌ هویتی و بارآور را ارج گذارده و تعالی توفیقات‌شان را از درگاه خداوند متعال امید می‌برم.»

بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از ۱۴ تا ۲۱ آذر به دبیری داود فتحعلی‌بیگی در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.