یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲

تهیه‌کننده «تک تیرانداز» :

«تک تیرانداز» می‌توانست بالاتر از ۱۰ میلیارد فروش کند/فشار دوستان باعث نمایش در تلویزیون شد!

پوستر فیلم سینمایی «تک تیرانداز»

سینماپرس: فیلم تک تیرانداز با موضوع دلاوری‌ها و شهادت شهید زرین، با اکران نابهنگام در تلویزیون و تمایل متولی ساخت آن برای برگشت زودتر هزینه ساخت فیلم، قربانی شد و فیلمی که می‌توانست قطعاً فروش بالایی داشته باشد، با شکست روبرو شد.

به گزارش سینماپرس، یکی از دغدغه‌های اصلی و همیشگی اصحاب رسانه و هنرمندان و فعالان فرهنگی دلبسته به ایران و انقلاب اسلامی، ساخت و تولید فیلم‌هایی با محوریت رشادت‌ها و دلاوری‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و درخشش آنان در میدان نبرد حق علیه باطل بوده است. از سوی دیگر ساخت این ژانر نیازمند بودجه، توان و زمان بسیار زیادی است. در کل کاری است که باید برای ساخت آن کفش آهنین پا کرد و همت بلند داشت. اما این تنها یک سوی ماجرا است و ما باید موضوع اصلی و بسیار مهم اکران که میدان و محل اصلی انتقال پیام و اثرگذاری آن است را بصورت جدی در نظر داشته باشیم. گذر از این پیچ و خم کار حساس و مهمی است که بدون کارشناسی دقیق و برنامه‌ریزی درست میسر نمی‌شود.

سال گذشته بنیاد فرهنگی روایت فتح، با همکاری یک گروه حرفه‌ای و با تجربه، اقدام ارزشمندی در ساخت یک فیلم سینمایی با محوریت رشادت‌های سردار شهید عبدالرسول زرین کرد. فیلمی که نقش اصلی آن را کامبیز دیرباز بازی کرد و از همان روزهای تولید خبر می‌رسید که این فیلم، کار قابل توجه و قابل قبولی از آب درآمده است. اکران فیلم در جشنواره هم نظرات مثبت و هم انتقاداتی را در بر داشت اما نقدها که بیشتر ناظر بر سوگیری‌های اکشن و هالیوودی بود نیز، عواملی نبود که نتواند فیلم را در گیشه موفق کند بلکه بیشتر ناظر بر جنبه‌های نظری-سینمایی بود. فیلم در نهایت در جشنواره فیلم فجر با نامزدی در چند بخش توانست سیمرغ بهترین جلوه‌های میدانی و همینطور بهترین فیلم از نگاه ملی را دریافت کند.

اما یک اتفاق غیر منتظره باعث شد که "قهرمانِ تازه‌وار سینمای دفاع مقدس" یکباره مسیرش بجای آنکه به سمت سینما برود به سمت تلویزیون حرکت کند؛ فیلم تک تیرانداز در ایام عید نوروز، پخش تلویزیونی گرفت که اقدامی بی‌سابقه بود. کاری که از آن با عنوان "اکران تلویزیونی" یاد شد. مدیران رسانه ملی از این اقدام به خود می‌نازیدند و البته مدیران روایت فتح چندان واکنشی نشان ندادند.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد خیلی زود فیلم قاچاق شد و اولین بلای این کار غیرحرفه‌ای خودنمایی کرد.

این موضوع گذشت، تا اینکه در اواخر شهریور ماه خبر از اکران این فیلم در سینماها رسید. تبلیغات فیلم به خوبی انجام شد و باوجود آنکه بنظر می‌رسید سینماداران حاضر به اکران فیلم، بخاطر نمایش تلویزیونی آن و اطمینان از اینکه این فیلم در سینما نمی‌فروشد نشوند، اما در نهایت فیلم در بیشتر سینماهای کشور اکران شد. البته تهیه‌کننده فیلم همان موقع در مصاحبه‌ای با ما گفت که به فروش فیلم در سینما امیدوار است اما نتیجه کار چیز دیگری از آب درآمد.

حال با گذشت نزدیک به دو ماه از این موضوع تهیه‌کننده فیلم مطالبی را در خصوص این موضوع بیان کرده است. اینکه چه عاملی باعث شد فیلمی که هر چند سال یکبار مانند آن ساخته شود اینگونه کشته و تلف شد.

اکران تلویزیونی فیلم را در سینما قربانی کرد

اصغری در خصوص فروش پایین فیلم و احتمال اینکه ایرادات در ساختار و درام باعث افت فروش شده باشد، بیان کرد: قطعاً مهمترین دلیلی که فیلم تک تیرانداز را در گیشه دچار مشکل کرد، نمایش گسترده آن قبل از اکران در تلویزیون است. البته هیچ فیلمی بی‌عیب و نقص نیست اما آنچه که باعث شد تا این فیلم در گیشه از فروش پایین رنج ببرد، نمایش قبل از اکران سینمایی آن در تلویزیون بود. از همان ابتدا هم بر این امر تأکیید شده بود که این فیلم مخصوص اکران در سینما است و نمایش قبل از اکران آن در سینما منجر به صدمه جدی به اکران و فروش آن می‌شود. اما در هر حال بعد از نمایش تلویزیونی آن، بخاطر قابلیت مناسب این فیلم برای اکران در سینما، با کمکی که دوستان شورای صنفی نمایش و انجمن سینماداران داشتند، قبول کردند که این فیلم در ایام هفته دفاع مقدس اکران شود. البته درست است که کرونا بر فروش فیلم‌های سینمایی اثرگذار بود، اما قطعاً مهمترین دلیل فروش کم این فیلم همان اکران تلویزیونی است.

تقاضایی از سوی رسانه ملی که مدیران روایت فتح هم بدشان نیامد

او در پاسخ به این سؤال که چرا اصلاً پای این فیلم به تلویزیون باز شد، گفت که این تقاضا ابتدا از طرف رسانه ملی صورت گرفت. به این دلیل که اولاً تلویزیون فیلم دفاع مقدسی جدید و قهرمانی و برای پخش این فیلم تمایل زیادی داشت. از طرف دیگر انتقال پیام فرهنگی و دفاع مقدسی این فیلم هم هدف رسانه ملی و همچنین بنیاد فرهنگی روایت فتح بوده است. برای همین هر دو طرف هدف مشترکی داشتند. اما حقیقت این است که بنیاد با این گمان که شرایط کرونایی و اوضاع اقتصادی مردم، باعث می‌شود مردم به سینما نروند، قبول کرد که این ریسک را بکند. این فیلم تقریباً ۱۰ میلیارد هزینه داشته و صداوسیما هم از رقم ۵ میلیاردی برای اکران صحبت کرده بود که بنظر مدیران محترم بنیاد رسیده بود که این مبلغ خود می‌تواند نیمی از هزینه فیلم را جبران کند و شاید نیم دیگر هم بتواند در سینما در آینده فروش کند. اما متأسفانه در نهایت این مبلغ هم داده نشد.

با ۱۵ میلیارد هم حاضر نشدم فیلم را به صداوسیما بدهم

وی ادامه داد: البته از طرف صداوسیما با من تماس گرفتند اما من گفتم که حتی اگر ۱۵ میلیارد هم به من بدهید این فیلم را برای اکران قبل از سینما به تلویزیون نمی‌دهم. برای همین بعد از این با رایزنی با بنیاد روایت فتح، این فیلم را برای نمایش از بنیاد گرفتند و پخش کردند. من و همکارانم می‌دانستیم که این کار، بدون شک پخش سینمایی کار را دچار مشکل می‌کند. چون کار ما سینما است و فیلم‌های با معیار دفاع مقدس به تعداد محدودی در سال ساخته می‌شود، ترجیح این بود که در سینما اکران شود اما هماهنگی و فشار دوستان باعث نمایش در تلویزیون شد.

تک تیرانداز می‌توانست ۱۰ میلیارد فروش کند

این تهیه‌کننده سینما درباره اینکه اگر این اتفاق نمی افتاد، "تک تیرانداز" چقدر در سینما می‌فروخت گفت: پیشبینی من این بود که این فیلم می‌توانست بالاتر از ۱۰ میلیارد فروش کند. بدلیل اینکه سال‌ها بود فیلم قهرمان محور و دفاع مقدس در سینما اکران نشده بود. این موضوعی بود که تمام کسانی که این فیلم را دیده بودند اذعان داشتند که تک تیرانداز در سینما فروش بالایی دارد برای آنکه فضا و شکل فیلم که از نظر بصری و جلوه‌های ویژه در سطح بسیار خوبی قرار داشت و در کل یک فیلم جذاب و جوان‌پسند بود.

او ادامه داد: علاوه بر این فیلم ما می‌توانست در سینما اکران بشود و سال بعد هم از تلویزیون مانند دیگر فیلم‌های سینمایی پخش شود. این شکلی هیچ لطمه‌ای به فیلم زده نمی‌شد اما در هر حال توجیه دوستان این بود که بودجه صداوسیما و بنیاد روایت فتح و سازمان بسیج، ملی و یکی است و این کمکی است که بنیاد و روایت باید به‌یکدیگر کنند و پیام انقلابی فیلم از مسیر رسانه ملی به مخاطب منتقل می‌شود.

این فیلمساز در واکنش به خبرنگار تسنیم که انتقال پیام از سینما هم صورت می‌گیرد و بیشتر این توجیهی برای قبول کردن ارائه فیلم به تلویزیون و رسیدن زودتر به مبلغ مالی بوده است، گفت: بله، نگاه کارشناسانه این است که پیام فیلم چه در سینما و چه در تلویزیون منتقل می‌شد و از سوی دیگر این سینما است که جریان‌ساز است نه تلویزیون. بنابراین این فیلم باید در سینما اکران شود تا بتواند جریان دفاع مقدس را دوباره راه‌اندازی کند اما وقتی نگاه غیرکارشناسی حاکم می‌شود به این وضعیت می‌رسیم که می‌بینیم؛ نه فروشی در کار است و نه جریانی شکل می‌گیرد.

وی در پایان گفت: این فیلم قربانی عدم کارشناسی، سو مدیریتی و شرایطی شد که برای آن برنامه‌ریزی درستی صورت نگرفته بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.