سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲

هشداری جدی به مدیران سینما؛

قصد احیاء سینما را دارید یا استمرار اوضاع اسفبار گیشه سینماها؟ / لزوم تدبیر برای آشتی و جذب ۸۸درصد از افراد جامعه که با سینما قهر کرده اند!

سالن سینما؛ گیشه سینما

سینماپرس: اکران حدود ۲۰ فیلم سینمایی تنها در بازه زمانی آبان ماه تا دی ماه سال جاری باعث اضطراب جدیدی در میان اهالی سینما شده؛ سرمایه گذاران و تهیه کنندگانی که طی نزدیک به ۲ سال گذشته به دلیل همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی سالن های سینما نتوانستند فیلم های شان را اکران کنند اینک با بی تدبیری مدیران فرهنگی مجبور به اکران آثارشان در شرایطی شده اند که هنوز بخش اعظمی از جامعه سینما روی کشور برای حضور در سالن های سینما دچار تردید است و اکران گسترده فیلم ها پدیده ای جز فیلمسوزی را در پی نخواهد داشت.

اردوان انتظاری/ ترافیک پشت در اکران این روزها بسیار سنگین است! حدود ۳۰۰ فیلم سینمایی که به دلیل اهمال کاری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید اجازه ساخت پیدا کردند این روزها در حالی می خواهند اکران شوند و بازگشت سرمایه داشته باشند که احتمال وقوع پیک ششم کرونا یکی از مهمترین موانع برای رونق سالن های سینما است اما در اقدامی محیرالعقول و عجیب مدیران سینمایی برای خلاصی از ترافیک اکران مبادرت به راهکاری اشتباه و امتحان پس داده یعنی اکران فیلم ها در ابعاد گسترده و با فاصله زمانی اندک کردند تا وضعیت اکران با این اتفاق به تعادل برسد در صورتی که این اتفاق اگر هم بعدها باعث تعادل در اکران شود در حال حاضر کمر بسیاری از سرمایه گذاران و تهیه کنندگان سینما به ویژه در بخش خصوصی را از وسط دو نیم می کند!

اکران گسترده این تعداد فیلم به صورت همزمان در سالن‌ های محدود سینما در کل کشور یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ ها و چالش‌ های سینما محسوب می‌شود که پیش از این سابقه نداشته است. برخی از تهیه‌کنندگان و فیلمسازان معتقدند که این تعداد بالای اکران باعث می‌شود تا برخی از فیلم‌ها در کنار رقبای خود نتوانند عرض اندام کنند و به نوعی بازنده این شرایط سخت همزمانی اکران شوند.

نکته قابل تأمل آنجا است که سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید حدود ۲ سال قبل خبری تلخ مبنی بر نرفتن ۸۸ درصد از مردم کشور به سینما داد که جامعه سینمایی کشور را دچار بهت و شوک کرد!

در آن زمان عده ای از سینماگران و کارشناسا فرهنگی کشور تأکید داشتند اصلی ترین دلیل نرفتن اکثریت مردم به سینما این است که فیلم ها تأثیر مخرب فرهنگی دارند و مردم شریف، اخلاق مدار و نجیب به تماشای آثار سخیف و مبتذل نخواهند رفت.

این اتفاق در حالی است که سینما با حضور مردم معنا پیدا می کند اما به واسطه سیاست گذاری های غلط مدیران سینمایی دولت قبل و باز گذاشتن درهای سینما و ورود برخی افراد که هیچ علاقه ای به سینما ندارند و به صورت کاسبکارانه و تنها برای کسب سود بیشتر سرمایه های شان را به سینما می آورند وضعیت تولیدات سینمایی آشفته تر از هر زمان دیگری شد و همین اتفاق باعث شد تا بسیاری از مردم از سالن های سینما دور شوند و تمایلی برای تماشای فیلم های مبتذل، سخیف و بی مایه سینما نداشته باشند.

این اتفاق آنقدر جدی شده که شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم به واکنش وا داشته؛ هرچند که سینماگران از سال ها قبل پیش بینی چنین اوضاع اسفباری را برای سینما داشتند و بارها در مصاحبه های خود از مدیران سینمایی خواهان رسیدگی جدی و فوری به وضعیت سینما بودند اما وادادگی مدیران باعث شده تا امروز وضعیت سینما وخیم تر از گذشته شود؛ اینک سینمای ایران سینمایی در آستانه اضمحلال است و قطعاً اگر وضعیت به روال سابق پیش برود به زودی شاهد مرگ سینما در کشورمان خواهیم بود.

حال باید از مدیران سینمایی دولت سیزدهم سوأل کرد که آیا شما قصد احیاء سینما را دارید یا فیلمسوزی و استمرار اوضاع اسفبار گیشه سینماها؟؛ بی تردید اگر هدف تان احیاء سینما است باید هرچه زودتر تدبیر عاجل برای آشتی و جذب ۸۸درصد از افراد جامعه که با سینما قهر کرده اند داشته باشید و از سوی دیگر به جای فیلمسوزی و به خطر انداختن سرمایه بخش خصوصی و بیت المال تدبیری ویژه برای رفع بحران در ترافیک انبوه آثار پشت خط اکران کنید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.