شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷

در رونمایی از پوستر «بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی» عنوان شد؛

استاد «علی نصیریان»: «مبارک» شخصیت و ستون اصلی نمایش‌های آیینی و سنتی ما است/مبارک در دنیا مطرح شدنی است!

علی نصیریان

سینماپرس: علی نصیریان در مراسم رونمایی از پوستر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی پیشنهاد داد تا روی شخصیت «مبارک» کار و این شخصیت از طریق نمایشنامه‌نویسان وارد تئاتر امروز ایران شود.

به گزارش سینماپرس، مراسم رونمایی از پوستر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی صبح امروز شنبه ۱۵ آبان با حضور مدیران و مسئولان هنری و همچنین جمعی از هنرمندان با سابقه تئاتر در تالار رودکی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدحسین ناصربخت قائم مقام دبیر بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: امروز روز رسمیت یافتن بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی است. عدد ۲۰ عددی ممتاز در عرصه آموزش است و ۲۰ سالگی جلوه و اوج نیروها و طراوت و شادابی یک جوان محسوب می‌شود. امیدوارم جشنواره ما در بیستمین سالش طراوت و شادابی را در شرایط سختی که کشور سپری می‌کند بازتاب دهد.

وی ادامه داد: برخی چهره‌های نمایش‌های آیینی و سنتی از بین ما رفتند و ما این امانت را از آن‌ها به دست گرفتیم و امیدواریم به درستی به آیندگان منتقل کنیم.

این پژوهشگر و فعال عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی متذکر شد: نمایش‌های آیینی و سنتی شرایط خوبی در کشور ما ندارد که برخی اتفاقات در این خصوص طبیعی است و برخی غیرطبیعی است و با این نمایش‌ها مهربانی نشده است.

ناصربخت در ادامه سخنان خود یادآور شد: هر سال و با برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی امیدواریم پژوهشکده و بنیاد نمایش‌های آیینی و سنتی تأسیس شود اما این آرزو هیچوقت محقق نشده است. امیدوارم امسال بعد از جشنواره بیستم این آرزو محقق شود و سازمان‌های مربوطه در تحقق این آرزو همت کنند تا برای نمایش‌های آیینی و سنتی ما امنیت فراهم شود زیرا نمایش‌های آیینی و سنتی ما هویت‌مان را نشان می‌دهند.

وی تأکید کرد: امیدواریم با تأسیس پژوهشکده و همچنین بنیاد نمایش‌های آیینی و سنتی، نمایش‌های آیینی و سنتی به روز و معاصرسازی شوند و برای مردم سرزمین ما طراوت و شادمانی به ارمغان بیاورند. امیدواریم بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی یکی از بهترین جشنواره‌هایی باشد که برگزار می‌کنیم و آثار این جشنواره اجرای عمومی داشته باشند تا شادی و نشاط را برای مردم و مخاطبان ارمغان بیاورند.

سپس محمود شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه رفت و گفت: وقتی هانری کربن به ایران آمد و دیدارهایی با مرحوم علامه طباطبایی داشت در کتاب «اسلام ایرانی» که ۴ جلد آن اخیراً منتشر شده است، بحثی را درباره شیخ شهاب الدین سهرودی فیلسوف شهیر ایرانی مطرح کرده است. سهرودی در مباحث خود برای بیان اندیشه‌های فلسفی و حکمی رویکردی به سنت‌ها و آیین‌ها دارد. امروزه نیز ما نمی‌توانیم هنرمان را به دور از آیین و سنت‌ها دریابیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: آقای قادر آشنا در گفتگو با من تأکید کرد که آثار برگزیده این جشنواره امکان اجرای عمومی را خواهند داشت.

شالویی یادآور شد: در دوره‌ای که مسئولیت هنرهای تجسمی را بر عهده داشتم برای دوره دوسالانه پنجاه و سوم ونیز حضور داشتم یکی از مسئولان دوسالانه به من که اگر آثاری درباره آیین و سنت خودمان داریم به آن‌ها ارائه دهیم زیرا آثار کشورهای غربی در آنجا به وفور وجود دارد. این امر بیانگر این مهم است که دنیا هم علاقه‌مند است ما در هر رویداد هنری با آثار و اندیشه‌های سنتی و آیینی خودمان حضور پیدا کنیم.

علی نصیریان بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر و نمایش‌های آیینی و سنتی سخنران دیگر این مراسم بود. وی در این بخش از مراسم گفت: برگزاری بیستمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را تبریک می‌گویم که با همت و همراهی مدیران آگاه نظیر قادر آشنا و آدم‌های عاشق نمایش‌های آیینی و سنتی نظیر داود فتحعلی بیگی، اردشیر صالح‌پور، محمدحسین ناصربخت و هنگامه مفید برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: من خواهش دارم که افراد با استعداد در زمینه نمایشنامه‌نویسی روی شخصیت مبارک فکر کنند. اگر ما به نمایش‌های تخته حوضی و هم خیمه شب‌بازی ها نگاه کنیم به این مهم می‌رسیم که شخصیت مبارک خیلی شخصیت ویژه‌ای است و خیلی حرف‌ها می‌تواند بزند.

نصیریان یادآور شد: وقتی طنز مطرح باشد خیلی لطیف و دوست داشتنی نقد می‌کند و نقد را جذاب نشان می‌دهد. اگر ما در خلوت به خودمان بخندیم و خود را نقد کنیم خوب است. من در این زمینه تلاش کردم ولی نتوانستم به آرزویی که داشتم تا مبارک را به نمایشنامه نویسی و تئاتر امروز گره بزنم، دست پیدا کنم.

این هنرمند با سابقه تئاتر تصریح کرد: مبارک در دنیا مطرح شدنی است. مبارک شخصیت و ستون اصلی نمایش‌های آیینی و سنتی ما است. خیلی دلم می‌خواهد شخصیت مبارک را در تئاتر امروز زنده کنیم تا مضامین اجتماعی روز جامعه بپردازد. پیشنهاد می‌کنم مسابقه نمایشنامه نویسی «مبارک» برگزار شود و روی شخصیت مبارک پژوهش کنیم.

سپس با حضور علی نصیریان، محمود شالویی، قادر آشنا، داود فتحعلی‌بیگی، محمدحسین ناصربخت، اردشیر صالح‌پور، مریم معترف و هنگامه مفید ۲ پوستر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی و پوستر سمینار جشنواره رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.