جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷

یک منتقد سینما و تلویزیون عنوان کرد:

وقتی صدا و سیما زودتر به انتشار اخبار رویدادها وارد می‌شود فرصت کمتری برای شایعه سازان یا جهت دهندگان منفی پیش می‌آید

معاونت فضای مجازی صداوسیما

سینماپرس: منتقد سینما و تلویزیون گفت: وقتی صدا و سیما زودتر به انتشار اخبار رویدادها وارد می‌شود فرصت کمتری برای شایعه سازان پیش می‌آید

به گزارش سینماپرس، حسین سلطان‌محمدی منتقد سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگاران جوان، درباره تغییرات در رسانه ملی گفت: رئیس جدید رسانه ملی به خوبی کار خود را آغاز کرد. این مسئله را هم در بحث اخبار و معاونت سیاسی هم تغییراتی که در روش‌های ورود به حوزه خبر با رعایت ویژگی شامل بودن و انحصاری بودن سازمان صدا و سیما مشاهده کردیم. پوشش رسانه ملی نسبت به هر رسانه دیگری از جمله خبرگزاری ها، فضای مجازی مانند اینستاگرام یا تلگرام و حتی روزنامه‌ها بسیار متفاوت است. سهولت دسترسی به تلویزیون و رادیو باعث می‌شود به شامل و جامع بودن این مسئله افزوده شود.

وی ادامه داد: اگر رسانه از قدرت جامعیت خود به صورت عام استفاده کند و بتوانند زودتر وارد حوزه اخبار شود، با نوع مدیریتش می‌تواند پیشگامی ایجاد کند. این پیشگامی را می‌توان در چند سوژه از جمله انتصاب داماد علیرضا زاکانی، حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها مشاهده کنیم. رسانه ملی در زمینه انتشار این اخبار در بخش اصلی خبر تلویزیون به سرعت وارد شد.

سلطان محمدی بیان کرد: وقتی صدا و سیما زودتر به انتشار اخبار رویدادها وارد می‌شود فرصت کمتری برای شایعه سازان یا جهت دهندگان منفی پیش می‌آید. این نکته به خصوص زمانی که برنامه ۹۰ پخش می‌شد، قابل مشاهده بود که تقریبا بیشتر رسانه‌های ورزشی منتظر دوشنبه‌های نود بودند تا سوژه‌های خبری خود را از آنچه در۹۰ مطرح شده بود به دست آورند.

این منتقد عنوان کرد: سازمان صدا و سیما می‌تواند حداقل در بخش سیاسی خودجهت دار باشد و تعداد سوژه‌های جهت دار را افزایش دهد و با افرایش گفتگو ها، فضایی برای نگرش‌های جدید ایجاد کند تا نظراتشان را بیان کنند؛ اما رسانه ملی نتیجه گیری نهایی را خودش به عهده بگیرد. برای مثال در زمینه انتصاب داماد زاکانی، رسانه ملی پس از مشاهده اولین واکنش‌ها بخش‌هایی از آن را بازگو کرد. همینطور در بحث رئیس سازمان غذا و دارو از این منظر به بحث وارد شد که ریاست چنین سازمانی نمی‌تواند مالکیت مادی هیچ شرکتی را به عهده داشته باشد. این موضوع را تلویزیون به بحث گذاشت و صفحه‌های منتسب به شرکت‌های رئیس غذا و دارو را نشان داد که چندی قبل از این شرکت‌ها جدا شده و استعفاداده است و چنین مسئله‌ای وجود ندارد. حرفشان رابا استناد به مدارک مطرح کردند و نتیجه گیری نهایی را انجام دادند.

وی اظهار کرد: در بخش سیاسی با این اتفاقاتی که رخ داد عملکرد خوبی داشته است؛ تاحدی که می‌گوییم نوعی بازگشت در صدا و سیما به جنبه جامع بودن دیده می‌شود؛ و رسانه ملی شامل بودن را نشان می‌دهد؛ هدایت کنندگی و جهت دادن به رویداد را که یکی از ویژگی‌های خاص رسانه‌های غالب است؛ نشان می‌دهد. حتی می‌تواند سوژه سازی کند، در جامعه مطرح شود و با پوشش رسانه ملی مانع ذهن سازی‌های نادرست از جانب فضای مجازی و غیر مجازی که در سطح جامعه وجود دارد شود و ببینده را در مسیر طبیعی، اما آگاه قرار دهد.

سلطان محمدی توضیح داد: به تازگی یکی از اعضای شورای شهر تهران مطرح کرد؛ در تهران شبکه اختصاصی نداریم، درحالی که شبکه پنج تلویزیون، شبکه محلی استان تهران است. از این نکته بایذ به این مسئله پی برد که نیازداریم در شبکه پنج فراتر به رویدادهای شهری پرداخته شود، همه مسئولان را درگیر کند و آن را به سهم خودش پیش ببرد؛ حتی جلسه شورای شهر به صورت زنده از شبکه پنج پخش شود.

این منتقد عنوان کرد: در نهایت باید بگویم شروع فعالیت رئیس جدید سازمان صدا و سیما برای بازگشت رسانه ملی به جایگاه استانداردش، خوب است. فراموش نکنیم سازمان صدا و سیما در سال‌های پیش با محدودیتی مواجه بود و به نوع خاصی از سوژه‌ها توجه داشت به گونه دیگری آن‌ها را مدیریت می‌کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.