یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳

انتقاد رییس «سازمان سینمایی» از کیفیت اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه؛

خزاعی: امشب حس کردم «جشنواره ایران‌مال» برگزار می‌شود!

محمد خزاعی و سیدصادق موسوی در مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: آیین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در حالی برگزار شد که محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به شدت نسبت به حجم بالای تبلیغات مجموعه ایران‌مال در این مراسم انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در آیین اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که امشب یکشنبه ۲ آبان‌ماه در مجموعه ایران‌مال برگزار شد، در سخنانی ضمن تبریک میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام صادق (ع) گفت: جشنواره فیلم کوتاه دستاورد ارزشمندی است که حاصل تلاش عزیزان بسیاری در سال‌های متمادی گذشته است. از این رو، وظیفه خودم می‌دانم از همه آنانی که در رشد و بالندگی نهال سینمای جوان دستی بر آتش داشته‌اند قدردانی نمایم. همچنین از مسئولان و دست‌اندرکاران این دوره جشنواره سپاسگزاری می‌کنم. همچنین از سفرا، رایزنان فرهنگی و فیلمسازان کشورهای مختلف که در این رویداد سینمایی حضور یافته‌اند متشکرم.

وی افزود: از هیات‌های انتخاب و داوری و از همه فیلمسازان و جوانان خلاق و هنرمند هم تشکر می‌کنم. چه آن‌هایی که آثارشان در جشنواره حضور داشت و چه فیلمسازانی که به دلیل شاخص‌های جشنواره و سلایق گروه‌های انتخاب، در بخش مسابقه نبودند. از سال‌های دور به یاد دارم که جشنواره فیلم کوتاه تهران همیشه با جنب و جوش و شور و هیجان خاصی برگزار می‌شده و همچنان هم، ادامه دارد. همین شور و حرارت و اعتراض‌ها و مطالبه‌ها باعث می‌شود که جنس این جشنواره متفاوت از سایر جشنواره‌ها باشد. پرسشگری و مطالبه گری مسیر را برای پویایی و بالندگی سینما هموارتر می‌کند. اعتقاد دارم اینجا، آینده سینمای ایران رقم می‌خورد و بستر رویش استعدادهای جدید است. پس از چهار دهه سینمای ایران به نوسازی، بازسازی انقلابی، جوان سازی و تحول نیاز دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: الزامات و مقتضیات جامعه امروز «هنر - صنعت سینما» را دستخوش تغییر کرده است و به موازات این تغییر، باید نسل‌های جدید با ظرفیت، بینش، بصیرت تازه و تجربه‌های نو از راه برسند و با تکیه بر میراث گذشتگان پیشتاز و پیشران جریانات تازه شوند. بدون شک، سینمای جوان خاستگاه جریان شناسی و جریان سازی نوین سینماست.

هنوز در تصویرسازی فرهنگ جهانی سهم و مشارکتی نداریم

وی افزود: تاکنون، سینمای ایران و به طور ویژه، «فیلم‌های کوتاه ایرانی» در جشنواره‌های جهانی افتخاراتی را کسب کرده‌اند و همه ساله از افتخارات این سینما بارها می‌شنویم. این اتفاق خوبی است. ولی معتقدم نیاز به تغییر نگرش و الگو در عرصه فرهنگ جهانی داریم. ما به استراتژی جدیدی در سینما نیاز داریم. سهم سینمای ایران در چشم‌انداز فرهنگ جهانی کجاست؟ اینک، در «عصر تصویر جهان» زندگی می‌کنیم؛ به میزانی که «تصویر خودمان» را بسازیم سهمی در سیطره فرهنگی و سینمای جهان خواهیم داشت. با همه جهش‌های گاه به گاه؛ باورم این است که هنوز در تصویرسازی فرهنگ جهانی سهم و مشارکتی نداریم.

خزاعی بیان کرد: متاسفانه به‌رغم فرهنگ غنی، ادبیات با شکوه، تاریخ پر افتخار و نیروی انسانی عظیم و... و. ما از طریق تصاویر و فیلم‌هایمان فقط، نمایشی مردم شناختی صرف برای غرب بوده‌ایم. نتوانسته‌ایم این همه غنای فرهنگی، ارزش‌های اخلاقی، اسطوره‌ها و قهرمانان ملی‌مان را به جهان معرفی کنیم. سینمای ما امروز به دیپلماسی عمومی برای ارائه تصویری واقعی‌تر به جهان نیاز دارد. زمان برای یک انقلاب سینمایی فرا رسیده است. در گام دوم انقلاب نقشه راه‌مان این باشد که در سینما علاوه بر «تکنیک» به «محتوا» بیندیشیم. شما عزیزان آگاهید که سینما دیگر، صرفاً، ابزار سرگرمی نیست بلکه فضای «اندیشه‌ورزی» است.

وی توضیح داد: نیاز است از مدل الگوگیری و مصرف گرایی صرف محصولات سینمای جهان فاصله بگیریم و تصویر خودمان را به جهان عرضه کنیم. تصویری از زیبایی‌ها، اسطوره‌ها و تاریخ پرفراز و نشیب سرزمینمان. به عنوان مسئول سینمای ایران در دوره جدید به صراحت اعلام می‌کنم. برای بازسازی و معماری نوین سینما به حضور شما جوانان فیلمساز متعهد به فرهنگ ایرانی و اسلامی و ظرفیت‌های نوظهور و انقلابی نیاز داریم. و در این راستا، از هیچ‌گونه تلاشی برای حمایت و تقویت سینمای انقلابی، سینمای کوتاه خلاق، جسور، کنجکاو، اخلاقمند و خانواده گرا دریغ نخواهیم کرد.

رییس سازمان سینمایی در پایان عنوان کرد: به شخصه معتقدم این نوع سینما فراتر از اهداف تجربی و مزیت‌های آموزشی که دارد از آن رو که اسیر کلیشه‌ها و مقتضیات سینمای بدنه نیست خلاق‌تر است به شرط آنکه مطالبات واقعی مردم و نیازهای فرهنگی جامعه در آن لحاظ شود.

البته در بخش بعدی برنامه و در حالی که مهمان ویژه مراسم برای اهدای جوایز اصلی روی سن حاضر شده بودند، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به‌صورت ناگهانی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: از آقای موسوی خواهش می‌کنم مجوز مجزایی برای جشنواره فیلم کوتاه ایران‌مال بگیرند و یک مجوز برای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران، خواهش می‌کنم حرمت و صمیمیت جشنواره را حفظ کنند، من امشب حس کردم جشنواره ایران‌مال برگزار می‌شود! این بد است. بچه‌های ما باید سادگی را یاد بگیرند، اینجا مدام فیلم‌های تبلیغاتی ایران‌مال پخش شد یک مجوز جداگانه برای فیلم کوتاه ایران مال بگیرید!

نظرات

  • علی ۱۴۰۰/۰۸/۰۴ - ۰۸:۳۳
    1 0
    جناب خزاعی عزیز آنچه را دیدی عملکرد یکی از مدیرانی است که به صورت باد آورده مدیر سینمایی شدند وخود بخوان حدیث مفصل از این مجمل اکثر مدیران میانی ورده پایینتر نیز که به واسطه همشهری بودن ودوست وآشنا بودن پست ومقام گرفتتند از همین دست مدیران هستند به نظرم با این افراد کار سختی در پیش داری

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.