شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷

انتقاد سینماگران از بحران در عرصه فیلم کوتاه؛

تأکید بر ناکارآمدی و عملکرد سلیقه ای مدیرعامل انجمن سینمای جوانان/ فیلم کوتاه نباید جولانگاهی برای رانت خواران باشد

عباس پور-لک زاده-جلالیان-پورسیدیان-قاسمی-جمالی

سینماپرس: تعدادی از فیلمسازان کوتاه مطرح کشور همزمان با برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در خصوص وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه تصریح کردند: مدیرعامل انجمن سینمای جوانان فردی ناکارآمد است که با عملکرد سلیقه ای خود موجبات حذف اندیشه از سینمای کوتاه را فراهم کرده و لطمات جبران ناپذیری با این حوزه زده است. این سینماگران متذکر شدند: در زمان مدیریت این فرد سانسور و ممیزی شدیدی در حوزه فیلم کوتاه به وجود آمده که پیش از آن هرگز سابقه نداشته است.

به گزارش سینماپرس فیلم کوتاه مدیومی مهم و ارزشمند در سینما است که می توان با در نظر گرفتن اهداف زیادی در حوزه های سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و... از آن بهره گیری کرد. اما متأسفانه در این سال ها حوزه فیلم کوتاه بیش از هر زمان دیگری به حال خود رها شده و فیلمسازان و دغدغه مندان این عرصه را به شدت دل آزرده و خسته کرده است.

بنا به اظهارات سینماگران فعال در این عرصه سینمای کوتاه جایگاهی برای رانت خواران، باندبازان و افراد پولدار شده و سینماگرانی که فاقد پول و زدوبندهای پشت پرده باشند امکان بروز و ظهور در این رویداد را ندارند.

با اینکه انتقادات گسترده نسبت به عملکرد فوق العاده ضعیف مدیران انجمن سینمای جوانان ایران در دولت تدبیر و امید همواره وجود داشته، در سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه این اعتراضات به دلیل عملکرد سلیقه ای و سانسور گسترده آثار بیش از پیش رسانه ای شد.

در یک نمونه تعداد کثیری از فعالان فیلم کوتاه در نامه‌ای خطاب به رییس سازمان سینمایی اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام کردند. در بخشی از نامه فیلمسازان جوان به محمد خزاعی آمده است: «قطعاً در روزهای اخیر، خبرهایی از اعتراض جامعه فیلم کوتاه را در رابطه با سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران شنیده اید. اتفاقی که در حال رخ دادن است، نتیجه یک دهه مدیریت نادرست این نهاد است که در این دوره از جشنواره به اوج خود رسیده؛ در دهه اخیر مدیریت انجمن سینمای جوان به عنوان مهم‌ترین نهاد دولتی متولی فیلم کوتاه، کارنامه غیرقابل قبولی در انجام وظایف اساسی خود داشته است. مدیریت غیر شفاف این نهاد نه تنها به رشد فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه کمک شایانی نکرده، که در عمل باعث بروز آسیب‌های بسیار در این حوزه شده است. در سالهای اخیر، همواره چهره‌هایی با کمترین تخصص و آشنایی در حوزه فیلم کوتاه به صورت ثابت در جایگاه‌های مختلف انجمن سینمای جوان حضور داشته‌اند و سیاست‌های کلان آن را تعیین کرده‌اند. این اشخاص صاحب نفوذ، بدون آنکه در مرکز توجه باشند در کنار مدیران با اتخاذ تصمیمات فراقانونی و سلیقه‌ای در تمام حوزه‌ها مانع از عملکرد درست این نهاد شده‌اند و ترجیح دادن روابط دوستانه بر صلاحیت و تخصص افراد تنها گوشه‌ای از نابسامانی امروز است.
در جشنواره سی و هشتم دغدغه مدیر انجمن سینمای جوان حذف حداکثری فیلم‌ها از جشنواره و افتخارش قرار گرفتن جشنواره فیلم کوتاه تهران در لیست آکادمی اسکار است. طرفه آنکه اگر هم این اتفاق افتخاری محسوب شود، ماحصل کیفیت آثار فیلمسازان فیلم کوتاه است و نه مدیران انجمن سینمای جوان.»

در همین رابطه ۶ تن از فعالان مطرح حوزه فیلم کوتاه آقایان: نیما عباس پور، کریم لک زاده، امیررضا جلالیان، شهریار پورسیدیان، مجتبی قاسمی و رضا جمالی با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

تأکید بر ناکارآمدی و عملکرد سلیقه ای مدیرعامل انجمن سینمای جوانان/ فیلم کوتاه نباید جولانگاهی برای رانت خواران باشد

کریم لک زاده کارگردان همزمان با برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در خصوص وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه گفت: وضعیت حوزه فیلم کوتاه سال های متمادی است که حال و روز خوشی ندارد و یکی از علل اصلی آن وجود مدیرانی است که بر اساس سلیقه های فردی شان مبادرت به انتخاب یا رد فیلم ها می کنند، مدیرعامل انجمن سینمای جوان بر اساس سلیقه فردی اش فیلم ها را سانسور می کند و این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است. ردی مثل آقای موسوی که عنوان مدیرعامل انجمن سینمای جوانان و دبیر جشنواره فیلم کوتاه را با خود به یدک می کشند دست به سانسور فیلم ها آن هم بر اساس سلیقه فردی شان می زنند! کار ایشان جز «قلدری فرهنگی» عنوان دیگری ندارد. نکته قابل تأمل اینجا است که ایشان رو در روی جوانان سینماگر می ایستند و می گویند من دوست ندارم فیلمتان را نمایش بدهم یا دلم نمی خواهد فیلم شما در جشنواره باشد!

تأکید بر ناکارآمدی و عملکرد سلیقه ای مدیرعامل انجمن سینمای جوانان/ فیلم کوتاه نباید جولانگاهی برای رانت خواران باشد

نیما عباس پور نیز در این باره به سینماپرس گفت: یکی از معضلات سینمای کوتاه نگاه بسته سیاست گذاران و مدیران آن است این در حالی است که سینمای کوتاه جای تجربه گرایی است نه محدود کردن و سانسور!؛ واقعاً مگر سینمای کوتاه چقدر مخاطب دارد که اینقدر در آن بسته عمل می کنند؟ فیلم های سینمایی که تماشاگر میلیونی دارند هیچ وقت تأثیر جدی روی جامعه نمی گذارند چه برسد به فیلم های کوتاه که نهایتاً چند هزار مخاطب دارند! این اتفاق بسیار غم انگیز است و نیاز به بازنگری جدی و اساسی از سوی مسئولان و سیاست گذاران این حوزه دارد.

تأکید بر ناکارآمدی و عملکرد سلیقه ای مدیرعامل انجمن سینمای جوانان/ فیلم کوتاه نباید جولانگاهی برای رانت خواران باشد

امیررضا جلالیان دیگر فیلمساز جوان نیز با انتقاد شدید نسبت به عملکرد مدیران انجمن سینمای جوانان ایران اظهار داشت: برای بنده عجیب است که چرا شبکه نمایش خانگی با مخاطبان میلیونی به راحتی صحنه های تجاوز جنسی، استعمال مواد مخدر و هر نوع سیاهی را نشان می دهد اما فیلم کوتاه با مخاطب اندک سانسور می شود؟ کدامیک از آثار شبکه نمایش خانگی در راستای تحکیم بنیان خانواده و سیاست های کشور قدم برداشته اند؟ چرا اینقدر اجحاف و بی عدالتی در این ۲ حوزه وجود دارد؟ بنده فکر می کنم این سخت گیری ها به ۲ دلیل صورت می گیرد اول آنکه اندیشه و تفکر را در سینماگران جوان بسوزانند و آن ها را مجبور کنند تا تنها بر اساس امیال شخصی این مدیران بی تدبیر فیلم بسازند و دوم تلاشی مذبوحانه برای اینکه مدیران بتوانند در دولت جدید پست و سمتی بگیرند! اما این در حالی است که دولت جدید هرگز فردی مثل آقای موسوی را که مشاور آقای ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی دولت یازدهم بوده نخواهد پذیرفت و ایشان باید با مدیریت در سینما خداحافظی کنند.

تأکید بر ناکارآمدی و عملکرد سلیقه ای مدیرعامل انجمن سینمای جوانان/ فیلم کوتاه نباید جولانگاهی برای رانت خواران باشد

شهریار پورسیدیان کارگردان همزمان با برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در خصوص وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه گفت: روش مدیریتی مدیران انجمن سینمای جوان باعث ناامیدی فیلمسازان جوان و دوری آن ها از سینما می شود! بنده معتقدم مشکلات ما در سینمای بلند و کوتاه مشکلاتی ریشه ای است که باید از اساس برطرف شوند تا سینما بتواند با شور و نشاط ادامه حیات دهد. این فشار شدید بر کارگردانان سینمای کوتاه در حالی است که سینما و شبکه نمایش خانگی سرشار از آثار مبتذل و سخیف و زننده ای شده که تعجب هر مخاطبی را برمی انگیزد اما گویا آقایان مدیر و سیاست گذار تنها زورشان به بچه های فیلم کوتاه می رسد و هرچه فشار دارند بر سر آن ها می آورند!

تأکید بر ناکارآمدی و عملکرد سلیقه ای مدیرعامل انجمن سینمای جوانان/ فیلم کوتاه نباید جولانگاهی برای رانت خواران باشد

مجتبی قاسمی کارگردان نیز با تأکید بر ناکارآمدی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران اظهار داشت: هویت جشنواره فیلم کوتاه طی سال های اخیر از بین رفته است! اگر این جشنواره زمانی جایگاهی برای شناسایی استعدادهای درخشان در سینما بود امروز بدل به محلی شده که فیلمسازان جوان مستعد در آن قدرتی برای عرض اندام ندارند و کسی به آن ها اجازه نمی دهد بدون رانت و باند در این جشنواره حاضر شوند! حوزه فیلم کوتاه جولانگاهی برای رانت خواران و پولداران شده و استعداد و خلاقیت در این حوزه جایی ندارد! پول حرف اصلی را در سینمای کوتاه می زند. بچه پولدارهایی که می توانند عوامل درجه یک و حرفه ای سینما را برای تولید فیلم های شان به کار گیرند در این جشنواره دیده می شوند و جوانانی که پول ندارند فیلم های شان اصلاً دیده نمی شود و به جشنواره راه پیدا نمی کند. متأسفانه یک مورد اسفبار دیگر که طی سال های اخیر به کرات شاهد آن بوده ایم توجه انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره ها به فیلم هایی بوده که فرهنگ و هویت دینی و ملی ایران اسلامی را زیر سوأل می بردند. این اتفاق بسیار تلخ و دردآور است و نهادهای نظارتی مرتبط باید هرچه سریع تر ورود کنند و این معضل جدی را یک بار برای همیشه برطرف نمایند.

تأکید بر ناکارآمدی و عملکرد سلیقه ای مدیرعامل انجمن سینمای جوانان/ فیلم کوتاه نباید جولانگاهی برای رانت خواران باشد

رضا جمالی نیز در این باره اظهار داشت: متولیان باید اجازه آزاد اندیشی بیشتری به فیلمسازان بدهند تا در آینده شاهد آثار فاخر و اثرگذاری از فیلمسازان نوظهور و جدید باشیم البته با رعایت قوانین و مقررات تعریف شده در برگزاری جشنواره کهه قطعاً همگی فیلمسازان نسبت به آن آگاه هستند. هر حاشیه ای در حوزه سینمای کوتاه است اصلاً پسندیده نیست. در بحث سینمای کوتاه نباید چنین فضایی به وجود می آمد و صدای معترضانش بالا می گرفت؛ امیدوارم مدیران محترم تدبیری بیاندیشند تا تلاش فیلمسازان ضایع نشود مخصوصا باید توجه داشت که آثار در شرایط سخت کرونایی تولید شده است. البته خودم در باب سانسور در فیلم کوتاه و عدم اکران آن موافق نیستم .

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.