دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰

روی موج رادیو فرهنگ؛

شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام به روایت «پرده عشاق»

شهادت امام حسن مجتبی (ع)

سینماپرس: مرشد معجونی در برنامه «پرده عشاق» داستان رشادت‌ها و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام را پرده خوانی می‌کند.

به گزارش سینماپرس، مریم قاسمی تهیه کننده رادیو، درباره ویژه برنامه شهادت امام حسن (ع) به مهر گفت: برنامه «پرده عشاق» در قالب نقالی و نمایش است که به روایت داستان‌های مختلف حماسی اختصاص دارد.

وی افزود: نقالی، پرده خوانی، مدح و مداحی یکی از سنت‌های فرهنگی و تاریخی ماست که بر پایه ادبیات شفاهی ما در ایران شکل گرفته است و نقش بسیار مهمی در انتقال مفاهیم، معانی و حقایق تاریخی ایران و اسلام دارد.

تهیه‌کننده برنامه پرده عشاق درباره سابقه طولانی پرده‌خوانی در ایران گفت: در زمان‌های قدیم در قهوه‌خانه‌ها افرادی بودند که این پرده‌ها را می‌کشیدند، به قهوه‌خانه می‌آوردند و بخشی از آیین و فرهنگ، آداب و رسوم و پیشینه تاریخی ایران را از روی پرده برای مخاطبان خود بیان می‌کردند. در حقیقت پرده‌خوانی یکی از آداب و رسوم و سنت‌های بسیار قدیمی ما به حساب می‌آید که نشان‌دهنده حماسه‌ها و اتفاق‌های ملی و مذهبی است که در کشور رقم خورده است. بعدها تئاتر، سینما و رادیو و تلویزیون جای این پرده‌خوانی‌ها را گرفت.

وی درباره ویژه‌برنامه پرده عشاق به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام عنوان کرد: روز دوشنبه ۱۲ مهرماه در برنامه پرده‌خوانی زندگی و شهادت آن امام همام را داریم. در واقع برای اولین بار در رادیو و در این برنامه یک نمایش رادیویی با پرده‌خوانی و نقالی درباره امام حسن مجتبی علیه السلام تلفیق شده است و به صورت ویژه روی آنتن می‌رود.

برنامه «پرده عشاق» ساعت ۲۱:۰۰ تهیه کنندگی و سردبیری مریم قاسمی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.