سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰

مدیرعامل «موسسه بهمن سبز»:

مشکلات مالی و کمبود بودجه یکی از مسائل اساسی برای ساخت سالن‌های سینمایی است

سالن سینما

سینماپرس: مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» معتقد است سرعت توسعه سینماسازی در شهرهای مختلف کشور نیازمند همکاری شهرداری‌هاست.

به گزارش سینماپرس، سید مصطفی حسینی مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» در گفتگو با مهر با اشاره به اهمیت تمرکززدایی در توسعه سالن‌های سینمایی در سطح کشور گفت: اولویت موسسه «بهمن سبز» در حوزه طرح و توسعه، تمرکززدایی است که در این زمینه به آن ورود پیدا کرده‌ایم و با توجه به مساله تمرکززدایی در حال حاضر شهرها و شهرستان‌های کم برخوردار مورد حمایت حوزه هنری برای توسعه زیرساخت‌های سینمایی قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه حمایت از ساخت و توسعه زیرساخت‌های سینمایی در شهرهای مختلف کشور به صورت جدی در دستورکار ما قرار گرفته است، توضیح داد: در همین راستا می‌توان به شهر «سیاهکل» در استان گیلان اشاره کرد که در حال حاضر یک مجموعه با ۳ سالن سینما در حال ساخت دارد. در شهر رشت نیز، سال گذشته مذاکراتی با شهردار این شهر داشتیم تا زمینی را برای ساخت سینما اختصاص دهند و یا شرایطی را ایجاد کنند تا بتوانیم سالن سینمایی را در این شهر بسازیم. در واقع می‌توان گفت موسسه «بهمن سبز» مذاکرات لازم را برای ساخت سالن سینما در شهر رشت انجام داده است، اما مساله این است که مسئولان شهرهای مورد نظر نیز باید همکاری‌های لازم در این زمینه را انجام دهند.

برای سینماسازی تنها به شهرهای بزرگ بسنده نمی‌کنیم

حسینی بیان کرد: تاکید می‌کنم که موسسه «بهمن سبز» برای ساخت سالن‌های سینمایی، تنها به شهرهای بزرگ بسنده نمی‌کند و شهرهای کم برخوردار که در حوزه فرهنگی دچار مشکل است را نیز مورد توجه قرار می‌دهد. به عنوان مثال در سال ۱۳۹۸ حوزه هنری ۱۰۳ سالن سینما داشت که این عدد تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۸۴ سالن خواهد رسید. عمدتاً نیز سالن‌هایی است که به تازگی به ناوگان سینمایی حوزه هنری اضافه شده‌اند. سالن‌هایی که در شهرهایی فاقد سالن سینما ساخته شده‌اند که از آن جمله می‌توان به شهرهایی چون سقز و شاهرود اشاره کرد.

مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» همچنین توضیح داد: در استان آذربایجان غربی با توجه به کم بودن تعداد سالن‌های فعال، یک سالن سینمایی پس از بازسازی تبدیل به یک سینمای ۲ سالنه شد و دیگری نیز شامل ۶ سالن سینمای سرپوشیده و یک سالن روباز است که در حال بازسازی است. خراسان شمالی با مرکزیت بجنورد نیز سالن سینمایی نداشت و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده به زودی ۷ سالن سینمایی در این استان آماده بهره‌برداری می‌شود. در جنوب کشور نیز حوزه هنری در مجموعه‌ای به نام «مهر» در شهر دزفول ۵ سالن ایجاد کرده است که تا بهمن ماه سال جاری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حوزه هنری به مسئولان شهرهایی که سینما ندارند و یا سالن‌های آنها فرسوده است، برای ساخت و بازسازی سالن‌های سینمایی اعلام آمادگی کرده است، تاکید کرد: در نهایت این اعلام آمادگی زمانی می‌تواند تاثیرگذار باشد که همکاری لازم با حوزه هنری صورت گیرد. به عنوان مثال در شهر رشت مدت‌هاست مذاکراتی با مسئولان ذی‌ربط داشتیم اما برای ساخت سینما در این شهر، یا شهرداری باید زمینی در اختیار حوزه هنری قرار دهد و یا اگر سینمایی وجود دارد که مالکیت آن برای دولت است، آمادگی آن را برای مشارکت در احیای سینمای مورد نظر داشته باشد.

امیدوارم هرچه سریع‌تر شرایطی فراهم شود که سرعت سالن سازی در کشور افزایش پیدا کرده و در ۲ سال آینده تمام شهرهایی که بالای ۱۰۰ هزارنفر جمعیت دارند، صاحب سینما شوند. مشکلات مالی و کمبود بودجه، یکی از مسائل اساسی برای ساخت سالن‌های سینمایی است و باید به آن توجه کرد حسینی در پاسخ به این پرسش که چه مشکلات و موانعی سد راه «بهمن سبز» برای ساخت سالن در شهرهای مختلف است، گفت: طی ۲ سال گذشته که شیوع ویروس کرونا همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است، سینما نیز با مشکلات بسیاری همراه بود. در واقع با تعطیلی سالن‌های سینمایی، سینما نیز به دلیل تورم بوجود آمده با مشکلات مالی بسیاری مواجه شد و همین مساله سبب شد تا ایجاد شرایط مناسب برای ساخت سالن‌های سینمایی نسبت به گذشته سخت‌تر شود. البته در این مدت موسسه «سینماشهر» زیرمجموعه سازمان سینمایی، برنامه‌هایی را برای ساخت و تجهیزات سالن‌های سینمایی داشته است، اما آنچه که باید اتفاق بیفتد رخ نداده است. به عنوان مثال توسط موسسه «بهمن سبز» در شهرکرد مرکز استان چهارمحال بختیاری یک سالن سینمایی تبدیل به یک پردیس سینمایی شده است، پردیسی که ساخت آن بیش از ۶ میلیارد تومان هزینه داشته است. اگر قرار باشد چنین پروژه‌هایی در شهرها و استان‌های دیگر ساخته شود باید نهادهای مربوطه نیز پا به میدان گذاشته تا سرعت ساخت سالن سازی افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: یکی از نکات مهم این است که در بسیاری از مراکز استان‌ها سالن سینما وجود ندارد، به عنوان مثال در شهر یاسوج مرکز استان کهکیلویه و بویراحمد یا شهر زاهدان در سیستان و بلوچستان هیچ سالن سینمایی وجود ندارد، ما در موسسه «بهمن سبز» و حوزه هنری تمام تلاش خود را می‌کنیم تا در شهرهای فاقد سالن سینما، برنامه توسعه سالن‌های سینمایی را دنبال کنیم. امیدوارم هرچه سریع‌تر شرایطی فراهم شود که سرعت سالن سازی در کشور افزایش پیدا کرده و در ۲ سال آینده تمام شهرهایی که بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، صاحب سینما شوند. مشکلات مالی و کمبود بودجه، یکی از مسائل اساسی برای ساخت سالن‌های سینمایی است و باید به آن توجه کرد.

عدالت در توسعه زیرساخت‌های سینمایی

مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» درباره عدم همکاری و یا دلیل مخالفت شهرداری شهرهای مختلف در زمینه ساخت سالن سینما توضیح داد: در چند استان، مشارکت خوبی با شهرداری‌ها داشتیم که از آن جمله می‌توان به اصفهان اشاره کرد. تاکید می‌کنم در هر شهری که شهرداری همکاری خوبی با ما داشته است، سرعت ساخت سالن سینما افزایش پیدا کرده است. در همین راستا با شهرداری شهرهای مختلف مکاتبات و مذاکراتی داشته‌ایم و در انتظار پاسخ نهایی برای شروع کار هستیم. خوشبختانه در اکثر استان‌هایی که کار کرده‌ایم هیچ‌گونه مخالفتی از سوی شهرداری‌ها ندیده‌ام و می‌توان گفت شهرداری‌ها کاملاً با ما در زمینه ساخت سالن‌های سینمایی همراه هستند. اما باید این مساله را نیز مدنظر قرارداد که شهرداری‌ها متولی فرهنگ در شهرها نیستند، معمولاً در اکثر شهرها، شهرداری‌ها تا آنجا که توانسته‌اند همکاری‌های لازم در زمینه واگذاری زمین برای ساخت سالن سینمایی را داشته‌اند. اگر این همکاری از سوی شهرداری‌ها صورت نگیرد، سالن سینما وجود نخواهد داشت، حتی اگر بخش خصوصی نیز بخواهد در زمینه سالن سازی ورود پیدا کند، شهرداری‌ها باید همکاری‌های لازم را داشته باشند. یکی از شهرهای مورد نظر ما برای ساخت سالن سینما، شهر رشت در استان گیلان است، پیش از این قرار بود مسکن مهر زمینی را به مساحت ۵ هزار متر برای ساخت سینما واگذار کند، البته این زمین خارج از شهر رشت بود به همین دلیل مذاکرات ما برای ساخت سینما در شهر به تعویق افتاد. گویا شهرداری در داخل شهر رشت هیچ ملکی ندارد که آن را برای ساخت سینما به ما واگذار کند.

حسینی در جواب این سوال که همکاری در ساخت سالن‌های سینمایی در شهرها تا چه اندازه می‌تواند برای شهرداری‌ها آورده اقتصادی داشته باشد، گفت: مساله تراکم، صدور پروانه‌های ساخت و در کنار آن کسر ۹ درصد از ارزش افزوده از فروش سینما خود درآمدی را برای شهرداری به همراه دارد. البته این را هم تاکید می‌کنیم که شهرداری‌ها نباید نگاه اقتصادی به توسعه سینما در شهرهای مختلف داشته باشند، بلکه باید شرایطی را ایجاد کنند تا مشکلات اجتماعی و فرهنگی شهر را برطرف کنند. «بهمن سبز» طی ۲ سال گذشته در طول شیوع ویروس کرونا، در حوزه توسعه زیرساخت و فرآیند ساخت سالن‌های سینمایی با بخش خصوصی همکاری خوبی داشته است، بخشی از این همکاری‌ها به صورت مشارکت در ساخت و بخشی دیگر در حوزه اداره و واگذاری منابع جمعی سالن‌های سینمایی بوده است. در واقع ما آمادگی هرگونه همکاری با بخش خصوصی برای احیا و یا ساخت سالن‌های سینمایی در سراسر کشور را داریم.

وی همچنین درباره سالن‌های تهران و توسعه سالن‌های پایتخت نیز اظهار کرد: درست است که تهران از ظرفیت سالن‌های زیادی برخوردار است اما وضعیت سینماهای تحت پوشش حوزه هنری در استان تهران نامناسب بود و نیازمند بازسازی و احیا که ما این کار را نیز مدنظر قرار دادیم و از تهران نیز غافل نماندیم. در واقع شهر تهران نیز از نظر زیرساخت در حوزه سالن‌های سینمایی با مشکلاتی مواجه است، و از بین سالن‌های موجود تنها سینما بهمن تهران احیا شده است.

حسینی در پایان گفت: در موسسه «بهمن سبز» و حوزه هنری بحث عدالت در توسعه زیرساخت‌های سینمایی و افزایش سرانه فرهنگی شهرهای کم برخوردار یکی از محورهای اصلی طرح توسعه سینماهاست. ما به دنبال توزیع متوازن سالن‌های سینمایی در کشور هستیم چرا که معتقدیم بخش انبوهی از مخاطبان خاموش در فضای سینما در شهرستان‌ها حضور دارند که متاسفانه به دلیل توزیع نامناسب سالن‌داری در کشور مورد غفلت قرار گرفته‌اند و ما وظیفه خود می‌دانیم که بواسطه رویکردهای فرهنگی به دور از نگاه صرف اقتصادی و درآمدزایی به دنبال توسعه زیرساخت‌های فرهنگی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.