یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱

توجیه ولنگاری به سبک تهیه کننده «متری شش و نیم»؛

ساداتیان: با این رویه ممیزی در «شبکه خانگی» جذابیت آثار پلتفرم‌ها برای مردم به تدریج از بین می‌رود!

سیدجمال ساداتیان

سینماپرس: یک تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت: تلویزیون در حوزه سریال سازی در سالهای اخیر عملکرد مشخصی نداشته است و با چنین رویکردی سریال های شبکه نمایش خانگی هم به سرنوشت سریال های تلویزیون دچار خواهند شد.

به گزارش سینماپرس، سیدجمال ساداتیان تهیه کننده سینما و تلویزیون با بیان مطلب فوق در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: شأن تشکیل پلتفرمها و تولید سریالهای خانگی در چند سال اخیر این بود که برای مخاطبانش خروجی مناسبی داشته باشد. مخاطبان سریالها گستره متنوعی دارند و از جوانان تا بزرگسالان را تشکیل می‌دهند ولی بخش عمده آنان، سن و سال بالا دارند و یا بازنشسته شده‌اند و بیشتر در منزل هستند و برای همین خودشان قدرت تمیز همه چیز را دارند.

تهیه‌کننده «به رنگ ارغوان» و «متری شش و نیم» بیان کرد: مخاطب اولیه سریالهای خانگی مخاطبانی هستند که از تکرار مکررات تلویزیون خسته شده‌اند و حالا در ساختار فرهنگی داخل به دنبال محصولات تازه هستند. سریالهای خانگی به ویژه در بین بانوان مخاطبان بالایی دارند و برای همین باید متفاوت از ساختار سریالهای تلویزیونی، ممیزی شوند.

ساداتیان خاطرنشان ساخت: اغلب مخاطبان سریالهای خانگی تا چند سال قبل مخاطب شبکه‌های فارسی زبان خارج از ایران بودند و اساسا تولیدات خانگی داخلی را افزایش یافت تا رضایت این نوع مخاطبان را هم به دست بیاوریم. حالا دیگر نباید عقبگرد کنیم و با واسپاری زعامت آنها به نهادی متعلق به تلویزیون، کیفیت سریالها را تلویزیونی کنیم.

تهیه‌کننده «چهارشنبه سوری» اظهار داشت: تلویزیون در حوزه سریال سازی در سالهای اخیر عملکرد مشخصی نداشته. سازمانی با بیش از پنجاه هزار کارمند و نیرو و بودجه چند میلیاردی که از تولید سریالی همه نوع پسند عاجز است، چگونه می‌تواند روی تولیدات شبکه نمایش خانگی و پلتفرمها نظارت مطلوبی داشته باشد؟ تلویزیون اگر واقعا به دنبال ارتقای کیفی است، سطح سریال‌سازی خودش را بالاتر ببرد و بر کیفیت سریالهایش بیفزاید تا دستش در جذب مخاطب آن قدر خالی نباشد.

ساداتیان افزود: بحث براین بود که این پلتفرم ها با تلویزیون وارد رقابتی شوند که باعث تحرک بیشتری در تلویزیون بشود که آثار جذاب برای مخاطب تولید کند. متاسفانه به جای اینکه مدیران تلویزیون بیایند این رقابت را ایجاد کنند صورت مسئله را پاک کردند و مسئولیت شبکه نمایش خانگی را از ارشاد گرفتند. ادامه این وضعیت احتمالا به جایی می‌انجامد که کیفیت سریالهای خانگی روزبروز افت بیشتری کند تا لابد رقابت نصفه و نیمه با تلویزیون، کلا از بین برود.

تهیه‌کننده «جامه دران» گفت: اینکه زعامت شبکه خانگی را از ارشاد گرفتند چه فایده‌ای داشت. زعامت سریالهای خانگی باید در اختیار ارشاد باشد. نمی‌خواهم بگویم عملکرد ارشاد خالی از نقد است ولی به هر حال بعد از سالها سازوکاری مشخص‌تر و روشن‌تر در ارشاد برای نظارت ایجاد شده بود که لااقل نیروهای مجرب از آن آگاهی داشتند ولی در ساترا چه؟

تهیه‌کننده «هفت دقیقه تا پاییز» در ادامه متذکر شد: در تلویزیون ممیزی بالایی بر آثار، ارائه می‌شود و حتی محصولات تولید خودشان هم ممیزی می‌خورد و گاهی توقیف میشود. حالا مسئولانی که در ساترا، مستقر شده‌اند می‌خواهند همان سیاست گذاریها و فرمت‌هایی که در ساخت سریالهای تلویزیونی اعمال می‌کنند در سریال‌های شبکه نمایش خانگی و پلتفرمها اعمال کنند که بدیهی است روندی نادرست می‌باشد و مخاطب را فراری می‌دهد.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: با این رویه ممیزی در شبکه خانگی، جذابیت آثار پلتفرم‌ها برای مردم به تدریج از بین می‌رود و دوباره روی می‌آورند به تولیدات خارجی که مجانی از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای یا سایتهای مجاز و غیرمجاز در دسترس‌شان قرار می‌گیرد.

تهیه‌کننده «دایره زنگی» گفت: یکی از تصمیمات اشتباه مدیران سینمایی اعتدال، واگذاری زعامت شبکه نمایش خانگی و نظارت بر آن به تلویزیون(ساترا) بود. به نظرم باید در دوره جدید مدیریت سینما، این تصمیم غلط مورد بازنگری قرار بگیرد و مثل قبل زعامت شبکه خانگی به ارشاد بازگردانده شود تا کارشناسانی زبده بر عملکردها نظارت داشته باشند.

ساداتیان گفت: خوشبختانه وزیر ارشاد جدید در این خصوص موضع گیری های مثبتی داشته و باید پیگیر بازگشت نظارت پلتفرمها به ارشاد باشیم تا مجددا شاهد رونق کیفی سریال سازی باشیم چون در این سالها علیرغم رونق کمی، از نظر کیفی چندان رشدی نداشته‌ایم. امیدوارم وزیر ارشاد به طور جدی به دنبال برگرداندن زعامت شبکه خانگی به ارشاد باشد و تلویزیون هم به دنبال ارتقای کیفی سریالهای خودش برود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.