سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد:

«انقلاب اسلامی» انقلاب کلمه و زبان بود/تلاش می‌کنیم اقتصاد فرهنگ را پویاتر کنیم

یاسر احمدوند

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم معارفه معاون امور فرهنگی گفت: سیاست‌های دولت مردمی در عرصه فرهنگ، روشن و فراگیر است و تمام تلاش ما به پیش بردن این سیاست‌هاست.

به گزارش سینماپرس، جلسه شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه (۲۹ شهریور) با دستور جلسه «تکریم و معارفه مدیران قدیم و جدید» این وزارتخانه برگزار شد.

در این جلسه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: سیاست‌های دولت مردمی در عرصه فرهنگ روشن و فراگیر است و تمام تلاش ما به پیش بردن این سیاست‌هاست. از این رو در انتخاب همکاران و انتصاب مدیران جدید، شناخت کامل از ایشان و میزان توانایی آنان ملاک اصلی است.

وی در ادامه گفت: انتصاب آقای محمود شالویی به عنوان مدیرکل حوزه وزارتی بر اساس همین رویکرد بود. ایشان برای همگان شناخت شده هستند و حدود ۲۲سال است که در این وزارتخانه در جایگاه‌های مختلف مشغول و از مدیران موفق بوده‌اند.

وی ادامه داد: بنده ایشان را از زمان حضورم در اصفهان می‌شناسم، در آن زمان آقای شالویی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان بودند، حضور ایشان در جایگاه مدیرکل حوزه وزارتی موید این نکته است که در نظر دارم بیشتر از نیروهای داخل مجموعه استفاده کنم و ایشان هم مقبولیت و هم شناخت خوبی از وزارتخانه دارد و می‌تواند در تصمیمات مدیریتی به ما کمک کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: از آقای محمدی که در ۹ ماه گذشته مسئولیت حوزه وزارتی را برعهده داشته و پس از رای اعتماد نیز زحماتی زیادی برای استقرار بنده داشتند تشکر می‌کنم، ایشان در همان مسئولیت قبلی خود یعنی دبیر موسسات فرهنگی و همچنین مشاور وزیر به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

اسماعیلی در ادامه با قدردانی از تلاش های محسن جوادی معاون پیشین امور فرهنگی یادآور شد: ایشان از چهره‌های شاخص و برجسته علمی هستند و اخلاق حرفه‌ای ایشان باعث شده بود که وی یک شخصیت محبوب و دوست‌داشتنی نزد همه تلقی شود، ما تمایل داشتیم از ایشان بهره ببریم اما ایشان در همان ابتدای وزارت بنده درخواستشان این بود که باتوجه به آغاز کار دانشگاه‌ها، ماموریت‌شان در وزارتخانه به پایان برسد و به دانشگاه بازگردند.

وی افزود: بعد از اعلام پایان ماموریت آقای جوادی تصمیم بر انتخاب آقای احمدوند شد که فردی شناخته شده در حوزه کتاب و نشر هستند، از ۲۷سال پیش با ایشان هم‌دانشگاهی بودم و تا به امروز دوستی ما قطع نشده و امید است حضور ایشان در این جایگاه سیاست‌های دولت مردمی را در این زمینه به خوبی پیش ببرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در صندوق اعتباری هنر هم شاهد حضور آقای پوراحمدی هستیم که پیش از این در استانداری اصفهان همکار بنده بودند و علاوه بر آن مدیرکل آموزش و پژوهش و فرمانداری خوانسار را هم برعهده داشته و نهایتا در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در بخش فعالیت‌های اقتصادی مشغول بود، در همین جا از آقای سیدزاده هم که پیش از این زحمات زیادی را متحمل شدند، کمال تشکر و قدردانی را دارم.

در ادامه جلسه محمود شالویی مدیرکل حوزه وزارتی ضمن تشکر از اعتماد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به موجب انتصاب وی در سمت جدید گفت: از اینکه آقای اسماعیلی بنده را برای این ‌مسئولیت انتخاب کردند تشکر می‌کنم، شخصا تصور نمی‌کردم چنین مسئولیتی به بنده داده شود، اما سابقه فرهنگی من در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان و آشنایی با ایشان سبب شده این مسئولیت را بپذیرم.

وی ادامه داد: البته پذیرفتن این ماموریت جدید به این خاطر بود که تصور می‌کردم حضور بنده برای خدمت به همکارانی که سال‌ها در این مجموعه در حال فعالیت بودند به مثابه یک فرصت تلقی می‌شود. امیدوارم که در دوره جدید آنچه در توان دارم برای اعتلا و سرافرازی کشورم به منصه ظهور برسانم.

شالویی در ادامه از مهدی محمدی که پیش از این در مسئولیت حوزه وزارتی مشغول بود بابت زحمات فراوان در این دوران تشکر و قدردانی کرد.

محمدی دبیر موسسات فرهنگی در ادامه این جلسه با اشاره به لطف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتصابش به عنوان دبیر موسسات فرهنگی گفت: نکته‌ای که در خصوص تصمیم آقای اسماعیلی برای حضور بنده در موسسات فرهنگی مهم بود این است که ایشان می‌توانستند دستور به ادامه کار من در مجموعه موسسات بدهند یا اینکه حکم ابقا بدهند، اما حکم جدید برایم صادر کردند و با حکم جدید در موسسات مشغول هستم، این موضوع معانی مختلفی دارد که یکی از آنها که برداشت شخصی بنده است توجه وزیر محترم به نیروهای درون مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

در ادامه این جلسه محسن جوادی معاون پیشین امور فرهنگی بیان کرد: ابتدا از آقای دکتر صالحی وزیر سابق که پیش از این با وجود فشارها ‌بر ایشان مبنی بر اجرایی نبودن بنده بود این موضوع را تحمل و به من اعتماد کردند، تشکر می کنم. بنده هم هرآنچه در توان داشتم برای ارتقای این حوزه انجام دادم.

وی ادامه داد: از تمام کسانی که در معاونت فرهنگی بنده را یاری کردند بی‌نهایت سپاسگزارم، تمام تلاش من در این دوران مدیرتی بر این اصل بود که حواشی کاهش و سطح تعاملات بالا برود، طبیعتا اشکالاتی در کار ما بوده و همیشه به دنبال نتیجه‌گیری بودیم، با مشکلات مالی زیادی در این دوران مواجه بودیم و اگر قصوری در این‌ مسیر بود از جانب بنده‌ بوده و درخواست حلالیت دارم.

جوادی خطاب به احمدوند گفت: امیدوارم ایشان نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را مرتفع کنند. کارهای زیادی در این حوزه وجود دارد که انشاالله بتوانند در این حوزه موفقیت‌های زیادی کسب کنند و بنده هم تا جایی که در توان داشته باشم کمک خواهم کرد. همچنین امیدوارم نگاه مثبتی به نیروهای معاونت فرهنگی داشنه باشند زیرا درک و دانش خوبی از این حوزه دارند.

در ادامه احمدوند معاون جدید امور فرهنگی گفت: امیدوارم در مسئولیت معاونت فرهنگی بتوانیم گام‌های مهمی برداریم، نگاهی که به حوزه فرهنگ وجود دارد، منحصر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و بخش عمده‌ای از اتفاقات فرهنگی کشور در نهادها و بخش‌های دیگر کشور اجرایی می‌شود. اما وزارت فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی هم وظایف مهمی دارد که یکی از آنها مربوط به حوزه معاونت فرهنگی است. اهل قلم، پدیدآورندگان آثار نشر، حوزه ادیان و اقوام و موسسات و وظایف متعددی برای این بخش تعریف شده است.

وی ادامه داد: در همین جا از زحمات آقای جوادی و کسانی که در این معاونت تلاش کردند تشکر می کنم. وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی و عوارض همه گیری بیماری کرونا در حوزه فرهنگ گفت: به سبب این مسائل دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی در حوزه کتاب و ‌نشر افزایش یافت. از این رو در گام‌های اول با حمایت وزیر محترم و دولت سعی می‌کنیم بخشی از این‌ مشکلات را مرتفع کنیم و در ادامه مسیر به فکر نوسازی و تحول در حوزه‌های فرهنگی و نشر خواهیم بود.

انقلاب اسلامی انقلاب کلمه و زبان بود و امید است جایگاه واقعی کلمه و زبان که مهم‌ترین نمود امتداد فرهنگی ایران اسلامی است در دولت فعلی در جایگاه شایسته ای قرار بگیرد. تلاش می‌کنیم اقتصاد فرهنگ را پویاتر کنیم تا خدمات فرهنگی به جامعه فرهنگی به صورت مستمر ارائه شود.

در بخش پایانی جلسه شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیلی به اهمیت سفر رئیس جمهور به تاجیکستان اشاره کرد و اظهار کرد: در سفر روزهای گذشته آیت‌الاسلام والمسلمین دکتر رئیسی به تاجیکستان صحبت‌های مهمی در مورد حوزه فرهنگ و اشتراکات فرهنگی این دو کشور بیان شد. امیدواریم هرچه سریع‌تر فعالیت‌های فرهنگی و هنری دو کشور بیش از گذشته تداوم یابد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.