جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹

محمدرضا جنت‌خواه‌دوست:

باید از خود بپرسیم با سلیقه مخاطب چه کرده‌ایم که به فیلم مفهومی نیم‌نگاهی هم نمی‌کند؟

سالن سینما

سینماپرس: محمدرضا جنت‌خواه‌دوست، تهیه‌کننده و کارگردان معتقد است بازیگرمحوری، آفت سینمای ایران شده است و به جای آن باید روی نوشتن فیلمنامه خوب و کیفیت تولید کار کرد.

به گزارش سینماپرس، کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع «سینمای ایران در ژانر وحشت از کرونا؛ فردا چه می‌شود؟»، شامگاه دوشنبه ۲۲ شهریور، با حضور گروهی از کارگردانان، تهیه‌کنندگان، سینماداران، کارشناسان و منتقدان برگزار شد.

محمدرضا جنت‌خواه‌دوست، تهیه‌کننده و کارگردان، یکی از مهمانان این نشست بود و با بیان این‌که سینمای ایران همیشه مخاطب خاص خود را داشته و برای آن برنامه‌ریزی کرده و به نتایجی هم رسیده است، گفت: «این طیف خاص چه پیش از کرونا و چه پس از آن، همواره حضور داشته است اما امروز سینما فرصت ویژه دیگری هم در اختیار دارد و آن این است که می‌تواند در کنار مخاطب خاصش از مخاطب عام هم استفاده کند. مخاطب عامی که آمدن به سینما به همراه خانواده همچنان ارزان‌ترین راه برای تفریحش به شمار می‌آید.»

جنت‌خواه‌دوست با اشاره به صحبت‌های سیدامیر سیدزاده، تهیه‌کننده سینما که گفته بود چون فیلمش بازیگر چهره نداشت، نتوانست نوبت اکران بگیرد، افزود: «نمی‌توان از واقعیت فرار کرد و از خود نپرسید واقعا چند نفر از سوپراستارهای‌مان بازیگرند!؟ زمانی که فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله» اکران شد، تنها چهره شناخته‌شده‌اش آنتونی کوئین بود و باقی بازیگرانش بعدها تبدیل به چهره شدند اما نتیجه چه بود؟ این که بعد از این همه سال، اگر همچنان ببینیم که از تلویزیون در حال پخش است، امکان ندارد فرصت داشته باشیم و به تماشایش ننشینیم. درد ما نداشتن سناریو است. وقتی سناریو نداریم به سمت بازیگرمحوری می‌رویم و بعد از خود می‌پرسیم چه‌طور این بازیگر را بزرگش کنیم!؟ و با برگزاری یک جشنواره و جایزه‌دادن به او این کار را انجام می‌دهند.»

او با اشاره به این که صنف سینما تکلیف خود را نمی‌داند، ادامه داد: «در صنف کفاش‌ها، یکی می‌شود کفش نادر و دیگری در زیرپله کار می‌کند اما در صنف اهالی سینما فقط فیلم‌هایی که در حد کفش نادرند نوبت اکران می‌گیرند و فیلم‌های زیرپله‌ای حذف می‌شوند. در حالی که اگر ژست ما، ژست صنفی است، عملکردمان هم باید صنفی باشد و نمی‌توانیم بگوییم کسی حق ورود و آزمایش شدن ندارد.»

او در جمع‌بندی صحبت‌هایش گفت: «وظیفه ما فقط این نیست که نسبت به جیب خودمان متعهد باشیم و یک جعل تاریخی را روانه پرده سینما کنیم. چون آن دیگر نامش سینما نیست و شهربازی است. پوران درخشنده «بچه‌های ابدی» را می‌سازد اما تنها در یک سینما نوبت اکران می‌گیرد و ۵۰ میلیون تومان می‌فروشد ولی اگر چند نفر بدون مقدمه سازی بزنند و آوازی بخوانند و رقصی بکنند چه؟ ما باید از خود بپرسیم با سلیقه مخاطب چه کرده‌ایم که به فیلم مفهومی نیم‌نگاهی هم نمی‌کند؟»

جنت‌خواه‌دوست در پایان گفت: «معتقدم سینما بعد از کرونا افول نخواهد کرد چرا که همچنان هم مخاطب خاص خود را دارد و هم برای بخش بزرگی از مردم تنها وسیله تفریح است.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.