دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴

قالیباف:

یکی از اقدامات موثرم در زمینه توسعه هنر و سینما؛ در نظر گرفتن تخفیف برای مراکز تجاری بود که در آن‌ها سالن سینمایی احداث می‌شود!

محمدباقر قالیباف

سینماپرس: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تجارب من در بخش‌های مختلف در ارتباط با فرهنگ و هنر به من نشان داد که با این عرصه می‌توان در جامعه تحول ایجاد کرد.

به گزارش سینماپرس، شب گذشته (یکشنبه، ۲۱ شهریورماه) همزمان با روز ملی سینما، جمعی از اعضای هیئت مدیره خانه سینما و روئسای انجمن‌های صنفی مختلف این حوزه و تعدادی از سینماگران با دکتر محمدباقر قالیباف دیدار و به بیان دغدغه‌ها و مطالبات خود پرداختند.

رئیس مجلس در ابتدای این دیدار صمیمانه که با بیان مطالبات، گلایه‌ها و مشکلات حوزه سینما همراه بود، ضمن تبریک این روز به اهالی سینمای ایران گفت: نقشی که فرهنگ و هنر در عرصه‌های مختلف تربیت، ایجاد نشاط در جامعه، استقلال، شادابی و پیشرفت و توسعه دارد بر هیچ کس پوشیده نیست و در تاریخ هنرمندان به اشکال مختلف این اثرگذاری را از خود به جای گذاشتند

قالیباف با تاکید بر اینکه خیلی بیشتر از این نیازمند هستیم که فعالان عرصه فرهنگ و هنر با مدیران و مسئولان به هم نزدیک باشند، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر فاصله زیادی بین هنرمندان و مسئولان وجود دارد و این فاصله به جامعه نیز تعمیم داده می‌شود. در واقع آغاز فواصل موجود در جامعه از نخبگان هنری و مدیریتی نشئت می‌گیرد و آثار آن را در جامعه نیز می‌بینیم.

وی با اذعان به اینکه حتما این اشکال را می‌پذیرم که مقصر اصلی ما مدیران هستیم، اظهار کرد: از سوی دیگر خواهش من این است که فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیز باید در میان خود کنکاش کنند که آیا آن‌ها در به وجود آمدن این فاصله سهمی دارند یا ندارند.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: یکی از غصه‌های من در ۱۵ ماه گذشته که در مجلس مسئولیت دارم این بود که چرا هیچ فرصتی مثل این جلسه حتی یک بار هم رخ نداده تا با فعالان عرصه فرهنگ و هنر و فعالان حوزه اجتماعی بحث و گفتگو کنیم در حالی که اگر به سوابق مدیریتی من مراجعه کنید می‌بینید در همان اولین روزهایی که مسئولیتی در هر ارگانی داشتم یکی از اولین گروه‌هایی که آن‌ها را دعوت کرده ام تا هم اندیشی داشته باشیم فعالان عرصه فرهنگ و هنر بوده است. از سوی دیگر هم اندیشی با فعالان حوزه فناوری نیز در اولویت کاری من بوده است.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه بدون به کارگیری این دو بخش یعنی عرصه فرهنگ و فناوری هیچ تحولی امکان پذیر نیست، تصریح کرد: زمانی که در نیروی انتظامی مسئولیت داشتم، با صراحت عنوان کردم که بین رویکرد امنیت محوری و جامعه محوری رویکرد جامعه محوری را انتخاب خواهم کرد و در همان دوران دریافتم که هنر در این عرصه می‌تواند چه تحول و معجزه‌ای ایفا کند به طوری که ارتباط با مردم، آموزش و فرهنگ سازی می‌تواند با استفاده از این دو حوزه محقق شود.

وی اضافه کرد: این باور باید در تک تک مدیران کشور برای موفقیت و توسعه ایران وجود داشته باشد و در این مسیر نقش تک تک شما هنرمندان کم نظیر است، هیچ گاه نباید از این منظر ناامید شوید.

قالیباف با یادآوری اینکه در دوران نیروی انتظامی مقاومت‌هایی در خصوص به کارگیری از ظرفیت هنر در این عرصه وجود داشت، گفت:، اما ما با به کارگیری این ظرفیت آثار احساس امنیت، رابطه نزدیک مردم با پلیس و تغییر نظر مردم نسبت به نیروی انتظامی را ملاحظه کردیم.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: در دوره شهرداری نیز متمرکز بر حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری بودیم و تلاش کردیم فرهنگ سازی‌ها با کمک هنرمندان رقم بخورد. در همان دوران بسیاری از کارها پیش رفت و اذهان به هم نزدیک شد. برخی از عزیزان حاضر در این جلسه نیز در بزنگاه‌هایی با ما همکاری داشتند.

قالیباف تاکید کرد: هیچ گاه و هیچ موقع در حوزه مسائل فرهنگی و هنری که با اصحاب فرهنگ و هنر همکاری داشتیم در حوزه‌های سیاسی و مدیریتی هیچ توقعی از هیچ کس و در هیچ مقطعی نداشتم، ولی همواره مطالبه من ازهنرمندان این بود که جامعه، مردم و کشورمان را دریابیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دوره‌های مختلف مسئولیتم تلاش کردم تا جایی که می‌شود نسبت به توسعه هنر و سینما اقدامات موثری انجام دهم، گفت: یکی از اقدامات موثر در نظر گرفتن تخفیف برای مراکز تجاری که در آن‌ها سالن سینمایی احداث شود، بود.

وی یادآور شد: امروز که در محل ریل گذاری و سیاستگذاری قرار داریم می‌توان کارهای بزرگ تری انجام داد، اما حتی دوستانی که ما را می‌شناسند نیز همواره با یک نگاه نقادانه با بار منفی به تحولات می‌نگرند و در بسیاری از مسائل گفتگو شکل نمی‌گیرد درحالی که برای تحول در کشور به گفت وگوی با یکدیگر نیازمندیم.

وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی و کرونایی کشور، تصریح کرد: در چنین شرایطی ضرورت دارد از فشارهای روحی و روانی مردم کاسته و روحیه مردم را ارتقاء داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سینماگران نیز در دوران کرونا وضعیت سختی را پشت سر گذاشتند، تصریح کرد: در این شرایط باید دست به دست هم دهیم و از این مقطع زمانی به سلامت عبور کنیم.

قالیباف با تاکید بر اینکه امروز باید بیش از هر زمان دیگری کنار هم باشیم، تصریح کرد: ما امروز از نداری دچار مشکل نیستیم بلکه از فاصله‌ها و ضعف در مدیریت دچار مشکل شده ایم. متاسفانه کمتر فرصت را به مردم و جوان‌ها می‌دهیم و همین مسائل است که ضعف ما را دو چندان می‌کند.

وی حل مشکلات در سه حوزه بیمه هنرمندان، مالیات و تشکیل یک کارگروه فنی و علمی برای ریل گذاری در این عرصه را قول و قرار خود با سینماگران برشمرد و افزود: انتظار داریم ظرف مدت یک ماه پیشنهادات سینماگران به مرکز پژوهش‌های مجلس واصل و در این زمینه بتوانیم راهکارهای عملیاتی پیش بینی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در مسائل فرهنگی به ویژه در حوزه هنر و سینما حساسیت ویژه‌ای دارد و این فرصت برای تعالی سینما بسیار مغتنم است.

نظرات

  • حسین ۱۴۰۰/۰۶/۲۲ - ۱۶:۳۵
    0 0
    جناب آقای دکتر قالیباف عزیز، چرا غیر از شاه نشینان خانه سینمای غیر قانونی کسی از سینما گران انقلابی به‌جز آقای ده نمکی در این جلسه دعوت نشده بود ،ظاهرا هماهنگ کننده این جلسه آقای رضوی مشاور فرهنگی رئیس مجلس بوده ومتاسفانه از گزینه‌های ریاست سازمان سینمایی، چرا رئیس قوه مقننه که فردی انقلابی هستند حاضر به نشستن بر سر یک میز با مجموعه غیر قانونی خانه سینما شدن، ظاهرا قرار نیست در حوزه سینما تحول انقلابی رخ دهد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.