دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸

علی سرتیپی:

هیچ استراتژی برای فیلم‌ها نداریم/سال‌ها است برنامه ریزی نداریم و تکلیف هنر سینما معلوم نیست

علی سرتیپی در مراسم اکران فیلم سینمایی ما همه با هم هستیم

سینماپرس: سرتیپی تهیه‌کننده سینما، با حضور در یک برنامه تلویزیونی وضعیت سینما و مشکلات موجود در آن با وجود ویروس منحوس کرونا را تحلیل کرد.

به گزارش سینماپرس، برنامه «صبح پارسی» که از دوشنبه تا جمعه هر هفته روی آنتن شبکه جام جم می‌رود، با موضوع روز سینما و مشکلات و دغدغه‌های سینمای ایران روی آنتن رفت.

در این برنامه پس از پخش آیتم‌هایی از جمله ورزش صبحگاهی، میز فرهنگی، اخبار ویژه، بدون مرز و نماهنگ‌هایی با موضوع انگیزشی و با تصاویری از طبیعت، امیر محمد زند و آلاء خامه یار با علیرضا سرتیپی اصفهانی فیلمساز و کارشناس ارشد حوزه سینما و محمد گبرلو برنامه ساز و تولیدکننده برنامه‌های تلویزیونی به گفتگو نشستند.

سرتیپی در این برنامه تصریح کرد: حال سینما به شدت کرونایی بوده و حال خوبی ندارد. امسال به خاطر کرونا فرشته طائرپور را در روز سینما در کنارمان نداریم. او از چهره‌های شاخص سینمای ایران بود و کمبودش در این روزها حس می‌شود. او در زمینه واکسن کرونا برای دست اندرکاران سینما تلاش‌های زیادی کرد، اما این ویروس به خودش وفا نکرد.

وی افزود: در حال حاضر مسئله و دغدغه اصلی در زمینه سینما سالن است. تعداد زیادی از سالن‌ها و مجموعه‌های سینمایی بسته است و آن تعداد که اکران فیلم دارند هم فروششان کفاف هزینه هایشان را نمی‌دهد. اکثر سالن‌های باز دولتی است و یا سوبسیدهای زیادی می‌دهند فقط برای اینکه باز باشد و اندک افرادی که می‌خواهند به سینما بروند مشکل نداشته باشند. چند روزی است که استقبال از گیشه‌ها بیشتر شده است.

فیلمساز معروف ایرانی درباره وضعیت سینماها در دوران کرونا بیان کرد: از سویی می‌خواهیم مردم را دعوت کنیم که به سینما بیایند و اطمینان خاطر داریم که سقف‌ها بلند است، تهویه فضا خوب است و فاصله گذاری اجتماعی در سالن‌ها رعایت می‌شود؛ اما از سوی دیگر باز هم نگران حال مردم هستیم. امیدواریم با محموله‌های واکسن وارد شده و تسریع در روند واکسیناسیون به زودی شاهد بهبود وضعیت سینماها و فروش فیلم‌ها باشیم.

سرتیپی اظهار داشت: سینمای بعد از کرونا باید فرق کند؛ مردم به راحتی سینما نخواهند آمد و روش‌های متفاوتی را دوست دارند باید تلاشمان را بکنیم که بتوانیم کارهای متفاوتی انجام دهیم و در زمینه ارائه تولیدات سینمایی به مردم نوآوری داشته باشیم. تهیه کنندگان محافظه کارند و به خاطر اینکه نگران سرمایه خود هستند برای برگشت هزینه‌ها روش‌های قدیمی را دنبال نمی‌کنند. البته کمک‌های حمایتی مثل بیمه هم به آن‌ها نمی‌شود. چند عدد از فیلم هایم در سال ۹۸ هنوز به خاطر کرونا اکران نشده است علی رغم اینکه برای تولید آن‌ها هزینه‌های میلیاردی صرف شده است.

گبرلو در ادامه گفت: سینما وقتی امید و آرامش را در مخاطب ایجاد نمی‌کند نمی‌توان ربطی به بیمه و حمایت داد. در طول تاریخ سینما مسیر ناامیدکننده برای مخاطب نداشته است.

سرتیپی در پاسخ به این ادعای تحلیلگر سینمای کشور تصریح کرد: امید از جامعه منتقل می‌شود؛ باید مردم به نویسنده، تهیه کننده، کارگردان، بازیگر و هنرمند امید بدهند تا آن‌ها هم بتوانند آثار فاخر تولید کنند.

وی بیان کرد: ما هیچ استراتژی برای فیلم‌ها نداریم، سال‌ها است برنامه ریزی نداریم و تکلیف هنر سینما معلوم نیست. تمام سازمان سینما بر اثر کرونا به هم ریخته است؛ در زمینه سالن و تولید آثار سینمایی همه چیز روزمره شده است.

گبرلو افزود: سینمای ایران را باید قبل و بعد از کرونا تحلیل کنیم؛ قبلا سیاست گذاری‌ها داشت بهتر می‌شد که به موضوع انتخابات برخوردیم و روند سیاستگذاری‌ها تا تشکیل مدیریت جدید متوقف شد. پس از ورود کرونا به کشور سینما هنگ کرد و سینمایی‌ها به شرایطی برخوردند که نمی‌دانستند باید چه کار کنند و این یعنی مسئولان برای بحران سینما برنامه ریزی نکرده بودند. سینماگرها در جامعه مثل مردم عادی نیستند بلکه در کنار قشر صاحب نظران و نخبگان قرار دارند و وظیفه‌ای برای مدیریت بحران و بهبود وضعیت و شرایط دارند، اما این وظیفه انجام نشد مسئولان هم سکوت کردند.

وی تصریح کرد: فیلم‌های خوب داریم، اما اینکه فیلم‌ها به چه سمتی بروند هم مهم است که بخشی از آن به عملکرد به تهیه کننده بر می‌گردد. بعد از کرونا به خاطر هزینه‌های زیاد، افزایش طرفداران شبکه نمایش خانگی و شیوع بیماری، وضعیت سینما بدتر شد و سریال‌های نمایش خانگی رقیب جدی سینماها شدند؛ حالا سینما اگر می‌خواهد باشد و بماند باید راه نویی را در پیش بگیرد. وقتی استراتژی امید بخشی و انگیزه بخشی به مردم در ذهن فیلم ساز و سینماگر نباشد نمی‌تواند آن را در آثار خود پیاده سازی کند و نیاز مردم به این آثار افزایش می‌یابد، وقتی چنین فیلم‌هایی را در سینماها پیدا نمی‌کنند به سینما نمی‌آیند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.