سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱

نگاهی به فیلم های حاضر در ونیز ۷۸ ام؛

منتقدان کدام فیلم ها را بیشتر پسندیدند؟/ از ۱۵۰ دقیقه نفس گیر «تل ماسه» تا گوتیک آمریکایی تمام‌ عیار «قدرت سگ»

تل‌ماسه-قدرت سگ-مادران موازی-جشنواره فیلم ونیز

سینماپرس: فیلم های حاضر در بخش اصلی ۷۸ امین جشنواره فیلم ونیز اغلب سر و صدای زیادی به پا کردند؛ در این میان فیلم «تل‌ماسه» (Dune) به کارگردانی دنی ویلنوو و «قدرت سگ» جدیدترین ساخته جین کمپیون توانستند بیش از سایر رقبای شان مورد توجه منتقدان قرار بگیرند هرچند که سایر فیلم ها از جمله «مادران موازی» به کارگردانی پدرو آلمودوار نیز توانستند تحسین بسیاری از مخاطبان را به همراه داشته باشند.

سیدرضا منتظری: «تل ماسه» اقتباسی از رمانی با همین نام نوشته‌ فرانک هربرت است. همواره از «تل‌ ماسه» به‌ عنوان یکی از بهترین کتاب‌های علمی-تخیلی و پرفروش‌ترین رمان این سبک یاد شده است. داستان کتاب و فیلم ویلنوو در آینده‌ ای دور و در سیاره‌ ای به نام آراکیس رقم می‌خورد که به خاطر طبیعت بیابانی خود به «تل‌ ماسه» مشهور شده است. این سیاره که تنها منبع ماده‌ ای ارزشمند است، به آوردگاهی برای نزاع چندین نژاد مختلف برای دسترسی به آن ماده‌ مهم تبدیل می‌شود.

در یک جمله می توان فیلم جدید دنی ویلنوو را اثری نفس گیر و حیرت آور دانست؛ فیلمی که نزدیک به ۲ ساعت و نیم نفس را در سینه مخاطبان حبس می کند!؛ موسیقی‌ هانس زیمر بسیار شنیدنی و سبک فیلم‌برداری گریک فریزر نیز در نوع خود خارق العاده است.

پل آتریدس با بازی تیموتی شالامی شخصیت برگزیده فیلم «تل ماسه» است که باید با سرنوشت عظیم خود روبه‌رو شود. یکی از شخصیت های فیلم «تل ماسه» اسکار ایزاک است که نقش لتو آتریدس را بازی می‌کند و سرپرست خانواده آتریدس است. جهان «تل ماسه» حول خانه‌ های بزرگی می‌چرخد ‌که آتریدس یکی از آن ها است. آنها خانواده‌ ای هستند که امپراطوری وظیفه دارد مسئولیت غیرممکن نظم‌ دهی به سیاره آراکیس معروف به تل‌ ماسه، یا همان سیاره پر از منابع ارزشمند یعنی را به عهده بگیرد. لتو یک رهبر بالفطره و یک مرد خوب است.

یکی دیگر از شخصیت های فیلم، بانو جسیکا با بازی ربکا فرگوسن است؛ زنی که در جامعه زن‌سالار بن گسریت تربیت شده. در فیلم «تل ماسه»، بن سگریت تمرینات شدید و طاقت‌فرسایی را پشت سر می‌گذارد تا نوعی توانایی ماوراء طبیعی برای تشخیص دروغ گفتن یک شخص را به دست آورد.

«قدرت سگ» یکی دیگر از فیلم های مهم حاضر در ۷۸ امین جشنواره فیلم ونیز بود؛ این اثر نیز همانند «تل ماسه» اثری اقتباسی از رمانی با همین عنوان است. این اثر سینمایی با بازی بندیکت کامبربچ، کیریستن دانست و جسی پلمونس، درباره رابطه میان دو برادر است که پس از ازدواج یکی از آن‌ها دچار بحران می‌شود.

یک داستان قوی از غرب وحشی؛ داستان گاوچران‌ها، اسب‌ها و گرگ‌های بد بزرگی که روی پاهای عقبی‌اشان راه می‌روند. جین کمپیون با داستانی که طی دهه ۱۹۲۰ میلادی رخ می‌دهد یک گوتیک آمریکایی تمام‌عیار را کارگردانی کرده که می تواند تا انتها مخاطب را با خود همراه سازد و از فضاسازی خارق العاده فیلم لذت ببرد و خود را غرق در داستان کند.

اما پدرو آلمودوار با «مادران موازی» دوباره به حریم امن خود، یعنی روایت ملودرام‌ های پرجنب‌وجوش با نقش‌آفرینی پنه‌ لوپه کروز بازگشته است. داستان این فیلم پیرامون زندگی زنی میانسال به نام جنیسرقم می‌خورد که ناخواسته از مردی که نمی‌خواهد پدر شود، باردار می‌شود. جنیس پس از زایمان برای تأمین مخارج زندگی‌اش به شغل عکاسی روی می‌آورد. او، آنا با بازی ملینا اسمیت را هم استخدام می‌کند تا در نگه‌داری از نوزاد و مرتب کردن خانه به وی کمک کند و این سرآغاز اتفاقات جالب توجه داستان است.

«مادران موازی» را می توان ملودرامی لطیف و شگفت انگیز دانست؛ بی تردید این فیلم می تواند علاقمندان واقعی سینما را به سمت خود جذب کند چرا که روایت سرراست و حساب شده ای دارد و بدون آلمودوار سعی کرده بدون خودنمایی های رایج برخی سینماگران قصه فیلمش را به انتها برساند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.