چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹

حسن بنیانیان:

اگر «وزیر ارشاد دولت سیزدهم»۵۰درصد از وقتش را برای اصلاح عملکرد خود دولت بگذارد کمک بزرگی به فرهنگ‌سازی و تربیت خواهد کرد

حسن بنیانیان

سینماپرس: حسن بنیانیان، رئیس سابق کمیسیون پیوست‌نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نکته اشاره می‌کند که اگر وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت سیزدهم، ۵۰درصد از وقتش را برای اصلاح عملکرد خود دولت بگذارد، کمک بزرگی به فرهنگ‌سازی و تربیت خواهد کرد، برای مثال وزیر ارشاد بررسی کند که اقدامات وزارت اقتصاد چه تأثیری بر باورهای فرهنگی جامعه می‌گذارد. وزیر ارشاد باید مرد شماره یک کابینه دولت باشد.

به گزارش سینماپرس، اهمیت فرهنگ و تأثیر آن بر روحیات و رفتار جامعه باعث شده است این روزها این موضوع که چه کسی سکاندار وزارت ارشاد ابراهیم رئیسی خواهد بود تا حدودی محل سؤال باشد، البته دلسوزان واقعی عرصه فرهنگ با اظهارنظرهایی پراکنده نگرانی‌های خود را نسبت به اهمیت این موضوع گوشزد می‌کنند.

رئیس‌جمهور منتخب هنوز کابینه پیشنهادی خود را به مجلس ارائه نداده است، اما گمانه‌زنی‌ها برای تصدی وزارت ارشاد در رسانه‌ها بروز و ظهور دارد و مصادیقی هم ذکر می‌شود، با وجود این برخی معتقدند امر فرهنگ را باید وسیع‌تر و عمومی‌تر از دستگاه‌های سیاستگذاری، چون وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی دید و اگر نگاه و رویکردی کلان‌تر به این مسئله وجود نداشته باشد، آثار تحول به سود فرهنگ در جامعه آنطور که باید خود را نشان نخواهد داد.
در این ارتباط حسن بنیانیان، رئیس سابق کمیسیون پیوست‌نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نکته اشاره می‌کند که اگر وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت سیزدهم، ۵۰درصد از وقتش را برای اصلاح عملکرد خود دولت بگذارد، کمک بزرگی به فرهنگ‌سازی و تربیت خواهد کرد، برای مثال وزیر ارشاد بررسی کند که اقدامات وزارت اقتصاد چه تأثیری بر باورهای فرهنگی جامعه می‌گذارد. وزیر ارشاد باید مرد شماره یک کابینه دولت باشد.
مدیران در همه سطوح باید درک فرهنگی داشته باشند
بنیانیان در ادامه با بیان این مطلب و با اشاره به معنای فرهنگ، گفت: وقتی شما چنین موقعیتی را ایجاد نمی‌کنید، فردی که دارای این ویژگی باشد هم پرورش پیدا نمی‌کند. ما شخصیتی می‌خواهیم که شاکله فرهنگی داشته باشد. فرهنگ به معنای این نیست که دولت‌ها فقط پول خرج کنند. برای ایجاد تمدن اسلامی باید مدیران در همه سطوح درک فرهنگی داشته باشند.
وی عنوان کرد: من یک‌بار به اداره مالیات رفتم و تنها شنوای صحبت‌های مراجعان به این اداره بودم. در این بازدید متوجه شدم که ۷۰درصد مراجعه‌کنندگان به نظام مالیاتی از اینکه بلد نیستند دروغ بگویند، ناراحت هستند و احساس می‌کنند اگر مهارت دروغگویی داشتند، کمتر مالیات می‌دادند. ۴۵درصد از اینکه نمی‌دانند به چه کسی و چگونه باید رشوه بدهند، ناراحتند. معنی این اتفاق این است که وزارت اقتصاد ما روزانه دارد مردم را بی‌دین می‌کند و مالیات می‌گیرد، سپس در اختیار سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد می‌گذارد تا مردم را متدین کنند. مشکلات باید با ایجاد درک فرهنگی در همه مدیران، از سرمنشأ اصلاح شود.
به گفته این عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، مردم و جوانان ما باید شیرینی دین را در رفتار متدینین حس کنند، وگرنه با صرف گفتگو کردن در مورد مسائل دینی در حالی که رفتارمان برخلاف آن باشد، فراری دادن افراد از دین حاصل می‌شود و مردم عادی به اشتباه می‌افتند و مشکلات کشور را ناشی از ایجاد حکومت دینی در کشور می‌پندارند.
وی ادامه داد: انتظار این است که برای مثال فردی که بچه هیئتی شد، فرهنگ دینی در اخلاق، رفتار، مراعات احکام دینی و باورهای او مشاهده شود. اگر دستگاه‌هایی که رسالت فرهنگی دارند وظایف خود را به درستی انجام دهند تنها ۲۰ الی ۳۰درصد در اشاعه فرهنگ مؤثر است. مفهوم پیوست فرهنگی این است که همه مدیران ما باید در تمام بخش‌های سیاسی، اقتصادی، انتظامی و نظامی دارای درک فرهنگی باشند تا فعالیت روزمره‌ای که در نهادشان انجام می‌دهند، به فرهنگ آسیب نرساند، بلکه مقوم فرهنگ باشد. باید بازتاب‌های مثبت و منفی فرهنگی تمام اقدامات در همه بخش‌ها محاسبه شود.
وی با اشاره به اینکه در زمینه فرهنگ تمام انسان‌ها و همه سازمان‌ها مداخله دارند، به این نکته اشاره می‌کند که وقتی فرهنگ‌سازی را محدود به اداراتی مثل سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد می‌کنیم، دیگر نهادها احساس مسئولیتی در قبال فرهنگ نمی‌کنند. بیش از ۸۰درصد تحولات فرهنگی ما کاری به دستگاه‌های فرهنگی ندارد، به طور مثال برگزاری انتخابات یا اجرا شدن یک طرح اقتصادی هم روی اعتماد و باورهای مردم نسبت به نظام تأثیر می‌گذارد، بنابراین تمام تلاش مقام معظم رهبری در طول این ۳۰ سال بر این بوده که مدیران و نخبگان را آگاه کند که تک‌تک‌شان در ایجاد تحولات فرهنگی نقش‌آفرین هستند.
عبور از درپشتی یا در جلویی فرهنگ!
اما در این رابطه دو روز پیش دو تن از چهره‌های مطرح عرصه فرهنگ با اظهارنظرهایی نسبت به اهمیت وزارت فرهنگ دولت سیزدهم به این مسئله واکنش نشان داده بودند. «میلاد عرفان‌پور» و «علی محمد مؤدب» از شاعران کشورمان در آستانه تحلیف و معرفی کابینه درباره انتخاب صحیح فردی برای صندلی وزارت ارشاد و مسئله مهم فرهنگ دغدغه‌های خود را بیان کردند و اظهار نظر علی محمد مؤدب با واکنش محسن پرویز از مدیران اسبق وزارت ارشاد روبه‌رو شد.
علی محمد مؤدب، مدیرعامل مؤسسه شهرستان ادب چند روز پیش ضمن نگرانی از اسامی‌ای که برای تصدی وزارت ارشاد مطرح شده‌اند، نوشته بود: از در پشتی نمی‌توان وارد فضای فرهنگ شد.
این سخن مؤدب در ادامه در فضای مجازی واکنش‌های بسیار داشت که محسن پرویز، رئیس انجمن قلم در یکی از این واکنش‌ها نوشت: دیدن این جمله زیبا وادارم کرد این چند جمله را بنویسم. فضای فرهنگ که در پشتی ندارد. همه می‌توانند از همین در جلویی (که همیشه به روی همه باز است) وارد شوند. احتمالاً منظورشان «سیاست فرهنگ» بوده است. سال‌هاست (بدون ورود و از کنار) عرصه سیاست را رصد می‌کنم. با قاطعیت می‌گویم: در این عرصه، راه ورودی دیگری جز در پشتی نیست، جایی که هر کس می‌آید، از در جلویی نیامده است. آن‌ها که این جلو ایستاده‌اند، سرکارند، در جلویی دکوری و کلاً قفل است. همه کسانی که واقعاً قصد ورود داشته باشند باید جلوی همان در پشتی صف بکشند!
بنابر این گزارش این روزها با هر کدام از چهره‌های فعال عرصه فرهنگ و هنر متمایل به انقلاب که انصافاً وزنه‌ای هم هستند، درباره وزیر ارشاد دولت سیزدهم که صحبت می‌کنیم به نحوی نگرانی از اینکه سکان فرهنگ به چه کسی واگذار خواهد شد را می‌توان در بیان ایشان ملاحظه کرد. باید منتظر ماند و دید که سکان این وزارتخانه مهم و تأثیرگذار به چه کسی واگذار خواهد شد.

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.