چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵

مجری فرامین قتل‌های سیاسی توسط «رضا شاه کبیر»؛

«پزشک احمدی» به شبکه پنج سیما می‌آید

رضا شاه پهلوی

سینماپرس: معرفی «باغ موزه قصر و قصه پزشک احمدی»، برنامه این هفته مجموعه مستند «تهران ۱۴» است که جمعه ۸ مردادماه از شبکه پنج سیما پخش می شود.

به گزارش سینماپرس، مجموعه مستند تهران ۱۴ که هر جمعه میزبان علاقمندان به تاریخ بناها و رویدادهای تهران است،‌ این هفته به معرفی تاریخ باغ موزه قصر می پردازد؛ باغی که فتحعلی شاه برای دوری از همهمه و هیاهوی پایتخت قجرها، ساخته بود.

داستان پزشک احمدی و قصری که رضاشاه برای او افتتاحش کرده بود، ماجرای ششمین قسمت از مجموعه مستند «تهران ۱۴» است؛ پزشکی که نه قجری بود، نه مردی از دودمان پهلوی. او فقط یک داروفروش ساده بود و آمده بود تهران تا پرستار باشد، اما بدش نمی آمد دستی هم بر آتش پزشکی داشته باشد.

در این قسمت،‌ «تهران ۱۴» علاوه بر بیان تاریخ ساخت قصر قجرها در سال های دور،‌ اتفاقات مهم و خاص این عمارت را که بعدها زندان شد و حالا به باغ موزه تبدیل شده است، روایت می کند؛ عمارتی که پر بود از قنات های پر آب، آبی خنک که بعدها سرچشمه ضرب المثل «آب خنک خوردن» میان ایرانی ها شد.

مجموعه مستند تهران ۱۴، به تهیه کنندگی سمیه عظیمی ستوده و کارگردانی داوود مرادیان،‌ تلاش می کند تاریخ صدساله تهران را با بیانی داستانی و جذاب برای مخاطب بازگو کند.

این مجموعه مستند محصول گروه اجتماعی شبکه ۵ سیماست که هر هفته جمعه ها، ساعت ۲۰، روی آنتن این شبکه می رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.