دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷

«مدیران سیما» و مردودی در آزمون برنامه‌ریزی و احترام به زمانبندی و شعور مخاطبان؛

تکلیف نا مشخص «رعد وبرق» پس از گذشت سه ماه از روییت بر روی آنتن!

سریال «رعد و برق»

سینماپرس: وضعیت پخش سریال «رعد وبرق» به کارگردانی بهروز افخمی که پیش از این قرار بود در ماه مبارک رمضان روی آنتن برود هنوز مشخص نیست.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته (یکشنبه سوم مرداد) معاونت سیما با انتشار تیزر «۸۷ متر» از پخش قریب‌الوقوع این سریال از شبکه یک سیما خبر داد. این در حالی است که بیش از پنج سال از کلیدخوردن این مجموعه تلویزیونی می‌گذرد و در این مدت بارها روند تولید آن به دلایل مختلف متوقف شده و دوباره از سرگرفته شده است.

اما این سریال در حالی به آنتن پخش نزدیک شده است که نمونه‌های نزدیک‌تری از سریال‌های آماده‌پخش و پشت‌خط مانده سیما نیز قابل اشاره هستند. شاید شاخص‌ترین نمونه در این زمینه، سریال «رعد و برق» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی داوود هاشمی باشد. بیش از سه ماه از وعده اولیه پخش این سریال گذشته است. سریالی که قرار بود به عنوان مجموعه تلویزیونی ماه رمضان شبکه پنج سیما از اواخر فروردین ۱۴۰۰ روی آنتن این شبکه برود.

در آن زمان، پس از کش و قوس‌های فراوان و تأخیر در آغاز پخش، مخاطبان شبکه پنج فقط شاهد یک قسمت از این سریال شدند و با اعلام روابط عمومی شبکه پنج سیما به دلیل آماده نبودن قسمت‌های باقیمانده، رعد و برق از کنداکتور پخش این شبکه خارج شد.

مورد عجیب پخش یک سریال

در نخستین شب ماه رمضان، نخستین قسمت سریال «رعد و برق» که قرار بود ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه پنج برود، بدون هیچ توضیح قبلی پخش نشد. شب بعد، اولین قسمت سریال روی آنتن رفت؛ اما شامگاه سوم ماه مبارک رمضان درحالی که مخاطبان منتظر پخش قسمت دوم بودند باز هم این اتفاق نیفتاد. داوود هاشمی تهیه‌کننده این مجموعه در گفت‌وگویی، طولانی شدن آماده‌سازی فنی را دلیل این موضوع دانست و از پخش سریال طبق برنامه از روز شنبه (چهارم ماه رمضان) خبر داد. اما شنبه وعده‌ داده شده هم از راه رسید و بازهم خبری از «رعد و برق» نشد.

سرانجام در عصر چهارمین روز ماه مبارک رمضان روابط عمومی شبکه پنج سیما اطلاعیه‌ای منتشر کرد و از حذف کامل این سریال از کنداکتور پخش خبر داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده بود: «علی‌رغم برنامه‌ریزی در بیش از یک سال گذشته برای پخش سریال «رعد و برق»، اما به دلیل سنگینی پروژه، حجم زیاد جلوه‌های ویژه و تروکاژهای زیبا، عوامل سازنده رعد و برق موفق نشدند این سریال را به‌موقع و در زمان تعیین‌شده به آنتن برسانند، لذا این مجموعه تلویزیونی به صورت موقت از کنداکتور ماه رمضانی شبکه پنج سیما حذف شد».

3 ماه گذشت و  «رعد و برق» رویت نشد/ داستان تکراری سریال‌های به‌ظاهر آماده برای پخش

سازندگان سریال «رعد و برق» هم با صدور اطلاعیه‌ای درباره این اتفاق توضیح دادند. آنها در این متن با پذیرش این که توقف موقتی پخش این سریال اتفاقی نادر در تلویزیون است، مواجهه با مشکلات پیش‌بینی‌نشده در یک سال و اندی تصویربرداری را از معضلات تولید این مجموعه دانسته و افزودند: «بی شک کسانی که بُعد مسافت، برفگیری، برودت هوا و بارندگی در مناطقی چون توسکستان، ارتفاعات دراز نو، دشت سرعلی‌آباد، خوش‌ییلاق شاهرود و ... را تجربه کرده‌اند، درک روشن‌تر و بهتری از شرایط دشوار تولید سریال «رعد و برق» و ناملایمات گریزناپذیر مبتلا به سازندگان خواهند داشت. مشکلاتی که شاید تنها گوشه‌ای از آنها در تصاویر منتشر شده از پشت صحنه سریال ملموس باشد».

با تمام این توضیحات به نظر می‌رسد این توجیهات چیزی از قصور ناشی از بی‌برنامگی و بدعهدی سازندگان و البته بی‌تدبیری مدیران شبکه پنج سیما کم نمی‌کرد، چراکه روند تولید این مجموعه با همه مشکلاتی که در بالا ذکر شد، از یک سال و نیم پیش آغاز شده بود. پروژه تولید «رعد و برق» هرقدر هم که سنگین بوده باشد، مجال و دست سازندگان و مدیران برای برنامه‌ریزی باز بوده است.

یک وعده مجازی که محقق نشد

حدود یک ماه بعد و در هفته آخر خردادماه، در صفحه «رعد و برق» در فضای مجازی عنوان شد که این سریال به زودی روی آنتن شبکه پنج خواهد رفت. این موضع در قالب مطلبی کوتاه و در کنار تصویری از بهروز افخمی که در حال نگارش بود و یک دوربین فیلمبرداری هم در کنار او دیده می‌شد عنوان شده بود.

3 ماه گذشت و  «رعد و برق» رویت نشد/ داستان تکراری سریال‌های به‌ظاهر آماده برای پخش

با این حال، این آخرین پست این صفحه تا به امروز است و با گذشت بیش از چهل روز نه خبری از پخش سریال شده و نه کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه، اظهارنظری در این باره داشته‌اند.

به نظر می‌رسد مدیران سیما برای برقراری نظم در جدول پخش و احترام به مخاطبان نیازمند یک تجدیدنظر کلی و اساسی در شیوه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی هستند. تغییر زمان آغاز سریال یا تعویق پخش برخی قسمت‌های آن بیش از هرچیز نشانگر ضعف برنامه‌ریزی و عدم احترام به زمانبندی و شعور مخاطبان است. و نتیجه آن در درازمدت ریزش بینندگان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.