دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲

تجلی «دو صَد گُفته چون نیم کِردار نیست» در قامت وزیر ارشاد «دولت حسن روحانی»؛

صالحی: «هویت‌ ملی کشور» به سریال‌های «شبکه نمایش خانگی» گره خورده است!

سید عباس صالحی؛ وزیر ارشاد

سینماپرس: وزیر ارشاد تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه ویژه‌ای به فرصت ها و بسترهای شبکه نمایش خانگی برای دفاع و صدور هویت و دیپلماسی ملی داشته و در کنار آن به مخاطرات این حوزه نیز توجه دارد.

به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی در جلسه صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال سید مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در خصوص علت عدم کنترل و نظارت بر رعایت شئونات اخلاقی و تبلیغ ناهنجاری‌های اجتماعی در شبکه نمایش خانگی بیان کرد: در بحث سریال‌های شبکه نمایش خانگی از زوایای مختلفی باید نگاه کرد که هم فرصت‌هایی وجود داشته و هم مخاطراتی را نیز به همراه دارد. بخش قابل توجهی از اقتصاد فرهنگ و هنر معطوف به این حوزه است. در سال‌های اخیر آمریکا به طور میانگین ۱۰۰ میلیارد دلار در سال از این حوزه درآمدزایی داشته است. در کشور ترکیه نیز که بعد از آمریکا در رتبه دوم قرار دارد بزرگترین تولید کننده سریال‌های نمایش خانگی و تلویزیونی می‌باشد به گونه‌ای که در یک سریال ۱۵۰ قسمتی یک شهر کوچک را به کل دنیا معرفی می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: سریال‌های تولیدی نمایش خانگی از نظر فرهنگی جایگاه مهمی در جهان دارد. کشور ما نیز نمی‌تواند نسبت به این روند بی‌توجه باشد هم از نظر اقتصاد و هم از نظر فرهنگی این حوزه حائز اهمیت می‌باشد. اگر نتوانیم ما نیز در این حوزه تولید خود را درست ادامه دهیم مصرف کننده روزافزون داخلی به سراغ تولیدات غربی خواهد رفت. از سویی دیگر شرایط کرونایی منجر به افزایش تقاضا در این حوزه شده است و سریال‌های خانگی اهمیت مضاعفی پیدا کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: در کنار بسترها و فرصت‌هایی که در شبکه نمایش خانگی به وجود آمده است ما نگاهی به مخاطرات آن نیز داریم. نگاه وزارت فرهنگ هم استفاده از فرصت‌های این حوزه و هم توجه به مخاطرات آن است. سه نوع مخاطره در فضای نمایش خانگی مطرح است اول مخاطره محتوایی و ضعیف بودن مضامین و یا نابهنجاری‌ها و عدول از مسائل اخلاقی، دینی و سیاسی است.

صالحی تاکید کرد: دومین مساله توجه به حقوق مصرف کننده است، همان طور که آب بستن به شیر حقوق مصرف کننده را زیر سوال می‌برد کش دادن بدون محتوای یک فیلم برای درآمدزایی نیز نوعی ضایع کردن حقوق مصرف کننده تلقی می‌شود. سومین مساله بحث اقتصاد سریال سازی است که لازم است منابع مالی آن شفاف باشد. با توجه به این سه مساله وزارت فرهنگ اقدامات متعددی را در طول این چند سال انجام داده و با ارائه‌ی آیین‌نامه‌ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی این مسیر را نیز طی کرده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقداماتی که در وزارت فرهنگ برای استفاده از فرصت شبکه نمایش خانگی و مقابله با مخاطرات آن صورت گرفته، اظهار کرد: گاهی رویه بر این بود که ایده کلی فیلم به صورت گذرا مرور می‌شد اما اکنون باید کل فیلم‌نامه را به شورای پروانه ساخت ارائه کنند. در طول ساخت سریال نیز مشاورانی به منظور کمک در کنار عوامل فیلم حضور خواهد داشت. مساله‌ی دیگر این است که گاهی صرفا حلقه اول را ارائه می‌کردند و پروانه نمایش می‌گرفتند اما امروز باید حداقل ۵ تا ۶ حلقه از سریال را ارائه کنند تا مجوز نمایش صادر گردد. در هر حلقه نیز باید حداقل سه نسخه پیش نمایش ارائه شود تا اگر اشکالاتی وجود داشت فرصت حل آنها وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر فیلم‌هایی که پروانه ساخت می‌خواهند باید خوداظهاری مالی داشته باشند یعنی باید به طور شفاف مشخص باشد که منابع مالی آنها از کجا می‌آید و پروانه مالکیت برای چه شخصی است. در کنار این اقدامات آیین‌نامه‌ای را به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستادیم و در آن تلاش شده تا اطمینان خاطر بیشتری برای استفاده از فرصت شبکه نمایش خانگی و مقابله با تهدیدات آن حاصل شود.

صالحی در ادامه با اشاره به جزییات آیین‌نامه ارسالی به شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: یکی از مسائل مهم دیده شده در این آیین‌نامه نظارت فراقوه‌ای می‌باشد. براساس این آیین‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ریاست جلسه و در کنار آن نمایندگانی از حوزه‌های علمیه، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سازمان تبلیغات و همچنین صدا و سیما برای صدور مجوز حضور خواهند داشت. به این ترتیب یک اعتماد سازی برای سرمایه گذار ایجاد می‌شود با تغییر دولت‌ها نباید سازوکار صدور مجوز تغییر کند. اقتصاد این حوزه یک بستر امنی خواهد بود که با تشکیل یک شورای فراقوه‌ای برای صدور مجوز ساخت آن تامین می‌شود.

وزیر فرهنگ گفت: در حوزه مقررات‌گذاری نیز کار قابل تاملی انجام شده تا مقررات اخلاقی، دینی، عقیدتی، سیاسی و حرفه‌ای مشخصی هم برای سرمایه گذار هم برای کارگردان و بازیگران و هم برای بخش نظارت‌گر تبیین داده شود. بخش بعدی که در این آیین‌نامه مورد توجه قرار گرفته است شفاف سازی منابع مالی است، لازم است منابع اقتصادی کاملا شفاف و قابل نظارت باشد. امیدواریم هرچه سریع‌تر شورای عالی انقلاب فرهنگی به این آیین‌نامه رسیدگی کند.

صالحی در پایان بیان کرد: دهه موجود و دهه آینده دهه تصویر است، هم اقتصاد فرهنگ و هنر و هم هویت‌های ملی کشور به سریال‌ها گره خورده است. از طریق تولید سریال‌ها ما می‌توانیم در برابر مصرف فرهنگی سریال‌های بیگانه از هویت و دیپلماسی خود دفاع کنیم و می‌توانیم آن را به تمام دنیا صادر کنیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترکیبی از نگاه فرصت‌ها و توجه به مخاطرات نسبت به شبکه نمایش خانگی دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.