چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷

روی موج رادیو فرهنگ؛

روایت زندگی مفاخر فرهنگ‌ و ادب فارسی در «چراغداران»

رادیو فرهنگ

سینماپرس: برنامه رادیویی «چراغداران» با موضوع آشنایی مردم با تاریخ ایران و زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی، هر روز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، محمد حسینی باغسنگانی تهیه کننده برنامه رادیویی «چراغداران»، درباره این برنامه به خبرنگاران جوان گفت: بی‌شک آشنایی با هویت تاریخی ایران و شناخت مفاخر این مرز و بوم راهی مناسب برای ایجاد عزت و اعتماد به نفس ملی و تعلق خاطر جوانان ایرانی نسبت به ارزش‌های اسلامی خواهد بود. در این برنامه تلاش شده تا به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشیم. به همین منظور امروز چهارشنبه ۲۳ تیرماه شنوندگان رادیو فرهنگ در برنامه «چراغداران» مستندی از زندگی زنده یاد دکتر محمدجعفر محجوب نویسنده کشورمان را می‌شنوند.

باغسنگانی با توضیح اینکه این برنامه در زمانی اندک و با شگردی هنرمندانه شنوندگان را با زندگی و آثار یکی از نامداران فکر و ادب و هنر ایران زمین آشنا می‌کند، گفت: «چراغداران» از ورای متن، موسیقی و صدای شخصیت مورد نظر و نیز افکت‌ها و جلوه‌های رادیویی که هر برنامه را جلوه‌ای تماشایی داده است، تاریخ ایران را با محوریت مفاخر فرهنگ و ادب و موسیقی روایت می‌کند.

گفتنی است؛ محمد جعفر محجوب، ادیب و محقق و فرهنگ‌پژوه‌نامدار کشورمان در سال ۱۳۰۳ در تهران زاده شد و تحصیل کرد. در سال ۱۳۲۶ در رشته علوم سیاسی و در سال ۱۳۳۳ در رشته زبان و ادبیات فارسی لیسانس خود را از دانشکده حقوق و ادبیات دانشگاه تهران دریافت کرد و در سال ۱۳۴۲ موفق به دریافت درجه دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران شد. از سال ۱۳۳۶ به بعد سمت‌های مدرس، دانشیار و استاد زبان و ادب فارسی را در دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه تهران به عهده داشت.

در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ به عنوان استاد میهمان در دانشگاه آکسفورد انگلستان و دو دوره در سال‌های ۱۳۵۳ تا ۵۵ و ۱۳۶۱ تا ۶۳ در دانشگاه استراسبورگ فرانسه به آموزش زبان و ادبیات فارسی پرداخت.

او مدت ۲۳ سال عضو انجمن ایرانی فلسفه و علوم انسانی وابسته به یونسکو بود. دکتر محجوب از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ ریاست فرهنگستان زبان و ادب و هنر ایران را به عهده داشت و از سال ۱۳۷۰ تا هنگام وفاتش در ۱۳۷۴، در دانشگاه برکلی در کالیفرنیا به تدریس ادبیات فارسی مشغول بود.

بیان گرم و شیرین و شیوه تفسیری جذاب او نقشی مهم در آشنا ساختن علاقه‌مندان با ادبیات فارسی داشته است.

برنامه «چراغداران» کاری از گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ است و بر اساس تقویم فرهنگی ایران زمین پیش رفته و زندگی و آثار هنرمندان و مشاهیر ایران زمین را مورد کنکاش و بازسازی قرار می‌دهد. تهیه کننده و مولف این مجموعه مستند رادیویی محمدحسینی باغسنگانی و راوی این قصه ها بهروز رضوی است. این برنامه را هر روز بجز جمعه ها، ساعت ۱۲:۴۰ از رادیو فرهنگ بشنوید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.