یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴

مصداقی دیگر از ولنگاری مدیریتی در صدا و سیما؛

دبیر شورای نظارت: کپی‌سازی‌ها در تلویزیون به اوج خودش رسیده/تجهیزات آمریکایی «دورهمی» را بررسی می‌کنیم

صدا و سیما-عبدالعلی علی عسکری

سینماپرس: دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما گفت: واردِ کپی‌سازی‌های تلویزیون می‌شویم، باید ببینیم آیا تجهیزات مسابقه دورهمی مورد نیاز بوده‌اند و یا منحصر به فردند و غیر از آمریکا کشور دیگر این تجهیزات را نداشته‌ است یا خیر.

به گزارش سینماپرس، خبری در فضای‌مجازی منتشر شد که ما را بیشتر یادِ مصداقی می‌انداخت که خیلی دور نیست. قطع همکاری صدا و سیما با هنرمندانی که در شبکه‌های اجتماعی شئونات را رعایت نمی‌کنند. متنی که به نقل از شورای نظارت بر صداوسیما منتشر کردند که بنابر آن رسانه ملّی موظف است با هنرمندانی که در این شبکه‌ها خلاف شئونات حاضر شده‌اند قطع همکاری کند

چندی پیش یادمان می‌آید برای سریال "زیرخاکی" چه ماجرایی پیش آمد حتی تا مرزِ توقیف هم پیش رفت. توقفی که ربطی به محتوا و ممیزی نداشت و با کوتاه شدن برخی سکانس‌های مرتبط به حضور خانم بازیگر مشکل حل می‌شد. رفتار حاشیه‌ساز گوهر خیراندیش در مراسم ازدواج دخترش در خارج از کشور، باعثِ این حواشی شده بود.

* ماجرای قطع همکاری صداوسیما با... ا.!

آیا تلویزیون پیش‌بینی برای جلوگیری از رفتارهای نابهنجار بازیگران سریال‌ها داشته است؟ شواهد نشان می‌دهد سیمافیلم در قراردادهایی با تیم سازنده، چه کاراولی‌ها و چه حرفه‌ای‌ها تعهداتی می‌گیرد یعنی ضوابطی تنظیم می‌شود تا اجازه رفتارهای نابهنجار و خلاف عرف نداشته باشند. و از این دست مثال‌ها و مصادیق، زیاد وجود دارند. حتی خانم بازیگری که در سریال "پدر" ایفای نقش کرد و رفتارهای خارج از عرف و غیرعادی‌اش باعث شد تا این سریال، به طورکل شانسِ تکرار شدن در تلویزیون را از دست بدهد. چقدر این رفتارهای خارج از عرف و عدم وجود قوانین لازم در این حوزه باعث آسیب رسیدن به سریال‌های تلویزیون و فیلم‌هایی شده است.

تصویری از نظام‌نامه رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای در تولیدات نمایشی سیما

صدا و سیما، تلویزیون، مهران مدیری، ساترا، شبکه نمایش خانگی،

محمد صوفی که خودش زمانی معاون صدای رسانه ملّی و حتی مسئولیت‌هایی همچون معاونت برنامه‌ریزی سازمان صداوسیما، رئیس مرکز موسیقی سازمان، مدیرکل سیمای استان‌ها، مدیر شبکه دو و مدیریت در بخش‌های مختلف رسانه ملّی را تجربه کرده، امروز به عنوان دبیر شورای نظارت بر صداوسیما اعتقاد دارد که اولاً این مصوبه یا به تعبیری توصیه، ۶ سال پیش تنظیم شده و مأموریت، شرح وظایف و اصول صداوسیما تاریخ مصرف ندارد.

صدا و سیما، تلویزیون، مهران مدیری، ساترا، شبکه نمایش خانگی،

* جولانِ اینستاگرام در سیما

او یکی از موضوعات دیگری که مورد خطابِ جدی‌اش قرار داد که در دستور شورای نظارت بر صداوسیما است بحثِ استفاده بیش از حد تلویزیونی‌ها از اینستاگرام است. چرا که اکثر برنامه‌های تلویزیونی با صفحه اینستاگرام خودشان را مطرح می‌کنند و حتی برخی اوقات، مجریان به مخاطبین اصرار دارند و از دریچه التماس وارد می‌شوند که به این صفحه اینستاگرامی برنامه پیام بدهید و اصطلاحاً آن را فالو کنید. در حالی که بارها مطرح شده که باید از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های بومی حمایت ویژه‌ای شود رسانه ملّی در اقدامی آشکار استفاده از پیام‌رسان خارجی را تبلیغ می‌کند. محمدحسین صوفی دبیر شورای نظارت بر صداوسیما درباره نمایش آدرس اینستاگرام به این نکته اشاره کرد: "اگر در برنامه‌ای آدرس اینستاگرام را نمایش بدهند و یا کانال تلگرامی یک برنامه از آنتن تبلیغ شود، این کار زیبنده و در شأن رسانه‌ ملّی نیست. به نوعی تخلف است و باید صداوسیما به دنبال تقویت پیام‌ رسان‌های داخلی باشد تا اینکه به تقویتِ پیام‌رسان‌های خارجی کمک کند! "

صدا و سیما، تلویزیون، مهران مدیری، ساترا، شبکه نمایش خانگی،

* واردات تجهیزات آمریکایی برای "دورهمی"/ ورود شورای نظارت به کپی‌سازی‌ها

مطلبی در یکی از رسانه‌ها منتشر شد که مسابقه "دورهمی" از آمریکا تجهیزات آورده‌ است. این اعتراض به جایی رسید که برخی در فضای‌مجازی از صداوسیما و این برنامه تلویزیونی درخواست شفافیت داشتند که چرا در این شرایط بدِ اقتصادی و مشکلات عدیده مردم، صداوسیما با ریخت و پاش‌های زیاد در حال برگزاری چنین مسابقه‌ای با تجهیزات آمریکایی، است. تهیه‌کننده "دورهمی" مثل مهران مدیری با صراحت به کپی بودن برنامه اذعان و البته جزئیات بیشتری هم ارائه کرد که نشان داد تلویزیون خیلی بیشتر پا را از قواعد و عرف خود فراتر گذاشته و حتی تجهیزات مرتبط با مسابقه هم از خود آمریکا آورده شده است.

صوفی دبیر شورای نظارت بر صداوسیما در جریانِ صحبت‌های خود با تسنیم به این نکته اشاره کرد که "واردِ کپی‌سازی‌های تلویزیون می‌شویم. باید ببینیم آیا این تجهیزات مورد نیاز بوده‌اند و یا منحصر به فردند. غیر از آمریکا کشور دیگر این تجهیزات را نداشته‌ است و اگر ندارند و واردات اتفاق نمی‌افتاد، این برنامه ساخته نمی‌شد!؟ همه این موارد باید بررسی جامع شوند. جزو بررسی‌های ما قرار دارد و این موضوع را پیگیری می‌کنیم. بحثِ کپی‌سازی‌ها در تلویزیون به اوج خودش رسیده، ما باید دنبالِ خلاقیت و نوآوری باشیم. انواع بازی‌های بومی و محلی کم‌نظیری داریم که می‌توانیم به جایِ این همه کپی‌برداری نعل به نعل، آن‌ها را به روز کنیم و از سویی دیگر چنانچه کار خوبی در دنیا هم انجام می‌شود محتوایشان را به هنجارهای خودمان نزدیک کنیم.

متأسفانه برخی تمام شکل و محتوای یک برنامه یا مسابقه را کپی می‌کنند. وگرنه صنعت سینما برای ما نیست و طبیعی است خارجی‌ها نوآورتر از ما در فیلمسازی باشند منتها اگر ما برویم یک کپی بیاوریم باید سعی کنیم کم‌خطر و خوبش را جدا کنیم. یا برنامه و مسابقه‌ای بیاوریم که بتوانیم محتوایش را به هنجارهای و ارزش‌های خودمان نزدیک کنیم. "

صدا و سیما، تلویزیون، مهران مدیری، ساترا، شبکه نمایش خانگی،

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.