چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷

اصغر نقی‌زاده:

تجربه ثابت کرده فیلم‌هایی که کپی شده و به اصطلاح «ایرانیزه» می‌شوند غالبا کارهایی دیده نشده‌اند

اصغر نقی زاده

سینماپرس: بازیگر سریال «زیر خاکی» گفت: طی چند ماه اخیر برخی از عوامل پشت صحنه مجموعه «زیر خاکی» به کرونا مبتلا شدند و من به این علت که قبلا کرونا گرفته بودم از آنها نگرفتم.

به گزارش سینماپرس، اصغر نقی‌زاده در گفت‌وگو با میزان پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: از دهم فروردین که بازی من در مجموعه «زیر خاکی ۲» تمام شد فعالیت دیگری نداشتم. در این میان مستندی به نام «اصغر آقا، آکتور سینما» را دارم که پسرم درباره فعالیت‌های من در بازیگری ساخته است.

وی درباره بازخوردهای سریال «زیر خاکی ۲» بیان کرد: سریال «زیر خاکی ۲»، اما سریالی بود که دیده شد و جزو سریال‌های پر مخاطب تلویزیون بود به همین خاطر از آن بازخوردهای خیلی خوبی گرفتم، برای مردم قسمت‌های خانوادگی سریال «زیر خاکی ۲» جذاب‌تر بود. داستان قاچاچی‌ها و ... برای پیشبرد قصه و داستان بود و مردم طبیعتا اتفاقات خانوادگی را بیشتر دوست داشتند. این دو همچون دو ریل موازی بودند که در کنار هم مجموعه «زیر خاکی ۲» را پیش می‌بردند.

وی در همین راستا اظهار کرد: به هر حال من، چون در سینما و تلویزیون فعالیت داشتم نگاهم با مخاطب عام فرق می‌کند. کار من بازیگری است و میزانسن، کارگردانی، طراحی صحنه و لباس، فیلمنامه و ... هم را در نظر می‌گیرم بنابرای معتقدم جلیل سامان فیلمنامه خوبی نوشت و دقت و حساسیت بالایی در کار داشت. فراهم کردن آن همه امکانات هم کار بسیار سختی بود که همه عوامل برای آن زحمت کشیدند. به نظرم خمیرمایه فیلم‌های خوب، فیلمنامه یک اثر است که «زیر خاکی ۲» واجد این خصوصیت بود.

***ادامه ساخت «زیر خاکی» هنوز معلوم نیست

بازیگر سریال «بچه‌های هور» با اشاره به مبهم بودن ساخت فصل سوم «زیر خاکی ۲» اظهار داشت: ساخت ادامه «زیر خاکی» بستگی به نظر مسئولین صدا و سیما دارد. در دنیا رسم برای این است که وقتی قرار است سریالی ادامه پیدا کند؛ با بازیگران مجموعه قرارداد می‌بندند و ماهیانه دستمزد می‌دهند و لوکیشن مربوط به سریال را می‌خرند یا اجاره می‌کنند و کلا همه چیز را در اختیار خودشان می‌گیرند. اما چون در پروژه‌های ما همه چیز کوتاه مدت است این اتفاق نمی‌افتد. مثلا «زیر خاکی ۱» را بازی کردم و پس از آن هیچ خبری از فصل دوم نبود اما یک دفعه با من تماس گرفتند برای فصل دوم از من درخواست همکاری کردند این در حالی بود که من اصلا تصور نمی‌کردم قرار است این مجموعه فصل دومی هم داشته باشد و یا من در ادامه آن هم نقش دارم یا نه، به همین ترتیب در حال حاضر هم نمی‌دانم که آیا قرار است فصل سوم «زیر خاکی» ساخته شود یا خیر. اما خبر دارم خانه‌هایی که جزو لوکیشن اصلی بوده تحویل صاحبانش داده شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه داستان «زیر خاکی ۲» هنوز تمام نشده توضیح داد: داستان این سریال تلویزیونی تمام نشده و و شخصیت اصلی داستان که پژمان جمشیدی آن را ایفا کرده اسیر شده و زن و بچه او به من سپرده شده‌اند، عروسی دختر من در پیش است، وضعیت اسکندر و من مشخص نشده و تکلیف کاراکتری که ستاره پسیانی آن را بازی می‌کند و همدست مجرمین بوده هم هنوز معلوم نیست. سرنوشت ادامه سریال هنوز مشخص نیست و خود جلیل سامان در مصاحبه تازه‌ای که داشته از نامعلوم بودن ادامه ساخت این مجموعه خبر داده است.

***اتفاقات در داستان «زیر خاکی» قابل لمس است

نقی‌زاده درباره دلیل استقبال از سریال «زیر خاکی ۲» می‌گوید: هر وقت فیلم و مجموعه‌ای به فرهنگ مردم خودمان نزدیک شد موفق بوده و در مقابل هر چقدر از فرهنگ و روش و سبک زندگی خودمان دور شدیم مخاطب آن فیلم و سریال را پس زده و دنبال نمی‌کند. تجربه ثابت کرده فیلم‌هایی که کپی شده و خارجی هستند و به اصطلاح ایرانیزه می‌شوند غالبا کارهایی دیده نشده‌اند. این سریال داستانی را روایت می‌کند که مردم ما آن را لمس کرده‌اند و به فرهنگ ما نزدیک است. ضمن آنکه نباید کارگردانی، مجموعه بازیگران، طراحی صحنه و ... را نادیده گرفت.

وی با اشاره به ثابت بودن نقش‌های خود بیان کرد: معمولا وقتی بازیگر در نقش و کاراکتری جا بیفتد و مخاطبان هم آن را دوست داشته باشند همه انتظار دارند دوباره در همان قالب و نقش آن بازیگر را ببینند که البته ایرادی هم ندارد. مثلا جان وین همیشه در فیلم‌های وسترن بازی می‌کرد و یا بروس ویلیس غالبا در نقش پلیس ظاهر می‌شد و نمونه‌هایی از این مصداق هستند.

این بازیگر تلویزیون در همین راستا تاکید کرد: من هم در همین قالبی که بازی می‌کنم راضی هستم و طبیعی است برخی از تهیه‌کنندگان هم میلی به همکاری با من نداشته باشند. آن بازیگرانی که همیشه گلایه می‌کنند و از زمین و زمان شاکی هستند به نظرم دنبال جذب فالوور و نشان دادن خود هستند. بازیگری هنری است که یا آن را داری یا نه. وقتی خمیره بازیگری را دشته باشی باید در قالب نقش خود آن را به نمایش بگذاری نه با نق زدن و کارهای سخیف. البته منظور من عده‌ای خاص هستند و نه همه.

***مبلغ دستمزدها پایین آمده است

وی با اشاره به ضرورت واکسیناسیون بازیگران بیان کرد: گلایه من از وزارت بهداشت این است که هنوز اولویت‌بندی درست و مناسبی را پیش نگرفته‌اند. بازیگران سر فیلمبرداری نمی‌توانند ماسک بزنند و جزو تنها مشاغلی هستند که امکان ماسک زدن ندارند. بارها در صدا و سیما هم که مهمان بودم این مورد را مطرح کردم و متاسفانه هنوز اتفاقی که باید بیفتد نیفتاده است. همین چند ماه اخیر برخی از عوامل پشت صحنه مجموعه «زیر خاکی» به کرونا مبتلا شدند و من به این علت که قبلا کرونا گرفته بودم نگرفتم.

بازیگر سریال «دادستان» با اشاره به وضعیت دستمزدها خاطرنشان کرد: دستمزدها برای من و امثال من اصلا خوب نیست و سال به سال هم به جای رشد صعودی افت کرده، ولی برای بازیگران ستاره و پر طرفدار مناسب است. مثلا در سال ۱۳۸۸ در سریال «وضعیت سفید» ماهی ۶ میلیون تومان دستمزد می‌گرفتم در حالی که الان در بهترین حالت ماهی ۱۰ میلیون می‌دهند که با توجه به گران‌تر شدن همه چیز از دلار و کالاها گرفته تا غیره این مبلغ نه تنها بیشتر نشده که کمتر هم هست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.