دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲

امیر اسماعیل آذر:

ایجاد پست و مقام برای شعر در وزارت ارشاد فایده آنچنانی ندارد

امیراسماعیل آذر

سینماپرس: امیراسماعیل آذر، استاد ادبیات فارسی راهکارهایی برای بهبود وضعیت شعر و ادبیات در ایران ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، امیر اسماعیل آذر استاد ادبیات فارسی و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و مجری و کارشناس برنامه‌های ادبی، در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره انتظارات خود و اهالی ادبیات از رئیس جمهور آینده توضیح داد: ادبیات هم مثل هر موضوع دیگر یک علم است. وزارت ارشاد و وابستگان به آن باید این مهم را به یاد داشته باشند که از افراد خبره و توامند در زمینه ادبیات استفاده کنند.

وی افزود: خیلی‌ها به دلیل داشتن مسئولیتشان نمی توانند درباره موضوعات مختلف و غیرتخصصی اظهار نظر کنند. بنابراین بهتر است وزارت ارشاد در زمینه شعر و ادبیات گروه‌های دو تا سه نفره تشکیل دهد؛ البته به شرط اینکه این افراد با جنس کار ادبیات آشنایی کامل داشته باشند و به وزیر آینده فرهنگ آگاهی دهند که انجام چه فعالیتی بهتر است. همچنین ایجاد پست و مقام برای شعر در وزارت ارشاد فایده آنچنانی ندارد؛ زیرا قبلا دیدیم در جایگاه شعر و ادبیات افراد با اینکه آدم‌هایی دوست داشتنی‌ بودند، اما به دلیل نداشتن جامعیت علمی عملا به درد نخوردند.

این استاد ادبیات فارسی درباره ممیزی کتاب های ادبیات بیان کرد: بسیاری از کتاب‌های ادبیات مثلاً کتاب‌های درسی نیاز به ممیزی ندارند. البته هنگام ممیزی نیز اگر این کار درست انجام نشود، ممکن است ارزش‌ها به ضد ارزش تبدیل شود. بنابراین بهتر است کتاب‌های خاص نه به دست فرد عادی بلکه متخصص آن حوزه ارزیابی شوند. البته اینکه فردی لیسانس یا فوق لیسانس مثلاً ادبیات را داشته باشد، کافی نیست. اگر خبره هر کار بر سر آن حوزه تخصصی اش باشد، دیگر مشکلی نخواهیم داشت. اگر دولت آینده بنا را بر استفاده از دانننده متخصص آن رشته بگذارد کارش بسیار آسان است؛ زیرا آدم آگاه به آن رشته درست‌تر و سالم‌تر فکر می‌کند.

آذر راهکاری برای انتخاب کتاب های مفید برای خواندن بیان کرد: نکته دیگر این است که مردم می‌خواهند کتاب‌های خوب بخوانند، اما نمی‌دانند از کجا و چگونه شروع کنند. پس بهتر است مرکزی را در اداره ارشاد دایر کنیم که در این زمینه به مردم خدمات ارائه دهد. همان گونه که اگر فردی نیاز به کمک داشته باشد، به پلیس یا اورژانس زنگ می‌زند و کمک دریافت می‌کند، در زمینه کتاب نیز بهتر است مرکزی مشاوره دهد. مثلا فلان روز در زمینه کتاب‌های فلسفه مشاوره دهند و در روز دیگر درباره شعر. معیار سنجش این افراد نیز نباید این باشد که این شخص دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد است؛ بلکه معیار انتخاب باید این باشد که این افراد ذهن‌های قوی و آگاهی داشته باشند که این مهم با مطالعه فراوان در آن رشته به دست می‌آید.

وی در پایان اشعاری از فردوسی را خواند و از مدیران خواست که این سه بیت را مد نظر خود قرار دهند :

سر تخت شاهی بپیچد سه کار نخستین ز بیدادگر شهریار

دگر آنک بی‌سود را برکشد ز مرد هنرمند سر درکشد

سه دیگر که با گنج خویشی کند به دینار کوشد که بیشی کند

یعنی مدیری که عدالت را رعایت نمی کند و دوم فرد بی سواد را سر یک پست بگذارد و آن فرد بی سواد نیز فرد بی سوادی را بر سر کار می آورد، این ها بسیار بد است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.