یکشنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸

اولویت‌های سینمایی دولت سیزدهم در منظر «سعید الهی»؛

از لزوم توجه به «عدالت فرهنگی» تا رسیدگی جدی به «سینمای استراتژیک»

سخنرانی سعید الهی در مراسم رونمایی کتاب های «منشور سینما» و «درآمدی بر سینمای استراتژیک»

سینماپرس: سعید الهی کارشناس سینما و رسانه اظهار داشت: متاسفانه در سراسر ایران بسیاری از علاقه‌مندان به حوزه سینما، از منابع آموزشی و فرصت‌هایی برای عرضه توانایی‌های خود محروم هستند.

به گزارش سینماپرس، سعید الهی کارشناس سینما، رسانه، مدرس دانشگاه و تهیه‌کننده مستند به خبرنگار ایونا در خصوص اولویت‌های دولت سیزدهم در خصوص سینما گفت: متاسفانه سینمای ایران در هشت سال گذشته به دلیل برخی انفعالات در حوزه مدیریت فرهنگی و سینمایی به عقب ماندگی دچار شده و امید است در دولت رییسی جبران شود.

وی افزود: بحث عدم برنامه‌ریزی دقیق در خصوص تولید و عدالت تولید در عرصه سینما و علاقه‌مندان به این حوزه یکی از مشکلات در حوزه سینما است.

الهی به لزوم توجه به عدالت فرهنگی اشاره کرد و گفت: باید در ابتدا به پرورش نیروهای انسانی در همه مناطق کشور بپردازیم. به گونه‌ایی که سینما تنها در انحصار پایتخت نباشد و در تهران متمرکز نشویم. امید است که این اتفاق در دولت رئیسی که دولت خدمت و کرامت به مردم است انجام گیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه در سراسر ایران بسیاری از علاقه مندان به حوزه سینما، از منابع آموزشی و فرصت هایی برای عرضه توانایی‌های خود محروم هستند و شاید فعالیت آنها تنها در انجمن سینمای جوان و تولید برخی فیلم‌های کوتاه یا مستند خلاصه شود در حالیکه دایره سینما بسیار گسترده‌تر است.

الهی در ادامه گفت: بحث معیشت و اقتصاد هنرمندان، مسئله دیگری است که در حوزه سینما باید بدان توجه کرد، بسیاری از هنرمندان به جهت اینکه از تولید برابر برخوردار نیستند، زندگی معیشتی آنها با مشکل مواجه است و بسیاری از آنها در تامین درآمد ماهانه خود دچار مشکل هستند. قطعا انتظار می‌رود که در دولت سیزدهم مدیران مربوطه برای این بخش فکر اساسی داشته باشند. هنرمندان قشری هستند که طبق قانون مطابق کارگران فصلی ارزیابی می‌شوند و این ضعف بسیار بزرگی است که باید کمیسیون فرهنگی و همچنین مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد در این خصوص برنامه‌ریزی مدون و خوبی داشته باشند. تا هنرمندان کشور همواره از حمایت‌های دولتی برخوردار باشند. اگر ذهن هنرمند آزاد باشد، خلاقیت کافی شکل خواهد گرفت و در این راستا می‌توان به تولید محصولات خوب امیدوار بود.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ اسلامی و به تعبیر رییسی فرهنگ رضوی از دیگر اولویت‌هایی است که دولت سیزدهم باید بدان بپردازد، گفت: در جامعه اسلامی اسناد بالادستی همواره بر هنر متعالی، اندیشه ورز، سینمای متعالی و سینمای روح بخش تاکید دارند، بنابراین؛ امر نامقدسی است که محصولات سینمای کشور با این تعاریف و مفاهیم مغایرت داشته باشد.

الهی معتقد است؛ مدیران سینمایی در دولت سیزدهم باید نگاه بسیار ویژه‌ایی به ترویج فرهنگ اسلامی داشته باشند و از مفاهیم و معانی آموزه‌های اخلاقی و دینی در تولید محصولات سینمایی بهره گیرند.

وی بیان کرد: اساسا سینما محصولی است که می‌تواند در ذهن و روح مردم بسیار اثر بخش باشد و در پرورش یک نسل متعهد و اسلامی موثر باشد لیکن در طول این هشت سال اتفاقات ناگواری در عرصه سینما رخ داده و متاسفانه دچار ابتذال ‌هایی شده که در شان هنر و فرهنگ نظام اسلامی ایران نیست.

الهی رسیدگی به سینمای استراتژیک و سیاسی را یکی دیگر از اولویت‌های دولت سیزدهم در حوزه سینما دانست و گفت: در این هشت سال همه تلاش‌ها بر این شده است که فیلمسازان ما از سینمای استراتژیک فاصله بگیرند و متاسفانه نسبت تولیدات سینمای استراتژیک با سایر تولیدات بسیار ناچیز است.

وی افزود: نسبت میان سینما و اتفاقات رویدادهای سیاسی و فرهنگی پیرامون جمهوری اسلامی ایران در طول هشت سال نسبت خوبی نبوده است و در این میان سینمای استراتژیک می‌تواند سینمای ما را رونق بخشد.

الهی در پایان گفت: اگر مدیران کشور با علم به موضوعات راهبردی کشور از ابزاری مانند سینما برای ارتقاء جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی استفاده کنند یا حتی بتوانند از محصولی به نام سینما در برابر انواع نفوذهای فرهنگی و تهاجم فرهنگی بهره بگیرد، مدیریت مدبرانه‌ای صورت گرفته و در این صورت از یک هنر و ابزار و شیوه بسیار خوب بیانی برای اغناء افکار عمومی استفاده شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.