چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰

توسط «بنیاد فرهنگی هنری رودکی»؛

تاریخچه تشکیل «ارکسترهای سمفونیک تهران» و «ارکستر ملی ایران» کتاب می‌شود

ارکستر رتوریک در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: بنیاد فرهنگی هنری رودکی ۲ اثر پژوهشی در حوزه تاریخچه تشکیل ارکسترهای سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران را پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

به گزارش سینماپرس، دو پژوهش تازه بنیاد فرهنگی هنری رودکی در قالب کتاب‌های «تاریخچه ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران» و «گنجینه نت‌نوشت‌های رودکی» منتشر می‌شود.

به منظور ثبت چگونگی شکل گیری و روند فعالیت‌های دو ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران، طرح پژوهش و تدوین تاریخچه دو ارکستر از اواخر سال گذشته توسط سیدعلیرضا میرعلینقی، پژوهشگر موسیقی و با حمایت بنیاد فرهنگی، هنری رودکی آغاز شده است.

هدف و روند تشکیل ارکستر، مراحلی تاریخی و تداوم فعالیت ارکستر، برنامه ها و نحوه اداره و ساختار ارکسترها در دوره های مختلف از جمله مواردی است که در پژوهش و تدوین تاریخچه ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران ثبت می‌شود.

همچنین کیاوش صاحب نسق، دبیر هنری و اجرایی سامان‌دهی کتابخانه بنیاد رودکی «گنجینه نت نوشته های رودکی» را در دست تدوین دارد.

درباره این پژوهش آمده است: «هویت موسیقی ارکستری ایران وابسته به خلق و اجرای آثاری از آهنگسازان ایران است؛ هر اثر که خلق و اجرا شده، برگی از تاریخ پویای موسیقی است که با وجود دغدغه های متفاوت خالق اثر آن، اشتراک ایرانی بودن و ایرانی اندیشیدن و تلاش مشترک برای حفظ ریشه های هنر و فرهنگ ایران را در دل خویش جای داده است.

از نگاه ژرف و بدیع آهنگسازانی که نواهای محلی ایران را در قالبی تازه و جهانی به رنگ ارکستر مزین کردند تا جاودانی کردن آثار ادبی کهن ایران در قالب موسیقی تیاتر و اپرا ها و یا موسیقی‌های بدون کلام با بدنه محض و انتزاعی تر، همه و همه در مسیر تکامل تاریخی زبان موسیقی این مرز و بوم در طی کمتر از ٨٠ سال از تاسیس ارکستر سمفونیک تهران خلق، اجرا و به آرشیو و کتابخانه این ارکستر اضافه شده است.

برای هرچه بیشتر شناساندن این آثار به جامعه دانشگاهی، آهنگسازان، نوازندگان و پژوهشگران موسیقی، ۲۰ اثر منتخب از گنجینه نت‌نوشت‌های رودکی از آهنگسازان صاحب نام و تراز اول در تیراژ محدود توسط انتشارات بنیاد رودکی منتشر می شود تا یاد تمام نغمه ها و نواهای آنان به دست فراموشی سپرده نشود و قدردان هنرشان باقی بمانیم».

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.