چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷

وزیر آموزش و پرورش در نشست هیأت مدیره کانون پرورشی:

راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» است

محسن حاجی‌میرزایی؛ آموزش و پرورش

سینماپرس: وزیر آموزش و پرورش در نشست هیأت مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت» را «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» دانست.

به گزارش سینماپرس، محسن حاجی‌میرزایی؛ روز ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ در نشست هیأت مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: وقتی به مسایل دیروز، امروز و فردای کشور می‌اندیشم، هیچ راهی بهتر از بهره‌مندی از نیروی انسانی با کیفت و مناسبات خوب بین آن‌ها، برای حل مشکلات، پیدا نمی‌کنیم.

وی افزود: میزان تعهد یک جامعه به پیشرفت را باید در میزان توجه آن به «نیروی انسانی با کیفیت» و «ساماندهی با کیفیت مناسبات بین انسان‌ها»، جست‌وجو کرد؛ در تقسیم‌بندی ملی نیز کار «تربیت نیروی انسانی با کیفیت» را به نظام تعلیم و تربیت سپردند تا شخصیت فردی و ملی، در این نظام پرورش یابد و پایه‌گذاری تمدن و فرهنگ شکل گیرد.

وزیر آموزش و پرورش خدمت در این حوزه تعلیم و تربیت را یکی از درخشان‌ترین خدمت‌ها، توصیف کرد و افزود: «تریبت انسان‌ها» مسئولیتی سنگین و خطیر است؛ هرچند در این مسیر تنها نیستیم و نهادهای دیگری از جمله «خانواده» نیز سهیم هستند، اما مسئولیت ما با سایر نهادها کاملا ًمتمایز است، زیرا فلسفه وجودی ما انجام چنین مسئولیتی است؛ در صورتی که سایر نهادهای سهیم در تربیت انسان‌ها، صرفاً برای این مأموریت ایجاد نشده‌اند.

راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت»، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» است

وی ادامه داد: به عنوان نهاد بزرگ تعلیم و تربیت، مأموریت‌ها را بین بخش‌های مختلف تقسیم کرده‌ایم؛ معتقدم جذاب‌ترین، خلاقانه‌ترین، شوق‌انگیزترین و هموارترین بخش مأموریت ما به «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» سپرده شده است.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: هرچند نتایج کار با کودکان، بسان پروژه‌های عمرانی و احداث یک برج بلند، قابل مشاهده نیست، اما می‌شود انسانی را تربیت کرد که در همه جهان، دیده شود.

او بر تلاش برای رسیدن «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» به جایگاه واقعی خود، تأکید و عنوان کرد: در این دوران که بسیاری از اهداف نظام تعلیم و تربیت تحت تأثیر «کنکور» و «تفکر دانش محوری» با اخلال مواجه شده است، انتظار می‌رود در مجموعه کانون با استفاده از نیروی انسانی با کیفیت، برای تحقق اهداف نطام تعلیم و تربیت، بیش از پیش تلاش شود.

حاجی‌میرزایی اظهار کرد: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، «تربیت افراد برای زندگی سالم‌تر و بهتر»، «هدف اصلی نظام تعلیم و تربیت» است و آن چه در مدارس آموزش داده می‌شود در راستای «بهتر زیستن» است تا افراد بتوانند در آینده مستقل باشند و از حقوق خود و جامعه، به خوبی دفاع کنند و به قابلیت‌های ممتاز درون خود، دست یابد.

راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت»، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» است

وی «آماده کردن دانش‌آموزان برای یک زندگی شرافتمندانه» را کوتاه‌ترین توصیف از اهداف سند تحول عنوان و اذعان داشت: هر چند کار کردن در گستره نظام تعلیم و تربیت به سهولت امکان‌پذیر نیست، اما «راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت»، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود بیش از ۶۰هزار مدرسه ابتدایی، اظهار کرد: دانش‌آموزان مخاطبان کانون هستند و حق آن‌هاست که استعدادهایشان کشف شود، بنابراین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید ابزارهایی داشته و جذابیت‌هایی ایجاد کند تا دانش‌آموزان آزادانه آن را انتخاب و استعدادهای خود را شکوفا کنند.

عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: «توسعه کتاب و فرهنگ کتابخوانی» امری مهم و ضروری است، که کانون باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

حاجی‌میرزایی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، باید شرایط حضور بزرگان این عرصه را در کانون مهیا کند تا هریک از بزرگان و متخصصان کودک و نوجوان، به درخشش استعدادهای دانش‌آموزان کمک کنند.

یادآوری می‌شود در ابتدای این نشست، مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گزارشی از عملکرد و برنامه‌های کانون ارائه کرد و سپس مهدی ارگانی، مجید مجیدی، افشین علا و علی زرافشان اعضای هیأت مدیره کانون‌ به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.