چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴

معاون هنری وزارت ارشاد:

نگارگری ایرانی در پیچیدگی عیان و عریانش، دستمایه بزرگی برای شناختن است

سیدمجتبی حسینی در مراسم اختتامیه نخستین جایزه بزرگ «سرو»

سینماپرس: معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه «نهان بر عیان» را فرصتی مغتنم برای آغاز بازشناسی داشته‌های خودمان برشمرد.

به گزارش سینماپرس، دومین نمایشگاه موزه هنرهای معاصر تهران پس از بازسازی با عنوان «نهان بر عیان» با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی کاظمی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، شهریار حاتمی کیوریتور نمایشگاه «نهان بر عیان»، محمدرضا اصلانی، فرح اصولی، حسین محجوبی، گیزلا وارگا سینایی و جمعی از هنرمندان نقاش، مجسمه‌ساز و نگارگر عصر سه‌شنبه ۱۸ خردادماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

در این مراسم، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، ضمن خوشامدگویی به حضار یکی از اشعار مهدی اخوان ثالث را قرائت کرد.

شهریار حاتمی کیوریتور و دبیر نمایشگاه «نهان بر عیان» در سخنانی گفت: نمایشگاه «نهان بر عیان» در واقع مهندسی تصویر در نگارگری ایران است که پروژه پژوهشی من به حساب می‌آید و درباره پیوند علم و هنر در سده ۸ تا ۱۱ هجری ایران است و به صورت تخصصی به نگارگری می‌پردازد. این پژوهش مشخص می‌کند که دستور زبان مشترکی بین هنرهای ایرانی وجود دارد که ریشه مشترک در علم هندسه دارند.

وی تاکید کرد: این نمایشگاه می‌تواند به هنرمندان شاخه‌های دیگر کمک کند چراکه این پروژه صد درصد فرهنگی و پژوهشی است.

سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد در این مراسم از حاضران درخواست کرد که به احترام مرحوم علی مرادخانی، یک دقیقه سکوت کنند و سپس بیان کرد: نمایشگاه «نهان بر عیان» لایه‌هایی از واقعیت هنر ایران را برای ما برملا می‌کند. این لایه‌ها مخاطبان را به لحظه‌ای توجه فرامی‌خواند و اینکه هر بار با گشودن این دیوان نهان به تازگی و طراوت دست پیدا و لذت تازه‌ای را تجربه می‌کنیم نشان‌دهنده ذهن نقادی است که به نوعی مهندسی را در خود دارد و نگارگری ما نیز از این قصه مستثنی نیست.

وی با اشاره به سخنان شهریار حاتمی، یادآور شد: کرامت خوشنویسان نه صرفا برای کتابت بوده است بلکه بعد از این مرتبه بلند، اینکه راوی ادبیات بودند و ادبیات نیز حاوی حکمت بوده و ایرانیان همیشه تشنه حکمت، نکته‌ای است که باعث کرامت خوشنویسان شده است. نگارگری ایرانی در پیچیدگی عیان و عریانش، دستمایه بزرگی برای شناختن است مثل گوشه گوشه هنر ایران که اگر آن را بشناسیم طبیعتا از درک لایه‌های آن لذت خواهیم برد.

حسینی همچنین گفت: این نمایشگاه فرصتی مغتنم برای آغاز نهضت مبارکی برای بازشناسی داشته‌های خودمان است. این محفل برای عیان شدن نهانی تشکیل شده است و حتماً از آن حظ خواهیم برد.

در پایان این مراسم که در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر برگزار شد، حاضران به گالری‌های موزه رفتند و از نتیجه پژوهشی که در قالب نمایشگاه «نهان بر عیان» برگزار شده است، بازدید کردند.

این نمایشگاه در بدو ورود با تاریخی تصویری از ۳۰۰ سال نقاشی ایران بر اساس کتاب «جوامع التواریخ رشیدی» شروع می شود و تا «شاهنامه شاه عباسی» پیش می‌رود. نسخه «جامع‌التواریخ رشیدی» را می‌توان آغازگر مهندسی مسیری دانست که به مدت ۳۰۰ سال، نظام تصویر در نقاشی ایران را هدایت کرد. این مهندسی تصویر از یکی از مهمترین آثار هندسه قرون میانه الهام گرفته بود، یعنی کتاب «فی ما یحتاج إلیه العمال و الصناع من الأشکال الهندسیة» که به «النجّارة» نیز مشهور است؛ از مهمترین مراجع شناخت دستور زبان تصویر در تاریخ نگارگری ایران که برای قرن‌ها حل‌المسائل هنرمندان ایرانی بود، به قلم ابوالوفا بوزجانی، ریاضی‌دان قرن چهارم هجری.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.