دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

تمام تلاش خود را برای حمایت از خانواده تئاتر انجام دادیم/بودجه مناسبی به صندوق اعتباری هنر اختصاص یافت

غلامرضا منتظری

سینماپرس: عضو کمیسیون فرهنگی و رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی تلفیق مجلس شورای اسلامی از نتایج جلسه با خانه تئاتر گفت و یادآور شد قانون تخصیص بودجه حمایتی از هنرمندان لازم‌الاجراست.

به گزارش سینماپرس، ۱۴ دی ۱۳۹۹ جمعی از هنرمندان تئاتر با گرد هم آمدن در مقابل مجلس شورای اسلامی، مطالبات خود را در قالب بیانیه‌ای با نمایندگان مجلس در میان گذاشتند.

به‌دنبال این تجمع، دوشنبه ۲۲ دی جلسه‌ای با حضور نمایندگان کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و تلفیق مجلس شورای اسلامی و نمایندگان تجمع «اعتراض در سکوت»، در ساختمان جدید خانه تئاتر برگزار شد.

در این جلسه غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، مرتضی محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی و رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی کمیسیون تلفیق، احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی و رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی تلفیق مجلس شورای اسلامی، ایرج راد رئیس هیأت مدیره، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، بهزاد فراهانی عضو هیأت مدیره، حمیدرضا نعیمی عضو هیأت مدیره و مهدی قلعه بازرس به عنوان نمایندگان تجمع اعتراضی جامعه تئاتر حضور داشتند.

در این جلسه وعده‌هایی درباره افزایش بودجه به هنرهای نمایشی مطرح و قرار شد پیگیری‌های لازم تا حصول نتیجه توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، انجام شود.

تصویب حمایت ۳۵۰ میلیونی از هنرهای نمایشی

احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی و رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی تلفیق مجلس شورای اسلامی، در این باره گفت: به‌ لطف خدا، نتایج خوبی در مورد این جلسه و پیگیرها حاصل شده است. ما در مصوبه بودجه، در تبصره ۱۴ عددی حدود ۳۵۰ میلیون را برای کمک و حمایت هنرمندان در قالب مستمری و مقرری ایام بیکاری آنها، برای صندوق اعتباری هنر در نظر گرفتیم. این موضوع باید با پیگیری‌های صندوق اعتباری هنر از سازمان هدفمندی یارانه‌ها، انجام شود. در واقع باید از طرف سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای صندوق و از طرف صندوق برای کل جامعه هنرمندان واریز شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، درباره سایر اعتبارات تخصیص‌یافته به هنرمندان، توضیح داد: اعتبار دیگری به مجموع اعتبارات وزارت ارشاد اسلامی اضافه شده که آن به افزایش اعتبار معاونت‌های مختلف، از جمله معاونت هنری مربوط می‌شود و البته عدد آن، محدودتر است اما بودجه حمایتی اصلی، مربوط به همان صندوق اعتباری هنر است.

قاضی‌زاده هاشمی درباره شیوه اجرایی این مصوبه عنوان کرد: این موضوع برای اجرایی شدن، نیازمند پیگیری مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و سازمان هدفمندی یارانه‌هاست و از آنجا که مصوب شده و حکم قانونی و لازم‌الاجرا برای دولت است، اگر اجرا نشود دستگاه‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات بازرسی کل کشور و مجلس شورای اسلامی، می‌توانند به موضوع ورود کنند.

غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی از دیگر نمایندگان حاضر در جلسه خانه تئاتر نیز، در این باره مطرح کرد: بعد از جلسه‌ای که جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با نمایندگان هیأت‌ مدیره خانه تئاتر داشتند در کمیسیون فرهنگی مصوب شد که بودجه هنرهای نمایشی افزایش داشته باشد. همچنین مسائلی مانند بیمه بیکاری، درمانی و خسارت‌های ناشی از کرونا، بررسی و تفاهمی میان صندوق اعتباری هنر و سازمان تأمین اجتماعی شکل بگیرد. ما هم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز، این تلاش را انجام دادیم و به‌ نسبت دوره‌های گذشته، بودجه مناسبی به صندوق اعتباری هنر اختصاص یافت. همچنین، پس از تصویب اختصاص بودجه حمایتی به صندوق اعتباری هنر، مقرر شد تفاهمنامه‌ای بین صندوق و سازمان بیمه تأمین اجتماعی ایجاد شود.

بر قول خود برای حمایت از خانواده تئاتر هستیم

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره سایر کمک‌هزینه‌ها، توضیح داد: علاوه بر اختصاص بودجه‌هایی به هنرهای نمایشی در هر بخشی که صحبت از مشاغل آسیب‌دیده از کرونا بود نیز، تأکید کردیم که جامعه هنری هم باید در این مشاغل قرار بگیرد. در این مورد هم از آنجا که عنوان حمایت عام است، هیچ منعی برای لحاظ کردن مشاغل هنری وجود ندارد.

وی در پایان بیان کرد: ما بر اساس قولی که داده‌ بودیم، تمام تلاش خود را برای حمایت از خانواده تئاتر انجام دادیم. همچنین قرار بود که جلسه‌ای با آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی داشته باشیم که نمایندگان خانه تئاتر نیز حضور داشته باشند که به دلیل شرایط موجود محدودیت‌های کرونایی، این جلسه هنوز تشکیل نشده اما درصدد برگزاری آن هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.