چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷

کیمیایی‌ها در مسیر زوال؛

آیا «کیمیایی پسر» آبروی «کیمیایی پدر» را به تاراج می‌گذارد؟!

مسعود کیمیایی در نشست خبری فیلم سینمایی «قاتل اهلی»

سینماپرس: کیمیایی پدر، سینامطلبی، سردبیر سابق بی‌بی‌سی‌فارسی را در برنامه زنده هفت، در گفت‌وگویی با محمود گبرلو متهم به خیانت می‌کند و فرج سرکوهی، ستاره سیاسی شبکه‌ فارسی زبان را «پشت‌کوهی» خطاب می‌کند.

به گزارش سینماپرس، عدم توجه به رخدادهای غیرانسانی که در نوار غزه، فلسطین اشغالی، رخ می‌دهد در میان سلبریتی‌ها و چهره‌ها سرشناس در فضای مجازی در حال گسترش است اما در میان نظرات انتشار یافته، عجیب‌ترین پست متعلق به پولاد کیمیایی است.

چرا کیمیایی‌ها در مسیر زوال قرار گرفتند؟ +عکس

پولاد کیمیایی بازیگر سینما در واکنش به تصاویر منتشر شده موضع عجیبی اتخاذ کرد و در اینستاگرام شخصی خود نوشت: خیلی وقت هست دلم نه به حال فلسطین و نه به حال هیچ قومیتی نمیسوزد ولی همچنان قبلم برای نگاه معصوم یک حیوان درد دیده می‌سوزد.

بازیگری نظیر پولاد کیمیایی برای انتشار چنین پست‌هایی باید به پیشینه خود توجه داشته باشد، چون سابقه او مشابه سایر همتایانش نیست. جایگاه فرزند «مسعود کیمیایی» سبب می‌شود که بینش و اظهارات وی، در عدم توجه به حمایت انسانی از مردم فلسطین در ردیف چهره‌های شناخته نشده‌ای نظیر «سارا امیری» قرار نگیرد. به هر حال اعتبار و جایگاه فرزند کیمیایی ارتباط مستقیم با مشتقات دراماتیک فیلم سرب، ساخته پدرش دارد.

چرا کیمیایی‌ها در مسیر زوال قرار گرفتند؟ +عکس

فیلم سرب، اثری ماندگار از مسعود کیمیایی است که تصویر عریانی از خشونت صهیونیست‌ها علیه هم‌کیشان خود را به نمایش می‌گذارد. کیمیایی در برهه‌ای از تاریخ فیلم را ساخت که سینمای ایران تا سال ساخت فیلم هیچ واکنشی نسبت به مسئله صهیونیست از خود نشان نداده بود.

چرا کیمیایی‌ها در مسیر زوال قرار گرفتند؟ +عکس
گیتی پاشایی مادر در کنار پولاد و همسر مسعود کیمیایی

مادر پولاد کیمیایی، مرحوم گیتی پاشایی، موسیقی فوق ‌العاده استثثنایی را برای این فیلم ساخت و سرب متفاوت‌ترین و قدرت‌مندترین اثر مسعود کیمیایی پس از انقلاب است که متاسفانه جریان‌های ملی و روشنفکران به دلایل سیاسی و موضع‌گیری‌های سطحی ضد حاکمیتی، نادیده‌ گرفته شد.

چرا کیمیایی‌ها در مسیر زوال قرار گرفتند؟ +عکس

حمایت از آرمان فلسطینی‌ها موضوع سیاسی و حاکمیتی نیست. روشنفکران مهم جهان نظیر ژان‌لوک گدار که ستاره جریان سینمای موج نو فرانسه است، همواره از آرمان رهایی اراضی اشغالی حمایت کرده‌اند. ژان لوک‌ گدار کارگردان آلترناتیو و چپ‌گرای فرانسوی، یکی از بنیانگذاران موج نوی سینمای فرانسه که ژان‌پل سارتر شیفته‌اش بود همراه با «آن ماری ملویل»، «ژان پیر گورین» مستند «اینجا و جاهای دیگر» را ساختند. آرمان آزادی فلسطین از دست اشغالگران، نه تنها آرمان جهان عرب و کشورهای اسلامی بود، بلکه چپ‌های کمونیسم هم در سراسر جهان در تب آزادی فلسطین می‌سوختند و فرو ریختن دیوار برلین و فروپاشی بلوک شرق در تامین امنیت رژیم صهیونیستی نقش بسزایی داشت.

چرا کیمیایی‌ها در مسیر زوال قرار گرفتند؟ +عکس

حتی موضوع کیمیایی در فیلم سرب کاملا روشنفکرانه است. با در نظر گرفتن چنین مصداقی نادیده‌انگاری ساحت انسانی حمایت از آرمان رهایی فلسطین توسط «پولاد کیمیایی» ضمن اینکه با آرمان روشنفکران مهم جهان در تعارض است، تقلیل دادن ساحت انسانی این آرمان روشنفکران به حمایت از «سگ‌ها» تحقیر جریان روشنفکری برشمرده خواهد شد که آرمان انسانی‌اش نزول پیدا می‌کند.

چرا کیمیایی‌ها در مسیر زوال قرار گرفتند؟ +عکس

چرا کیمیایی‌ها در مسیر زوال قرار گرفتند؟ +عکس

البته مسعود کیمیایی انقلابی معروف دهه شصت، با حواشی ثبت شده در تاریخ، درباره آشنایی و ارتباط با سعید امامی و همکار نزدیک به او مرتضی اصفهانی در دهه هفتاد، در چرخشی عجیب در ۴۰ سال اخیر با بنگاه خبرپراکنی رادیو فردا، وابسته به نهادهای امنیتی اخیر گفت‌وگویی را انجام داده است و با توجه به چرخش‌های عجیب این کارگردان مولف سینمای ایران، نباید از پولاد کیمیایی انتظار داشت که به آرمان فیلم پشت کند.

چرا کیمیایی‌ها در مسیر زوال قرار گرفتند؟ +عکس
مصاحبه اخیر مسعود کیمیایی با رادیو فردا

یکی از افتخارات شخصی کیمیایی پدر در چهل و دوسال اخیر که بارها در محافل عمومی و خصوصی مطرح کرده، این است که هیچگاه با رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور مصاحبه نکرد. حتی شاگرد سابق خود یعنی سینامطلبی، سردبیر سابق بی‌بی‌سی‌فارسی را در برنامه زنده هفت، در گفت‌وگویی با محمود گبرلو متهم به خیانت می‌کند و فرج سرکوهی، ستاره سیاسی شبکه‌ فارسی زبان را «پشت‌کوهی» خطاب می‌کند. با این حال مشخص است که مشی پدر و پسر کاملا تغییر کرده و از مسیر آرمان‌های سابق خودشان خارج شده‌اند.

*مشرق

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.