دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶

سعید الهی در انتقاد به سریال رمضانی شبکه اول:

«احضار» ظرفیت یک فیلم تلویزیونی را داشت نه سریال ۳۰ قسمتی!

سعید الهی

سینماپرس: یک کارشناس سینما و رسانه گفت: موضوع سریال«احضار» در قالب یک فیلم بلند تلویزیونی هم امکان طرح داشت و نیاز به ساخت مجموعه‌ای ۳۰ قسمتی نبود.

به گزارش سینماپرس سعید الهی کارشناس رسانه در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون سریال «احضار» کرد: در پرداختن به موضوعات دینی و قرآنی از طریق محصولات هنری و نمایشی شکی وجود ندارد، اما اینکه برای بیان آن در نزد افکار عمومی با سلائق محترم از چه شیوه و ظرفی استفاده کنیم نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد.

وی با اشاره به ضعف‌های ساختاری مجموعه تلویزیونی «احضار» تصریح کرد: یکی از عمده دلایل اشکالات فرمیک این اثر مهم، به طولانی بودن و اجبار کارگردان به استفاده از داستانک‌های نه چندان جذاب برای تکمیل روایت سریال است.

الهی گفت: گاهی نیاز است در لایه‌های پنهان یک اثر هنری، پیامی اخلاقی و دینی به مخاطب انتقال داده شود و خالق اثر راهی غیر از بسط مفهومی آن موضوع از طریق افزودن قصه‌های مختلف در کنار هم را ندارد تا اثرگذار باشد، اما این مورد درباره موضوع مستقیم و صریحی چون تمثیل شیطان در قالب انسان مصداق ندارد.

وی با اشاره به وجود آثار مشابه این سریال در تولیدات سینمای سایر کشورهای دیگر توضیح داد: موضوعات ماورایی مانند احضار روح، ارتباط با دنیای خارج، جن‌زدگی، حضور شیطان در زندگی بشر و... سوژه‌های جدیدی برای مردم و هنرمندان نیست که بخواهد از اولویت‌های سریال‌سازی در رسانه ملی باشد.

این کارشناس فرهنگی افزود: همانطور که وعاظ برای تبیین یک اندیشه صحیح و ملهم از آموزه‌های قرآنی، از منابر به درستی استفاده کرده و از مطول کردن موضوع پرهیز می‌کنند شایسته بود که رسانه ملی نیز با تمرکز بیشتر بر اصل موضوع در قالب یک فیلم یا حداقل مینی‌سریال ۶، ۷ قسمتی، در استفاده از بیت‌المال صرفه‌جویی می‌کرد.

الهی تصریح کرد: در جامعه اسلامی ایران که مدام از وسوسه‌های ذهنی شیطان گفته می‌شود و مردم خواسته و ناخواسته در معرض انواع توصیه‌های دینی هستند، هزینه‌سازی سنگین و پرداختن به موضوع خیلی خاصی مانند تجسم شیطان آنهم در قالب یک سریال طولانی حداقل برای بنده توجیه‌پذیر نیست.

وی در پایان بیان کرد: بی‌شک در سیمافیلم اولویت‌های موضوعی بسیاری مدنظر است که با تولید محصولات مرتبط با آنها، بسیاری از مفاهیم معنوی و کاربردی مانند نقش شیطان در انحراف انسان را به راحتی می‌توان در بین مردم نهادینه کرد. اما از ساختار به‌روز و موثر و شیوه بیان هنری نباید غفلت کرد.

نظرات

  • ۱۴۰۰/۰۲/۲۸ - ۰۸:۱۱
    0 0
    بابا تهبه کننده
  • ۱۴۰۰/۰۲/۲۹ - ۱۵:۳۵
    0 0
    الان هستی- اینا که گفتب یعنی چه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.