سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷

داود فتحعلی بیگی:

وضعیت اکثر هنرمندان تئاتر پیش از این خوب نبود و کرونا این وضعیت را بدتر کرد

داود فتحعلی‌بیگی

سینماپرس: داود فتحعلی بیگی وضعیت تعزیه‌خوان‌ها و اجراهای تعزیه را به دلیل شرایط کرونایی مناسب ندانست و معتقد است که شرایط هنرمندان تئاتر پیش از این مثبت نبود و کرونا این شرایط را بدتر کرد.

به گزارش سینماپرس، هر سال و در ایام و مناسبت‌هایی از جمله ماه مبارک رمضان و ماه‌های محرم و صفر در سراسر کشور تعزیه‌خوان‌ها به برگزاری مجالس تعزیه می‌پرداختند و برای این گروه از هنرمندان این مقاطع از سال تنها فرصتی برای اجرای یکی از قدیمی‌ترین و تأثیرگذارترین هنرهای آیینی ایرانی است.

متأسفانه طی یک سال گذشته شرایط کرونایی وضعیت را برای اجراهای تئاتری سخت کرد و برخی از گروه‌های تئاتری نتوانستند به صورت مستمر و بدون وقفه آثار خود را اجرا کنند و از سوی دیگر بسیاری از گروه‌های تئاتری نیز به دلیل تعطیلات کرونایی امکان اجرای نمایش‌های‌شان را پیدا نکردند.

در این شرایط وضعیت فعالیت برای گروه‌های تعزیه خوان نیز مناسب نبود و امکان اجرا برایشان میسر نشد.

داود فتحعلی بیگی کارگردان تئاتر و هنرمند با سابقه عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی ایران درباره وضعیت تعزیه‌خوان‌ها در شرایط کرونایی موجود، به مهر گفت: عملاً به خاطر مقوله اوج‌گیری کرونا متأسفانه شرایط اجرا برای تعزیه‌خوان‌ها فراهم نشد و عده زیادی از این هنرمندان به دلیل اینکه تنها راه امرار معاششان از این طریق بود در شرایط سختی زندگی می‌کنند.

وی متذکر شد: اگر از هنرمندان تعزیه حمایت نشود زمین می‌خورند. برخی از این هنرمندان که درجه هنری دارند یا عضو صندوق اعتباری هنر هستند از حمایت‌هایی که هر چند کفایت نمی‌کند، برخوردارند ولی بخش اعظمی از هنرمندان تعزیه عضو صندوق نیستند.

فتحعلی بیگی یادآور شد: البته کرونا شرایط را برای همه هنرمندان تئاتر یکسان کرده و حتی برخی که ریسک اجرای نمایش در این شرایط را پذیرفتند هم نتوانستند آثار خود را به درستی روی صحنه ببرند.

این هنرمند عرصه تئاتر در پایان سخنان خود تصریح کرد: این شرایط به تعزیه و تعزیه‌خوان‌ها آسیب جدی می‌زند. برای بسیاری از هنرمندان تئاتر و تعزیه شرایط فعلی تبدیل به جدال مرگ و زندگی شده و برخی حتی توانایی پرداخت اجاره بهای منزل خود را ندارند. وضعیت اکثر هنرمندان تئاتر پیش از این خوب نبود و کرونا این وضعیت را بدتر کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.