یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳

به کارگردانی «محسن آقایی»؛

«ایسکونامی ۳؛ دیوارکش» به سراغ ارتباط امر جنسی و سیاست می رود

مستند «ایسکونامی ۳؛ دیوارکش»

سینماپرس: محسن آقایی کارگردان «ایکسونامی» از ساخت مستند «دیوارکش» از همین مجموعه مستند با محوریت «نسبت امر جنسی و سیاست» خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محسن آقایی کارگردان سینمای مستند که پیش‌تر مستندهای «پرزیدنت آکتور سینما» و «ایکسونامی» را ساخته بود در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تازه‌ترین مستند خود بیان کرد: چندی پیش مستند «ایسکونامی ۳؛ دیوارکش» را به سرانجام رساندیم. در ادامه مجموعه مستندهای «ایکسونامی» با موضوع زیست جنسی، در قسمت «دیوارکش» موضوعی را بررسی کردیم که از قدیم چالش اجتماعی جامعه ما بوده و هنوز نیز هست؛ یعنی بحث ارتباط امر جنسی و سیاست.

این مستندساز ادامه داد: طی این مستند با نگاهی به جریانات مختلف پیش از انقلاب، بعد انقلاب و مختصرا خارج از کشور به بررسی این موضوع و تبعات و حواشی آن پرداخته‌ایم. امیدوارم این فیلم به سرنوشت کارهای قبلی من در کوران اتفاقات مواجه نشود و فرصتی باشد تا به این موضوع مهم پرداخته شود.

وی عنوان کرد: ساخت این مستند حدود ۸ ماه به علاوه یکسری پژوهش‌های اولیه زمان برده است. ایده ساخت این مستند تقریباً از زمان ساخت قسمت اول مستند «ایکسونامی» در ذهن من شکل گرفت؛ یکی از موضوعاتی که در «ایکسونامی» مجال پرداخت به آن پیدا نشد موضوع تاثیر و تأثر امر جنسی و سیاست بود که برای فهم و درک آن نیاز به ساخت مستندی مجزا داشتیم. امیدوارم با حساسیت‌هایی که در فیلم وجود دارد و علی رغم نکات حساسی که بررسی کرده است، مجوز پخش بگیرد و امکان انتشار گسترده آن فراهم شود.

این کارگردان در ادامه مطرح کرد: ما در این مستند محدود به جناح خاصی عمل نکردیم، با نمایندگان همه جناح‌های سیاسی کشور گفتگو داشتیم و سعی کردیم هر نقدی که به هریک جریانات سیاسی وارد است، بدون هیچ ابایی مطرح کنیم.

روایت «دیوارکش» از نسبت امر جنسی و سیاست/ حرف‌هایی که باید شنید

وی توضیح داد: در مستند «دیوارکش» با حدود ۱۵ نفر از چهره‌های مختلف مصاحبه شده اعمّ از فائزه هاشمی، مجید تفرشی، وحید یامین پور، دکتر محسن بدره، عبدالرضا داوری، علی اکبر جوانفکر و چهره‌های دیگر… حتی با آقایان خاتمی و بنی‌صدر هم دیدار و مصاحبه داشتیم و درخواست داشتیم با آقای احمدی‌نژاد هم در این زمینه صحبت کنیم اما متاسفانه امکانش فراهم نشد.

آقایی تأکید کرد: هرچند ممکن است این مستند به تعبیری انتخاباتی تلقی شود که البته تلقی بی‌محلی هم نیست اما صحبت‌های جدی‌تر و بادوام‌تری در آن مطرح شده است که دامنه صحبت‌ها را به سمت دامنه‌ای طولانی‌تر از مقطع انتخابات می‌کشاند و امیدوارم به موضوع آن به عنوان معضلی اساسی در کشور توجه شود. امیدوارم این مستند بهانه‌ای برای ایجاد گفتگو درباره مسائل جدی کشور باشد.

مستند ۹۰ دقیقه‌ای «ایسکونامی ۳؛ دیوارکش» که در مرکز مستند «سفیرفیلم» تولید و تهیه شده، محصول سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ است و به بیان بسیاری از سیاست‌ها و مسایل پشت پرده پرداخته است.

در تولید این مستند سید محمدمهدی دزفولی به‌عنوان تهیه کننده، مجتبی عمارلو به عنوان تصویربردار، مجید رستگار به‌عنوان تدوینگر و محمد رضا بورونی به‌عنوان مشاور نویسنده و کارگردان نقش آفرینی کرده و حضور داشته‌اند. این مستند قرار است پس از یک تلاش ۸ ماهه تیم تولید در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۰ روی پرده برود.

علاقمندان به تماشای این مستند می‌توانند برای مشاهده و یا دانلود «ایکسونامی ۳؛ دیوارکش» به پایگاه اینترنتی مرکز مستندسازی «سفیرفیلم» مراجعه کنند. در ضمن سفیرفیلم ۵۰ درصد تخفیف برای ۱۰۰ تماشاکننده اول و ۳۰ درصد برای ۵۰۰ نفر بعدی در نظر گرفته است که مخاطبان می‌توانند از این تخفیف استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.