شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

یک کارشناس روابط بین الملل مطرح کرد:

مردم جهان از طریق «پرس تی وی» به حقایق ایران دست می یابند

شبکه پرس تی وی

سینماپرس: با وجود ادعای دولت جدید امریکا در خصوص در پیش گرفتن دیپلماسی به جای یک جانبه گرایی های قبلی اما همچنان همان مسیر سابق در رفتارهای امریکا در خصوص منطقه غرب آسیا دیده می شود که مهم ترین آنها به تحریم های ایران و مسائل هسته ای باز می گردد. در هفته های اخیر رسانه های غربی با رویکرد به دیپلماسی عمومی تلاش بسیاری کردند تا ایران مظلوم را متهم جلوه دهند و به جای معرفی امریکا به عنوان ناقض توافق برجام تلاش کردند مسیر امتیازگیری از دولت ایران را به سود امریکا هموار کنند.

به گزارش سینماپرس، دکتر حسین اکبری عضو هیئت علمی دانشگاه درباره دیپلماسی عمومی کشورها گفت: نقش رسانه های برون مرزی هر کشور به نوع بازیگری آن کشور در جهان مربوط است. وقتی کشوری بازیگر مهمی است، رسانه های آن هم در صحنه بین المللی دارای اهمیت خواهند بود.
وی تاکید کرد: در هر اتفاق جدیدی که روی می دهد، مخاطبان جهانی منتظر هستند تا از طریق پرس تی وی با دیدگاه های ایران آشنا شوند. به بیان دیگر، مردم جهان از طریق شبکه هایی مانند پرس تی وی با مواضع ایران آشنا می شوند، آن هم در جهانی که امپراطوری رسانه ای غرب تلاش می کند وقایع را به صورت وارونه یا دستکاری شده جلوه دهد تا مانع دستیابی ملت ها به حقایق باشد.
این روزها، دولت بایدن استفاده بسیاری از دیپلماسی عمومی برای پیشبرد برنامه های ضد ایرانی خود دارد؛ این استاد روابط بین الملل در این باره اظهار کرد: کشورمان نیاز دارد که حقیقت را به خوبی و به موقع به دنیا منتقل کند و زمانی که نقش ایران در جهان و نیز جایگاه پرس تی وی را در کنار هم قرار دهیم، می توان دریافت که این رسانه توانسته است در دیپلماسی عمومی کشور به وزنه ای دارای اعتبار بالا تبدیل شود چرا که مردم عالم را از حقایقی مطلع می کند که دیگران سعی در پنهان کردن آن دارند که بخشی از آن خنثی کردن تاثیرات دیپلماسی عمومی اخیر آمریکاست.

به چالش کشیدن فریب های بایدن
اکبری تصریح کرد: برجام توافقی بود که دموکرات ها امضا کردند و ترامپ از آن خارج شد و با اینکه دموکرات ها اقدام ترامپ را محکوم کردند؛ اما اکنون که آنها به کاخ سفید بازگشته اند و باز همان راه ترامپ را ادامه می دهند. این نکته ای است که در رسانه های برون مرزی ایران بیان می شود و نشان دادن تشابه اقدامات دولت های بایدن و ترامپ برای آگاهی مردم جهان از حقیقت و خنثی شدن تبلیغات دولت امریکا بسیار مهم است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: امریکا باید طبق توافقی که امضا کرده، کل تحریم ها را بردارد؛ اما بایدن از یک سو تلاش می کند تا آبروی از دست رفته امریکا در جهان را بازسازی کند و از طرف دیگر هم رفتار ترامپ را درباره استمرار تحریم ها علیه ایران ادامه می دهد.   این تناقض سیاست خارجی امریکا باید در دیپلماسی عمومی کشورمان مورد توجه باشد.
وی در خصوص عبور پرس تی وی از لایه های ابتدایی خبر و پرداختن به تحلیل های مبتنی بر ژورنالیسم تحقیقی خاطر نشان کرد: این شبکه خبری برون مرزی توانسته مرجعیت و تشخص خبری خود را در جهان اثبات و تقویت کند.
این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به جریان سازی های اخیر پرس تی وی در موضوع برجام و به عنوان نمونه، گزارش تحلیلی شورای سردبیری پرس تی وی درباره موضوع بازگشت گام در برابر گام به برجام که بازتاب وسیعی در جهان داشت، افزود: موضوع «گام در برابر گام» نه در برجام است و نه کسی آن را قبول کرده؛ بلکه همان طور که می دانیم امریکا از برجام خارج شد و خودش نیز باید به آن بازگردد و به تعهداتش عمل کند.
دکتر اکبری گفت: ایران معتقد است که برجام به موضوعات دیگر [فعالیت موشکی و منطقه ای] ارتباط ندارد. هدف امریکا این است که امتیار مختصری بدهد و یک گام ایران را عقب براند و اقتدار ایران را بشکند؛ سپس هر امتیازی که دادند، به سرعت لغو می کنند. در نتیجه سیاست گام در برابر گام یک برنامه استعماری و استکباری است.

ابتکار عمل در دست پرس تی وی باشد
حسین اکبری با بیان اینکه رسانه های برون مرزی ایران باید موضع خود را پیشتازانه و مبتکرانه به پیش ببرند و خود طرح مسئله کنند، تاکید کرد: رسانه های برون مرزی ایران باید این سوال را پررنگ بپرسند که آیا دولت بایدن اقدامات ترامپ درباره برجام را درست می داند یا اشتباه؟ اگر بگویند ترامپ اشتباه نکرده که پس دولت های جدید و قبلی آمریکا فرقی با هم ندارند و تبلیغات اخیر دولت بایدن درباره بازگشت به دیپلماسی و چندجانبه گرایی نقش بر آب می شود؛ اما اگر کاخ سفید  اعلام کند که ترامپ اشتباه کرده؛ پس بایدن باید بگوید چگونه می خواهد جبران کند. به عبارت بهتر پرس تی وی می تواند آمریکا را در این پرسش مهم به چالش بکشد.
کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه در جهان امروز رسانه های بین المللی باید بر محور آگاهی بخشی به مردم کشورها حرکت کنند تا انتقال پیام به رهبران، گفت: نقاط اشتراک بسیاری با مردم امریکای لاتین به ویژه در مورد مقاومت در برابر استکبار داریم. از این رو رسانه های ایران مانند هیسپان تی وی حرف های زیادی برای گفتن دارند. برای مثال شباهت بسیاری میان اقدامات ضد انسانی دولت واشنگتن علیه ملت های ونزوئلا، کوبا و بولیوی با ملت های منطقه غرب آسیا وجود دارد که هیسپان تی وی می تواند جنایات ایالات متحده علیه ملت های منطقه ما  را روایت کند.
وی افزود: مردم مبارز امریکای لاتین به خوبی این مفاهیم را درمی یابند؛ از این رو هیسپان تی وی می تواند ناتوانی نظام سلطه را که در شکست هایی که در عراق، سوریه، لبنان، افغانستان و یمن دریافت کرده، متبلور است، برای مردم اسپانیایی زبان بازگو کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر این نکته که پرس و هیسپان تی وی باید سه ویژگی مهم محور مقاومت را به مخاطبان خود معرفی کنند، تصریح کرد: این سه ویژگی عبارت اند از اینکه: مقاومت اتکای مردمی دارد، با استکبار درگیر می شود و هر کس از تجربه مقاومت استفاده کرده، پیروز و به عنوان یک بازیگر مهم در جهان مطرح می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.