شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴

گام معلق سریال‌های مناسبتی؛

سرگیجه «رسانه ملی» در رمضان ۱۴۰۰

صدا و سیما

سینماپرس: وحشت، ماوراء، ملودرام، علم و امنیت در غیاب کمدی ژانر ۴ سریال ماه رمضانی رسانه ملی را تشکیل می‌دهند

به گزارش سینماپرس، همزمان با ماه مبارک رمضان، شبکه‌های مختلف تلویزیونی اقدام به پخش سریال‌های ویژه این ماه کرده‌اند که البته قسمت‌های اولیه هیچ کدام از این سریال‌ها با استقبال روبه‌رو نشده است.


شبکه یک ماورایی


سریال «احضار» شبکه یک سیما، سریالی ماورایی معرفی شده و رگه‌هایی از سینمای وحشت را در قسمت اول نشان داد، با این وجود برخی منتقدان این سریال را فاقد استانداردهای لازم ژانر «Horror» (وحشت) عنوان کرده‌اند.


شبکه اول سیما پس از پخش «نون‌خ ۳» و به دست آوردن رتبه پربیننده‌ترین سریال تلویزیون در نوروز ۱۴۰۰ با پخش مجموعه تلویزیونی «احضار» به کارگردانی علیرضا افخمی، به استقبال ماه مبارک رمضان رفته است. حتی تیتراژ سریال «احضار» تلاش دارد حس ترس را به مخاطب القا کند، محمدرضا تخشید تهیه‌کننده این سریال می‌گوید: «احضار» موضوع جدید و متفاوتی دارد، اما ژانر آن ماورایی است و می‌تواند یاد سریال‌های گذشته ایشان را زنده کند. «احضار» به موضوعات مبتلابه جامعه پرداخته و تلاش کرده است هشدارهایی را به مردم بدهد. برعکس آن شایعاتی که به وجود آمده است که عده‌ای می‌گویند سریال ترسناک است، اینگونه نیست و قسمت‌های ابتدایی سریال که پخش شود، نگرانی‌ها نیز برطرف خواهد شد.» استفاده از فضا و داستان‌های ماورایی به طور عادی می‌تواند موجب جذب تماشاگر شود و جذابیت‌های خاص خود را دارد، اما جنس رویکرد شبکه یک سیما در تولید سریالی با تم مسائل ماورایی در ماه رمضان از همان ابتدا با چالش کارشناسان مذهبی نیز روبه‌رو شده است. حجت الاسلام سعید اصفهانیان، از این رویکرد صداو سیما می‌گوید: «از نیمه دهه ۸۰، زمانی تلویزیون ما اجنه و شیاطین را با اسم «او یک فرشته بود» بر آنتن تلویزیون برد که دقیقاً خداوند در همان زمان، دست و پای شیاطین را می‌بست! ما در این ماه باید ولایت خدا بر مؤمنان و نجات ایشان را نشان دهیم نه آنکه در ۲۸ شب قدرت‌نمایی جبهه باطل را به تصویر بکشیم تا در یک شب بگوییم خدا هم هست! این مسئله با عنوان ضیافت الله معارض است. در سال‌های بعد نیز این ماجرا تکرار شد و بعد از آن هم تلویزیون به سمت سریال‌هایی رفت که «روح» را شاخص تصویرگری در ماه رمضان قرار می‌داد!» این کارشناس مذهبی پخش سریال احضار را تکرار آزمون و خطاهای دهه ۸۰ عنوان کرده و آن را بومی‌سازی ذائقه غربی می‌داند.


«بچه مهندس ۴» با ژانر علمی- امنیتی


شبکه ۲ سیما در ماه رمضان فصل چهارم از سریال «بچه مهندس» را روی آنتن فرستاده است. فصل جدید بچه مهندس، همراه با تغییر بازیگر نقش اول سریال، یعنی روزبه حصاری، (بازیگر نقش جواد جوادی) و البته ورود به یک واقعه تاریخی همراه شده است. در ادامه استقبال از سریال‌هایی که «تم امنیتی» در آن‌ها دیده می‌شود. مسیر داستانی سریال بچه مهندس که روایت رشد و موفقیت یک بچه یتیم پروشگاهی است، به سمت و سوی پروژه امنیتی مهندسی معکوس ایران از پهپاد امریکایی «RQ۱۷۰» کشیده شده است. پخش «بچه مهندس ۳» پس از موفقیت «گاندو» (سریال نوروزی شبکه ۳)، علاقه مدیران سیما به دنبال کردن موضوعات خاص علمی و امنیتی را نشان می‌دهد.


شبکه ۳، «یاور» همان «ستایش» است!؟


سعید سلطانی سریال‌ساز باسابقه تلویزیون، مجموعه «یاور» را کارگردانی کرده که این شب‌ها از شبکه ۳ سیما به عنوان سریال ویژه ماه مبارک رمضان در حال پخش است. «یاور» در قسمت‌های اول شباهت‌های انکارناپذیری با مجموعه «ستایش» داشته است. اولین و مهم‌ترین شباهت این دو سریال نوع کاراکتر «یاور» با بازی داریوش ارجمند است. ارجمند در کاراکتر «یاور چلویی» همان بازی‌ای را ارائه می‌دهد که در نقش «حشمت فردوس» ارائه داده بود. پدربزرگی داش مشتی و یک‌دنده با رفتار دیکتاتور مأبانه که موفقیت امروزش را مدیون تلاش‌های سال‌های گذشته است، در ضمن پسر بزرگی دارد که در نقش کارمند پدر و زیر سایه او است، اما در عین حال مخفیانه کارهایی می‌کند که بنیان خانواده را تهدید می‌کند، در ضمن باز هم مثل ستایش، پدر بزرگ، به نوه پسری خود بسیار دلبسته و وابسته است و...، این شباهت‌های انکارناپذیر در همین ابتدا نقدهایی را متوجه «یاور» کرده است و به نظر می‌رسد هنوز سلطانی در حال و هوای ستایش باقی مانده و از آن بیرون نیامده است.


«رعد و برق» شبکه ۵


بهروز افخمی که مدت‌ها بود اجرای برنامه‌های تلویزیونی را به فیلمسازی ترجیح داده بود، با موضوع سیل در شمال کشور، سریالی را به نام «رعد و برق» در حال ساخت دارد که به دلیل طولانی شدن روند ساخت دیرتر از سایر سریال‌ها آماده پخش شده است. تهیه کننده «رعد و برق» مشکلات فنی و دشواری ساخت در دوران کرونا را دلیل تأخیر یک روزه در پخش این سریال عنوان کرده است.


داوود هاشمی با بیان اینکه او و بهروزافخمی (کارگردان سریال) حدوداً ۲۰ ماه است که درگیر این پروژه هستند، درباره ایده ساخت سریال «رعد و برق» به ایسنا گفت: در سال ۹۸ که سیل آمده بود، این ایده به ذهن آقای افخمی رسید و پیشنهاد کرد و دوستان صداوسیما هم استقبال کردند.


در زمان سیل، آقای افخمی با یک دوربین همراه با یکی از دوستان، از محل تصویربرداری می‌کردند و بعد از دو، سه ماه، ما تحقیقات جدی میدانی و کتابخانه‌ای را شروع کردیم. حدود هفت ماه تحقیق و ۱۳ماه هم تصویربرداری کردیم که هنوز هم تمام نشده است و همچنان مشغول تصویربرداری هستیم. قسمت‌هایی را که آقای افخمی تدوین می‌کند، اگر پلانی جا مانده باشد یا قرار باشد نمایی دوباره تکرار شود، استودیویی در تهران داریم که در آنجا تصویربرداری می‌کنیم.


هاشمی در پایان گفته است: آنقدر خاطرات جذاب و حوادث و اتفاقات در سیل بود که این سریال قابلیت ۱۰۰ قسمت شدن را هم داشت، اما چون زمان نبود و پروژه سنگین و خسته کننده‌ای بود، ما ترجیح دادیم همین ۳۰ قسمت را تهیه کنیم تا ببینیم بعدش خدا چه می‌خواهد.


اولین قسمت از سریال «رعد و برق» با یک روز تأخیر از پنج‌شنبه ۲۶ فروردین ماه روی آنتن رفته است.


بازگشت پرچمداران!


نکته بارز سریال‌های رمضان امسال این است که هیچ کدام از مجموعه‌های حاضر به عنوان سریال طنز تولید نشده‌اند. با وجود این شبکه‌های «تماشا» و «آی فیلم»، در اقدامی حساب شده، پخش مجموعه‌های پرطرفدار سال‌های گذشته تلویزیون را شروع کرده‌اند. شبکه تماشا مجموعه طنز «متهم گریخت» و سریال درام «برادر جان» را در جدول پخش قرار داده است و «آی‌فیلم» نیز سریال طنز «ترش و شیرین» و سریال مشهور «صاحبدلان» را پخش می‌کند. با توجه به سابقه خوب استقبال مردمی از باز پخش سریال‌های پرطرفدار قدیمی، باید منتظر بود تا آمار بیننده‌های سریال‌های «متهم گریخت» و «ترش و شیرین» در روزهای آینده منتشر شود تا میزان علاقه بینندگان تلویزیون به تماشای مجموعه‌های طنز در ماه رمضان مشخص شود.

*جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.