چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲

سید جمال ساداتیان:

بسیاری از فیلم‌هایی که در صف اکران هستند باید به شبکه نمایش خانگی بروند

سیدجمال ساداتیان

سینماپرس: سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما بیان کرد که بسیاری از فیلم‌هایی که در صف اکران هستند باید به شبکه نمایش خانگی بروند، چرا که قدرت جذب مخاطب را ندارند.

به گزارش سینماپرس، همزمان با یک ساله شدن فرآیند اکران آنلاین در سینمای ایران، «کافه هنر» به نقد و بررسی این شیوه از اکران فیلم‌ها در سینمای ایران در طی یک سال گذشته پرداخت. مهمانان این قسمت از برنامه «کافه هنر» سید جمال ساداتیان تهیه کننده سینمای ایران و علی ترابی از فعالان رسانه و خبرنگار حوزه فرهنگی بودند.

ساداتیان که تهیه کنندگی فیلم قاچاق شده «متری شیش و نیم» را بر عهده داشته است، در مورد نسبت قاچاق فیلم و اکران آنلاین گفت: بعید می‌دانم که اکران آنلاین بتواند جلوی قاچاق را بگیرد و حتی می‌بینیم که فیلم‌هایی که به علت شرایط کرونایی و بسته بودن سالن‌ها، وارد پلتفرم‌های پخش فیلم می‌شوند در عرض دو، سه ساعت قاچاق شده و در شبکه‌های قاچاق توزیع می‌شوند. یکی از مشکلات ما هم همین شبکه‌های ماهواره‌ای است که تمامی پخش آنها به محصولات تولید شده در ایران اختصاص دارد و محتوایی از خودشان برای پخش کردن ندارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه من فکر می‌کنم ما هر کاری بکنیم نمی‌توانیم جلوی شبکه قاچاق فیلم را بگیریم و حتی سینمای آمریکا هم با وجود قانون کپی رایت مصون از این اتفاق نیست، عنوان کرد: البته در ایران از سال‌های گذشته این مطالبه از سازمان‌های مختلف مثل وزارت ارشاد وجود داشته است که شما به عنوان متولی عرصه سینما هزینه بکنید و بتوانید جلوی اینها را بگیرید. به هر حال بحث‌های حقوقی در خارج از کشور رایج است و با یک هزینه‌ای و به کار گرفتن چند وکیل خوب می‌شود جلوی اینها را گرفت.

تهیه کننده فیلم «متری شیش و نیم» گفت: از پارسال تا به حال و به خاطر اینکه این شبکه‌های مجازی و پلتفرم‌ها در حال گسترش بودند اینها خودشان اراده کردند و سیستم حقوقی درست کرده و این قضیه را پیگیری کردند. من هم شنیدم که خوشبختانه اتفاقات خوبی رخ داده و توانستند جلوی پخش بعضی فیلم‌ها را در این پلتفرم‌ها بگیرند، از جمله «متری شیش و نیم» که به صورت رایگان پخش می‌شد.

وی افزود: مسئولان در یک سال گذشته به مراتب مردم را به ماندن در خانه تشویق می‌کردند و طبیعتاً برای تحقق این امر باید برای سرگرمی مردم هم فکری کردند که پلتفرم‌های نمایش خانگی در این زمینه نقش کلیدی داشتند.

تهیه کننده فیلم «متری شیش و نیم» گفت: فیلم‌هایی که جدی‌تر ساخته شده و هزینه‌های سنگین‌تری داشته‌اند تحت هر شرایطی نمایش خانگی هزینه‌های آنها را بر نمی‌گرداند و اینها حتماً باید در سینما با مخاطب بیشتر و با گردش مالی بهتری بتوانند به درآمدهایشان برسند. در نتیجه فیلم‌هایی که قدری جدی تر هستند از حضور در نمایش خانگی استنکاف می‌کنند. الان هم دو سه فیلمی که در این فضا قرار گرفته‌اند پیش از اکران قاچاق شدند، فیلم‌هایشان اصطلاحاً دست خورده شد و لذا مجبور شدند به اکران نوروزی و اکران آنلاین روی بیاورند. شاید اگر شرایطشان مثل بقیه عادی بود وارد این فضا نمی‌شدند.

ساداتیان ادامه داد: به زعم بنده بسیاری از فیلم‌هایی که در صف اکران هستند باید به شبکه نمایش خانگی بروند، چرا که با توجه به استانداردهایی که برای پرده تعریف می‌کنیم قدرت جذب مخاطب را ندارند و خیلی به درد سینما نمی‌خورند. ولی آن فیلم‌های ارزشمند هر زمانی اکران شوند مخاطب خوبی دارند تا تهیه کنندگان آن هم بتوانند با آن به درآمد رسیده و فیلم بعدی خود را بسازند.

وی در انتها گفت: به نظرم اکران آنلاین تجربه خوبی بود که هم جایگاه سینما خودش را نشان دهد و هم نمایش خانگی جایگاهش را به نمایش بگذارد تا کمی تکلیف آینده اکران هم از حالا شکل بگیرد.

برنامه «کافه هنر» هفته روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۶:۴۰ و به تهیه کنندگی زهره سربازی و اجرای شهاب شهرزاد روی خط رادیو ایران می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.