یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴

در باغ موزه دفاع مقدس؛

بزرگداشت بیست و هشتمین سالروز شهادت «سیدمرتضی آوینی» برگزار شد

شهید مرتضی آوینی*

سینماپرس: بزرگداشت بیست و هشتمین سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، برنامه بزرگداشت بیست و هشتمین سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به‌صورت کاملاً محدود در باغ‌موزه دفاع مقدس با قدردانی ویژه از محمد صدری و تنی چند از خانواده‌های شهدای روایت فتح برگزار شد. در این برنامه سید محمد یاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سید شهیدان اهل‌قلم در سالروز شهادت این هنرمند متعهد گفت: همان‌طور که از نام این برنامه مشخص است میراث مرتضی تکلیفی است بر گردن ما و نشان دهند یک مأموریت سنگینی بر عهده همکاران بنده در روایت فتح است و امروز بعد از بیست‌وهشت سال روایت فتح میراث دار یک مکتب، تفکر و اندیشه‌ای است که متعلق به سید شهیدان اهل‌قلم است. خودمان را مکلف به حفظ و صیانت از آرای شهید آوینی می‌دانیم و ما امروز روای روایت کننده‌ای هستیم که خود روایت کننده از جریان بسیار عمیق انقلاب اسلامی و معارف دفاع مقدس بوده است.

رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح همچنین در خصوص صیانت از اندیشه شهید آوینی گفت: مسئله پرداختن به شهید آوینی از چند منظر قابل‌بحث است یک بعد، بعد شخصیت و احوالات درونی آقا مرتضی است که به اعتقاد بسیاری از نزدیکان ایشان شهید آوینی فرزند انقلاب اسلامی است و همزمان با انقلاب گویی شهید آوینی یک تولد دیگری پیدا کردند، آقا مرتضی فرزند زمانه خود بود ایشان مهم‌ترین ویژگی‌اش به نحو احسنت انجام دادن تکالیف و وظایف بود که نتیجه آن رسیدن به شهادت است و ما امروز بعد از چهار دهه از انقلاب برای نیل به گام دوم انقلاب اسلامی احتیاج داریم فرزند زمان خودمان باشیم راه رسیدن به این جایگاه نیز پرداختن به تفکر و اندیشه شهید آوینی است.

در ادامه برنامه اسماعیل برابری کارگردان سینما و مستندساز درباره مدون شدن تجربیات روایت فتح در فضای دانشگاهی نیز عنوان کرد: شهید آوینی به شکل اتوبیوگرافی نحوه تولید این فیلم‌های را توضیح داده است و در حال حاضر با گذشته سه دهه از دفاع مقدس شگفت‌آور است که مردم همچنان روایت فتح را می‌شناسند آن‌هم فیلمی که جنبه سرگرمی نداشته ولی همچنان در ذهن مردم ماندگار است. به روایتی حدود هشت هزار اثر دفاع مقدس فهرست شده اما بسیاری از آن‌ها به یادها نمانده است اما قسمت‌های روایت‌های فتح همچنان ماندگار هستند و این به‌عنوان یک رویکرد و یک بررسی باید پرونده‌اش باز شود، آقا مرتضی همانند تئوریسین‌های تدوینگر ساختاری را طراحی کرد که تمامی هفتاد فیلم روایت فتح با آن ساختار تولید شد، به‌عبارت‌دیگر آقای آوینی ساختاری را کشف کرده بود که طبق آن به یک مدلی از فیلم رسید که نتیجه آن بعد از گذشت سی سال از بین حدود هشت الی نه هزار فیلم همچنان از ذهن‌ها پاک نمی‌شوند. آقا مرتضی بارها به خود من گفته بود جنگ جز خشونت، مرگ و نیستی چه چیزی دارد؟ آنچه ما قرار است تعریف کنیم جنگ نیست، بلکه انسانیت است. آوینی زندگی را درصحنه‌های جنگ دنبال می‌کرد.

در ادامه برنامه که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت کاملاً محدود برگزار شد از خانواده‌های شهیدان بوذری، اصغرزاده و یکه‌تاز تجلیل و از محمد صدری مستندساز و از فیلمبرداران روایت فتح نیز به‌عنوان مهمان ویژه تقدیر به عمل آمد.

ویژه‌برنامه تلویزیونی «میراث مرتضی» به تهیه‌کنندگی محراب محمد زاده و کارگردانی حسین امیری و اجرای شهاب حسین پور میزبان جمعی از دوستان و همکاران شهید آوینی و خانواده ۹ تن از شهدای بنیاد فرهنگی روایت فتح بود.

دیگر عوامل این برنامه کارگردان تلویزیونی مهدی کیانی، مدیر تولید، وحید شاهی، هماهنگی، پوریا فرجی، برنامه‌ریز، محمد هاشم زاده مدیر گروه فیلم‌برداری و تدوین، ناصر خان گنجلو، طراح وله مهدی رنجبر، تدارکات و پشتیبانی، شعبان فتحی و علی شاهی هستند. عرفان موسوی طراح موشن گرافی، و موسیقی رضا سلطان زاده بودند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.