جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶

مدیر سینما آزادی:

جنایت تمام‌عیار در حق مذهب و فرهنگ و هنر/مسئول مستقیم تمام این رخدادها شخص رییس‌جمهور است

حسن روحانی؛ تدبیر و امید؛ بنفش

سینماپرس: سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی با اشاره به نشانه‌های یک جنایت هدفمند در دولت فعلی علیه مذهب، فرهنگ و هنر، شخص رئیس‌جمهور را مسئول مستقیم تلخکامی‌های کرونایی در این حوزه‌ها دانست.

به گزارش سینماپرس، سجاد نوروزی مدیر سینما «آزادی» تهران در گفتگو با مهر درباره تعطیلی مجدد سینماها و تشدید بحران کرونا در حوزه فرهنگ و هنر گفت: اگر بخواهیم بعد از ۱۴ ماه سیاست‌های آقای روحانی در حوزه فرهنگ و هنر را مورد بررسی قرار بدهیم به نتایج حیرت‌آوری می‌رسیم که الزاماً هم این نتایج هیچ ربطی به وضعیت کرونا ندارد. بخشی از این موضوع ناشی از سیاست‌های کلانی است که دولت داشته و کرونا صرفاً به عنوان یک عامل تشدیدکننده و شتاب‌دهنده برای آن ظاهر شده است. نوع مواجهه دولت با مسأله کرونا در ۱۴ ماه گذشته حوزه مذهب، فرهنگ و هنر را نشانه رفت و به طور مشخص محدودیت‌ها صرفاً در این حوزه‌ها اعمال شد. غیر از مدت بسیار کوتاهی که با فشارهای حاکمیتی نقاط دیگر هم تعطیل شد که البته نقش این اقدام را در کاهش اپیدمی هم دیدیم.

وی افزود: دولت با یک نگاه منفعت‌طلبانه تمام محدودیت‌ها را برای سال جدید لغو کرد، ولی محدودیت‌های فرهنگ و هنر پابرجا باقی ماند. مثلاً در تمام این مدت سینماها بیشتر از پنجاه درصد نمی‌توانستند پذیرای افراد باشند. حالا هم که شرایط در تهران به وضعیت قرمز درآمده به عنوان یک شهروند تهرانی می‌گویم که با یک گشت و گذار ساده در شهر متوجه می‌شویم که همه مراکز باز هستند و فعالیت دارند و از گروه شغلی دو فقط سینماها در عمل تعطیل شده‌اند. البته این حرف به این معنا نیست که سینماها نباید تعطیل باشند. در اینکه سینماها باید در شرایط قرمز بسته باشند، هیچ تردیدی نیست، اما سوال مشخص ما به عنوان یک شهروند و یک عضو جامعه فرهنگی هنری از دولت این است که سیاست‌های اتخاذ شده برای کرونا از چه معیار و قواعدی پیروی می‌کند که فقط ما محدودیت‌ها را در حوزه مذهب، فرهنگ و هنر می‌بینیم.

این یک جنایت تمام عیار علیه مذهب، فرهنگ و هنر است

این مدیر فرهنگی ادامه داد: این موضوع صرفاً ناشی از ناکارآمدی و اشتباه محاسباتی نیست چیزی که ما می‌بینیم یک جنایت تمام‌عیار در حق مذهب و فرهنگ و هنر است و گویا یک سری افراد در درون دولت می‌خواهند تکلیف این دو حوزه را در تاریخ اجتماعی ایران یک‌سره کنند و اثرگذاری آن‌ها را تقلیل دهند اما اینکه قرار است چه چیزی جایگزین این حوزه شود، مشخص نیست ولی به احتمال قریب به یقین طرح گسترده‌ای تدارک دیده شده تا با استفاده از شرایط کرونایی تکلیف این حوزه‌ها یک‌سره و نابود شود.

نوروزی ادامه داد: دولت تمام محدودیت‌ها را لغو کرد و شهروندان با پیروی از سیاست‌های دولت رفتارهایی مغایر با پروتکل‌های بهداشتی داشتند که نتیجه این امر این شد که فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد که از هر دو نفر مشکوک به کرونا، یک نفر مبتلا شده بنابراین مشخص است که چه فاجعه‌ای در راه است. وقتی سیاست محدودکننده فقط در این چند حوزه خاص اعمال می‌شود، مشخص است که با یک طراحی حساب شده مواجه هستیم. گویا قرار است از این کشور حذف شویم، کشور از لحاظ مذهبی و فرهنگی و هنری بی‌آتیه شود و بعد با اتمام کرونا جای این حوزه‌ها را با چیزهای دیگری پر کنند.

کارگزاران همراه با سیاست‌های دولت باید بازخواست شوند

این سینمادار اظهار کرد: هنرمندان و سینماگران متوجه شده‌اند که در انتخابات سال ۹۶ چه اشتباه راهبردی‌ای کرده‌اند، نمی‌خواهند اشتباه آن دوره را تکرار کنند و انگار دارند به خاطر همین موضوع جریمه می‌شوند، تکلیف اقشار متدین هم از اول با این دولت مشخص بود و آن‌ها هم جریمه می‌شوند. گویا قرار است تلی از خاکستر باقی بماند. گویا قرار است این کشور به لحاظ فرهنگی و هنری و مذهبی بی اعتبار شود.

نوروزی گفت: با این شرایط به عنوان یک فعال فرهنگی هنری اعلام خطر می‌کنم چون جان هموطنانمان در خطر است، می‌دانم که سینماها باید در چنین شرایطی حتماً بسته باشند اما این هشدار را هم می‌دهم که دولت مستقر در حال تدارک یک پالایش و پاکسازی فرهنگی و هنری و مذهبی از جامعه است. دولت اعلام کند که طی ۱۴ ماه گذشته چه حمایتی از این حوزه‌ها داشته است.

این کارشناس فرهنگی در پایان تأکید کرد: به هر حال این حوزه‌ها یعنی مذهب، فرهنگ و هنر، شکل‌دهنده هویت یک جامعه هستند و وجه تفاوت ما با کشورهای خاورمیانه محسوب می‌شوند. مسئول مستقیم تمام این رخدادهای تلخ شرعاً و عرفاً شخص رییس‌جمهور است. هر کارگزاری هم که در این دولت با این سیاست‌ها همراهی می‌کند باید بعداً هم از لحاظ اخلاقی و هم از لحاظ حقوقی مورد بازخواست قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.