یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵

نظرات هنرمندان در زمینه سریال های نوروزی/۳

فهیم: سریال های نوروز ۱۴۰۰ براساس کلیشه های گذشته تولید و نوآوری چندانی در آن ها دیده نشد/ بدون تکیه بر سلبریتی ها می توان آثار موفق تولید کرد

آرش فهیم

سینماپرس: آرش فهیم روزنامه نگار و منتقد سینما پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۱۴۰۰ گفت: به عقیده بنده سریال های نوروز ۱۴۰۰ نسبت به سال های اخیر، کمی وضعیت بهتری داشتند؛ هر چند که این آثار براساس کلیشه های گذشته تولید و نوآوری چندانی در آن ها دیده نشد اما ویترین متنوع و پخش سریال هایی برای سلایق مختلف و در ژانرهای گوناگون، تاثیر خوبی بر جذب مخاطب داشت.

خبرنگار فرهنگی روزنامه کیهان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از اتفاقات قابل تأمل در سریال های نوروز امسال سیما، توجه بیشتر به شهرستان ها، اقوام و اقلیم های گوناگون بود. در این میان، فصل سوم «نون خ» با اینکه از فیلمنامه ضعیفی برخوردار بود اما به دلیل توجه به کمدی موقعیت و استفاده به جا و محترمانه از لهجه و فرهنگ زیبای کردی توانست موجب شادی مخاطب گردد.

وی ادامه داد: برخلاف فصل ششم سریال «پایتخت» که به یک تراژدی ختم شد، اما «نون خ ۳» همچنان به بازنمایی همبستگی و اتحاد مردمی در مقابل چالش ها و مشکلات توجه داشت. این سریال تاثیر مثبتی بر انتقال ارزش ها و میراث قوم کرد به نسل جدید و از ورای آن وحدت ملی داشت. امید است مدیران سیما و سازندگان و مشاوران تولید سریال «نون خ» از آن مراقبت کنند تا آن بلایی که سر سریال «پایتخت» در فصل آخر آمد، سر «نون خ» نیاید.

فهیم خاطرنشان کرد: همچنین باید از سریال مغفول و مظلوم «نوروز رنگی» که از شبکه پنج سیما درحال پخش است یاد کنم. این سریال نیز بدون استفاده از سلبریتی و به دور از زرق و برق، با تکیه بر استعدادهای بومی استان خراسان و نمایش کمدی اسلپ استیک و بهره درست و طنازانه از لهجه مشهدی، لحظات خوبی برای مخاطب خودش فراهم می کند.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران متذکر شد: سریال «گاندو ۲» هم در قسمت های اول، ضعف های زیادی داشت و دیالوگ های آن، شعارزده بود و از متن بیرون می زد، اما در قسمت های آخرش، به استانداردهای آثار جاسوسی و امنیتی نزدیک شد.

وی افزود: اما سریال شبکه دو سیما با وجود برخورداری از چند بازیگر مطرح اما چندان موفق نبود. این سریال، با تکیه بر کلیشه های رایج در سریال های ترکیه ای و روایت داستان چند عشق مثلثی در هم تنیده، حرفی برای گفتن نداشت.

فهیم در پایان این گفتگو متذکر شد: در مجموع، تلویزیون در نوروز ۱۴۰۰ نشان داد که در عرصه سریال سازی، بدون تکیه بر سلبریتی ها و نزدیک شدن به ذائقه سلیم مخاطب عام و طرح روایت هایی قهرمان محور مانند «گاندو» می توان مخاطب را جذب کرد. وقتی تلویزیون یک قدم به سمت مخاطب بر می دارد، مخاطب چند قدم به طرفش می آید. امید است این شروع نسبتاً خوب در زمینه پخش سریال ها یک شروع تازه برای تحول و ارتقای مجموعه های نمایشی سیما باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.