یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷

قطب‌الدین صادقی:

بهترین راه برای نجات تئاتر این است که کمی از گیشه و کلیشه‌ها دور شویم و به جایگاه واقعی تئاتر برگردیم

قطب الدین صادقی

سینماپرس: نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: بهتر است مسئولین فرهنگی که سال‌ها تئاتر را به حال خود رها کرده اند صدای ما را بشنوند، ما نیازمند این هستیم که مسئولین فرهنگی این هنر را جدی بگیرند و شرایطی ایجاد کنند تا هنرمندان عرصه نمایش بتوانند در این عرصه زیست کنند.

به گزارش سینماپرس، قطب‌الدین صادقی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین وضعیت تئاتر در آخرین روزهای سال جاری گفت: وضعیت تئاتر هیچ تفاوتی نکرده است، به اصطلاح تماشاخانه‌ها فعالیت دارند اما در واقع هیچ فرقی با تعطیلی ندارد زیرا اوضاع تماشاگر و مخاطب در ایام کرونا به هیچ وجه خوب نیست و علنا همه در این زمان ضرر می‌دهند.  

مدیر تماشاخانه شانو کرونا را معضلی بزرگ در عرصه نمایش دانست و اذعان کرد: کرونا نه تنها برای تئاتر بلکه برای تمام مشاغل و عرصه‌ها ایجاد مشکل کرده است، در حال حاضر می‌بینیم که تمامی مشاغل نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان با اختلال روبرو شده است، کرونا جهان را فلج کرده و طبیعتا هنر ضعیفی همچون تئاتر در چنین بحبوحه‌ای ضرر بیشتری می‌بیند.  

وی در همین رابطه ادامه داد: بهتر است مسئولین فرهنگی که سالها تئاتر را به حال خود رها کرده اند صدای ما را بشنوند، ما نیازمند این هستیم که مسئولین فرهنگی این هنر را جدی بگیرند و شرایطی ایجاد کنند تا هنرمندان عرصه نمایش بتوانند در این عرصه زیست کنند.  

این مدرس تئاتر با تاکید بر تنها ماندن تئاتر در دوران کرونا اذعان کرد: در دوران کرونا تئاتر به شدت تنهاتر شده است، اکثریت تماشاخانه‌ها ورشکست شدند و بسیاری از اهالی تئاتر در تمامی رشته‌ها خانه نشین و بیکار شده اند، بالاخره وقت آن رسیده تا مسئولین فرهنگی به خودشان آمده و این هنر را حمایت کنند.  

این تماشاخانه دار تئاتر با اشاره به مشکلات فراوان در اداره این مکان فرهنگی در ایام کرونایی افزود: کرونا کمر تئاتر خصوصی را شکست، هیچ چیز برای ما باقی نمانده، اما با این وجود شخصا تا آخرین لحظه و آخرین نفس می‌ایستم و تماشاخانه شانو را حفظ می‌کنم، اما باید باور کنیم که شاید یک روز دیگر توانی برای مبارزه نمانده باشد.  

وی پیرامون برنامه‌های تماشاخانه شانو در دوران کرونا اضافه کرد: واقعیت امر گروه‌های نمایشی تمایلی به اجرای اثر ندارند، البته یک اجرا در تماشاخانه روی صحنه رفت و با اقبال نسبتا خوبی هم روبرو شد، اما تئاتر فعلا با وضعیت آرمانی خود به شدت فاصله دارد.  

صادقی در مورد عدم استقبال مردم از هنر تئاتر تاکید کرد: باید به مردم حق داد، باید به مخاطبان فرصت دهیم تا به سالن‌های نمایش اعتماد کنند و بار دیگر به تماشاخانه‌های تئاتر برگردند. اینکه امروز مخاطب با ترس به سالن تئاتر می‌آیند طبیعی است، زیرا هیچ چیز والاتر و مهمتر از حفظ جان انسان نیست.  

وی درباره فرصت پیش آمده در دوران کرونا برای تغییر در زیرساخت‌های تئاتر اظهار کرد: پیش از دوران کرونا سلبریتی‌ها و سودجویان تئاتر را به وضعیت بدی کشیده بودند، سودجویان با آوردن رقص و آواز و نمایش‌های موزیکال از هر راهی پول در می‌آورند، امیدوارم کرونا دست سودجویان را از این هنر جدا کند.

صادقی در همین راستا خاطرنشان کرد: امیدوارم در وضعیت فعلی به فکر وادار شویم، کمی به عقب برگردیم و ببینیم که کجای کار را اشتباه کرده‌ایم که راه و کار به اینجا کشیده شده است، به نظر من بهترین راه برای نجات تئاتر این است که کمی از گیشه و کلیشه‌ها دور شویم و به جایگاه واقعی تئاتر برگردیم.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.