سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴

سینماگران و اهالی رسانه از ادامه رکود در سینما، تعطیلی سالن ها و انفعال مدیران می گویند؛

از تأکید بر تفکر دلال گونه حاکم در سازمان سینمایی تا انتقاد از عملکرد ضدفرهنگی مدیران

سخایی شاهرودی-اکبرلو-شهیدی-خدابخش

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و اهالی رسانه در پی ادامه رکود سینماها و تعطیلی گسترده سالن های قدیمی و نوستالژیک از جمله سینماهای «عصر جدید»، «بولوار»، «گلریز» و... متذکر شدند: سینما برای عده ای بدل به یک ابزار برای کاسبکاری و تجارت شده و تفکر دلال گونه باعث شده تا سالن های قدیمی یک به یک تعطیل شوند! سینمای کشور امروزه محلی برای رانت خواران شده؛ سینماداری که رانت دارد سالن خود را سرپا نگه می دارد و کسی که رانت ندارد چاره ای جز تعطیلی نخواهد داشت!؛ این افراد همچنین تأکید کردند: دولت و شهرداری وظیفه خودشان را برای حمایت از سالن های سینما به طور کل فراموش کرده اند.

به گزارش سینماپرس سینمای کشور مدت ها است به حال خود رها شده و مدیران فرهنگی و سینمایی هیچ تدبیری برای برون رفت هنرهفتم از این شرایط بحرانی ندارند! مدیران سینمایی همانطور که رسما توجهی به وضعیت بغرنج معیشتی سینماگران ندارند حتی تعطیلی پشت سر هم سالن های سینما هم برایشان خالی از اهمیت است و در یک حرکت انفعالی تمام عیار تنها نظاره گر این اتفاقات دردآور هستند!

نکته قابل تأمل آنجا است که بهانه تمامی این اتفاقات را به گردن ویروس کرونا می اندازند، در حالی که سینمای ایران پیش از شیوع و گسترش ویروس کرونا هم چندان حال خوشی نداشت و به سختی نفس می کشید!

طی حدود یک ماه اخیر خبر تعطیلی سالن های نوستالژیک و خاطره انگیز سینمایی از جمله سینماهای «عصر جدید»، «بولوار»، «گلریز» به گوش رسید و دل بسیاری از سینماگران، اهالی رسانه و سینمادوستان را به درد آورد. به تازگی مرتضی شایسته تهیه کننده با سابقه سینما که مالک سینما «پارس» است نیز در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها از امکان قریب الوقوع بودن تعطیلی این سینما سخن گفته است و  با توجه به بی برنامگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس شنیده ها قریب به ۵۰ سینمای تک سالنه در سراسر کشور در نوبت تعطیلی قرار دارند.

سینماپرس در همین رابطه با ۴ تن از سینماگران و اهالی رسانه آقایان: رضا سخایی شاهرودی، منوچهر اکبرلو و یدالله شهیدی و سرکار خانم: سعیده خدابخش گفتگو کرده که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

رضا سخایی شاهرودی عضو انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان در پی ادامه رکود سینماها و تعطیلی گسترده سالن های قدیمی و نوستالژیک در کشور گفت: تعطیلی سینماهای قدیمی طی ۴ سال اخیر سرعت زیادی گرفته چرا که تشخص سالن های سینما دیگر از بین رفته، وقتی سینما به سمتی می رود که بخش کوچکی از یک مجموعه تجاری می شود بسیاری از سینماداران به صرافت می افتند که سالن های شان را به پاساژ تبدیل کنند و سینما برایشان بدل به یک ابزار برای کاسبکاری و تجارت می شود از این رو می توان گفت تفکر دلال گونه باعث شده تا سالن های قدیمی یک به یک تعطیل شوند! یکی دیگر از اتفاقاتی که با تبدیل سالن های بزرگ سینما به پاساژ می افتد این است که این اماکن مختص حضور اقشار مرفه جامعه می شود و طبقه ضعیف تر نمی توانند در آن جایگاهی داشته باشند.

منوچهر اکبرلو مدرس دانشگاه و منتقد سینما گفت: امروزه در تمامی کشورهای دنیا سینماهای تک منظوره برای اکران آثار هنری، کلاسیک و یا مرور آثار فیلمسازان مورد استفاده قرار می گیرند و دولت ها و شهرداری ها حمایت ویژه ای از این سالن ها دارند اما در کشور ما دولت و شهرداری وظیفه خودشان را برای حمایت از سالن های سینما به طور کل فراموش کرده اند. مدیران سینمایی همیشه دوست دارند بگویند دوره ما بهترین بوده و دوره های دیگر بدترین دوره بوده اند! اما همین مدیران هیچ وقت کار مهمی در سینما انجام نداده اند. نه جریان سینمای هنری و متفکر را حمایت کرده اند نه وضعیت اکران را سر و سامان داده اند نه به سینمای کودک و نوجوان توجه کرده اند و نه به معیشت سینماگران! ما با این مدیران همواره درگیر بوده و خواهیم بود و قطعا تا چنین مدیرانی در رأس امور هستند مشکلات بسیار در سینما وجود خواهد داشت.

سعیده خدابخش روزنامه نگار و منتقد سینما در پی ادامه رکود سینماها و تعطیلی گسترده سالن های قدیمی و نوستالژیک در کشور گفت: سینمای ایران مدت ها است از بین رفته و رکود عجیبی در عرصه فرهنگ و هنر کشور به وجود آمده است. متأسفانه امروزه سینمای کشور محلی برای رانت خواران شده؛ سینماداری که رانت دارد سالن خود را سرپا نگه می دارد، فیلمسازی که به بودجه های دولتی متصل است مرتبا فیلم تولید می کند و فیلمسازی که وصل نیست بیکار و خانه نشین شده و نمی تواند فعالیتی در سینما داشته باشد.

یدالله شهیدی تهیه کننده سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: همه ما به خوبی می دانیم که سینمای ایران رسما ورشکسته است و مدیران هم هیچ دغدغه ای برای رفع معضلات سینما و سینماگران ندارند؛ دیگر ما به اندازه کافی طی این سال ها تجربه کسب کرده ایم و دیده ایم که هرچه ما می گوییم، درخواست می کنیم، انتقاد می کنیم اصلا مورد توجه مدیران قرار نمی گیرد و آن ها هیچ گونه رسیدگی به وضعیت بغرنج ما نمی کنند! وضعیت سینما به وضعیت تولید سایر بخش ها در کشور بی شباهت نیست! ‌ همانطور که وضعیت تولید در کشور فاجعه آمیز است و خبری از رونق اقتصادی و تولید نیست و ما حتی دم دستی ترین اجناس را از کشورهای خارجی وارد می کنیم و در اختیار مردم قرار می دهیم، وضعیت فرهنگ و هنرمان نیز به همین گونه است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.