یکشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳

آشنایی با مهمترین فیلم های سال ۲۰۲۱/ بخش اول

از ترنس مالیک تا دنی ویلنوو/ کدام فیلم ها گیشه سینماها را در سال ۲۰۲۱ فتح خواهند کرد؟

مهمترین فیلم های سال ۲۰۲۱-بخش اول

سینماپرس: هر سال با نگاهی به لیست فیلم هایی که از کارگردان های مطرح دنیا برای اکران و رقابت در جشنواره ها مطرح می شود شور و شوقی برای علاقه مندان واقعی سینما به وجود می آید که قرار است فیلم هایی از فیلمسازان محبوبشان را در این سال ببینند. سینماپرس طی یک مقاله ۲ بخشی تلاش کرده تا مخاطبان خود را با مهمترین فیلم هایی سال ۲۰۲۱ آشنا کند.

علی ناصری: در این مقاله خبری-تحلیلی سعی شده نگاهی داشته باشیم به برخی از مهمترین فیلم ها و فیلمسازان مطرحی که در سال ۲۰۲۱ می توانند گزینه های مهمی برای علاقمندان به سینما، سینمادوستان و سینماگران باشند؛ فیلم ها و فیلمسازانی که هریک از آن ها می‌توانند نظر جشن‌ها و جشنواره‌های مختلفی را به خود جلب کنند و باید منتظر بمانیم و ببینیم کدام فیلم ها گوی سبقت را در جشنواره ها و نظرات منتقدان می ربایند!؟

همه سینمادوستان و مخاطبان حرفه‌ای سینما می‌دانند که برای اکران بهترین فیلم‌های سال باید چند ماهی از اتمام فصل جوایز بگذرد و قطعاً ابتدای سال فصل چندان مناسبی برای دیدن فیلم‌های مورد انتظار سینمادوستان و مخاطبان حرفه‌ای سینما نیست. به همین دلیل برای معرفی بهترین فیلم‌های سال زمانی مصادف با ایام نوروز می‌تواند بهترین زمان باشد چرا که اخبار را درباره فیلم‌های مورد انتظار دقیق‌تر می‌توان دنبال کرد. به همین منظور در این مقاله به معرفی ۲۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۱ پرداخته ایم که در بخش اول آن مخاطبان گرامی سینماپرس با ۱۰ فیلم مهم سال آشنا خواهند شد.   

*****************

۱- سوغاتی ۲

جوانا هاگ کارگردان آمریکایی که آثار موفقی در سینمای مستقل آمریکا ساخته است، در سال ۲۰۱۹ با فیلم سینمایی «سوغاتی» توانست نظر منتقدان جهان را به خود جلب کند تا جایی که فیلمش به عنوان بهترین فیلم سال از سوی نشریه سایت اند ساوند انتخاب شد.

نکته جالب توجه درباره قسمت دوم فیلم سینمایی «سوغاتی ۲» عدم حضور تام بورک بازیگر نقش اصلی قسمت اولی این فیلم سینمایی است.

به نظر می‌رسد این فیلم که هنوز زمان دقیق اکرانش مشخص نشده اواخر سال ۲۰۲۱ اکران خواهد شد.

۲- مثلث غم  (Triangle of sadness)

روبن اوستلوند کارگردان فیلم «میدان» یا «مربع» که نخل طلای کن ۲۰۱۷ را دریافت کرد و نامزدی اسکار را به دست آورد سال ۲۰۲۱ فیلم سینمایی «مثلث غم» را آماده نمایش دارد.

در فیلم یک زوج سلبریتی به یک سفر دریایی برای ابرثروتمندها می‌روند اما کاپیتان کشتی یک مارکسیست است و می‌خواهد از طریق برگزار کردن یک شام بزرگ در طی یک توفان خشن، مسافرانش را تنبیه کند. طی آن مراسم شام ترکیبی از مسمومیت غذایی و دریازدگی اثراتی شدید روی هضم مسافران مشهور دارد.

هریس دیکنسون و وودی هارلسون از بازیگران «مثلث غم» هستند.

۳- تصمیم جدایی  (Decision to leave)

پارک چان ووک کارگردان مطرح کره‌ای که علاقه‌مندان به سینما او را با فیلم «اولدبوی» و «ندیمه» می‌شناسند در سال ۲۰۲۱ فیلم جدیدی «تصمیم جدایی» را اکران می‌کند.

پارک چان-ووک کارگردان صاحب نام کره‌ای چهار سال پس از اکران فیلم «ندیمه» قصد دارد با فیلم «تصمیم به جدایی» باری دیگر در بستر یک داستان عاشقانه اثری رازآلود و مهیج بسازد.

بعد از ساخت فیلم سینمایی «ندیمه»، چان-ووک به دنیای تلویزیون رفت و مینی‌سریال «دخترک درامر» را برای بی‌بی‌سی وان کارگردانی کرد.  

درام «تصمیم جدایی» با بازی تانگ وای بازیگر چینی فیلم «کلاه سیاه» در نقش اصلی ساخته می‌شود. پارک هوی-ایل بازیگر کره‌ای که در فیلم «میزبان» بازی کرده بود، دیگر بازیگر این فیلم است.

درام «تصمیم جدایی» با تمرکز بر کارآگاهی شکل می‌گیرد که دارد درباره یک مورد قتل تحقیق می‌کند. او به بیوه مرد مظنون می‌شود.

فیلمنامه این فیلم توسط پارک و جئونگ سئو-کیونگ که سابقه همکای طولانی مدتی با وی دارد نوشته شده است. این دو پیش از این در فیلم‌های «من یک سایبورگ هستم، ولی مشکلی نیست» در سال ۲۰۰۶ و اقتباس ترسناک از «تشنگی» در سال ۲۰۰۹ و تریلر «کنیز» همکاری کرده بودند. این فیلم آخری در بخش رقابتی کن ۲۰۱۶ حضور داشت.

۴- مسیر باد  (Way of the wind)

ترنس مالیک کارگردان برنده جایزه نخل طلای کن و خرس طلای برلین امسال به احتمال زیاد فیلم سینمایی «مسیر باد» را اکران خواهد کرد.

مثل سایر پروژه‌های ترنس مالیک اطلاعات زیادی درباره این فیلم سینمایی وجود ندارد.  نام فیلم احتمالا از یک جمله در کتاب مقدس گرفته شده است. این جمله این گونه است: «همانطور که نمی دانید مسیر باد کجاست یا نمی دانید چگونه بدن انسان در وجود مادر شکل می گیرد، پس شما نمی توانید کار خداوند را که خالق همه چیز است، درک کنید.»

فیلم جدید «ترنس مالیک» با عنوان «مسیر باد» در واقع روایتگر چند اپیزود مختلف در زندگی حضرت مسیح (ع) است که مجموعه ای از بازیگران نامدار و نوظهور در کنار هم مقابل دوربین رفته اند.  

«گیزا رورینگ» بازیگر مجارستانی که پیش از این در فیلم برنده اسکار «پسر سائول» بازی کرده بود، در نقش حضرت عیسی در این فیلم مقابل دوربین رفته و «ماتیاس اسخونارتس» بازیگر بلژیکی و «توفیق برهوم» بازیگر فلسطینی در کنار «مارک رایلنس» و «بن کینگزلی» دو بازیگر انگلیسی برنده اسکار از بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند. «مایک رایلنس» در این فیلم در نقش شیطان بازی کرده است.  

۵- قدرت سگ  (The power of the dog)

جِین کَمپیون کارگردان برنده نخل طلای کن پس از ۱۲ سال با فیلم جدیدی با عنوان «قدرت سگ» که اقتباسی از رمان «توماس سَوِیج» است به سینما برمی‌گردد.

کارگردان این فیلم در مورد گیرایی داستان این پروژه گفته است: «قدرت سگ» رمانی ارزشمند با موضوع زندگی است. اصلا نمی‌توانم حتی یک لحظه به آن فکر نکنم. این فیلم واقعا من را تسخیر کرده است. موضوعات مردانه، نوستالژی و خیانت، ترکیبی خطرآفرین خلق می‌کند و تنش‌های ناگهانی بین شخصیت‌های داستان و حتی پایان غیرمنتظره و خوشایند آن، بسیار جذاب است.

بندیکت کامبریچ، کیریستن دانست، جسی پلمونس، توماسین مک‌کنزی، کدی اسمیت-مک‌فی، فرانسیس کانروی، کیت کارادین و پیتر کارول بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

۶- مرد شمالی  (Northman)

رابرت اگرز کارگردان مطرح آمریکایی که با ساخت فیلم‌های سینمایی «جادوگر» و «فانوس دریایی» بسیار مورد تحسین قرار گرفت سال ۲۰۲۱ فیلم سینمایی «مرد شمالی» را اکران خواهد کرد.

آنیا تیلور-جوی که پیش از این در فیلم The Witch با رابرت اگرز همکاری کرده بود، برای نقش‌آفرینی در فیلم «مرد شمالی» نیز با او همکاری کرده است. الکساندر اسکاشگورد، نیکول کیدمن،   بیل اسکاشگورد و ویلم دفو در فیلم «مرد شمالی» نقش‌آفرینی می‌کنند.

«مرد شمالی» ماجراهای یک شاهزاده‌ شمالی را دنبال می‌کند که به‌ دنبال گرفتن انتقام قتل پدرش است.

۷- دست خدا  (The hand of god)

پائولو سورنتینو کارگردان ایتالیایی که با فیلم سینمایی «زیبایی بزرگ» توانست برنده جایزه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار شود امسال فیلم سینمایی «دست خدا» را به عنوان کارگردان از شبکه نتفلیکس پخش می‌کند.

سورنتینو پیش‌تر از این فیلم به عنوان فیلمی شخصی و صمیمی یاد کرده بود. او با ساخت این فیلم در ناپل، پس از ۲۰ سال بار دیگر به شهر زادگاهش بازگشت. وی سال ۲۰۰۱ نخستین فیلم بلندش با عنوان «یک نفر آن بالا» را در این شهر با بازی سرویلو ساخته بود.

سرویلو ۶۱ ساله بازیگری است که بارها در فیلم‌های این کارگردان نقش‌آفرینی کرده و در چهار فیلم دیگر وی جلوی دوربین رفته است.  

با وجود اینکه فیلم یادآور گل مشهور مارادونا است و پس از اینکه اعلام شد مارادونا از فیلم شکایت خواهد کرد، گفته شد این فیلم درباره وی نیست.

۸- سه هزار سال اشتیاق (Three thousand years of longing)

جرج میلر کارگردان فیلم تحسین شده و برنده اسکار «مدمکس: جاده خشم» امسال فیلم سینمایی «سه هزار سال اشتیاق» را به عنوان کارگردان اکران خواهد کرد که قطعاً یکی از مورد انتظارترین آثار سال به حساب می‌آید.

ادریس آلبا و تیلدا سوینتن به عنوان بازیگران اصلی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

نکته جالب توجه درباره «سه هزار سال اشتیاق» این است که جرج میلر این فیلم را در تضاد با «مدمکس: جاده خشم» می‌داند و اینگونه معرفی کرده است.  از داستان «سه هزار سال عطش» جدیدترین اثر جرج میلر اطلاعات زیادی در دسترس نیست اما اخبار درز کرده حاکی از آن است که قصه ای عاشقانه داشته و با تم فیلم های قبلی میلر فاصله ای نجومی دارد.  

فیلم «سه هزار سال اشتیاق» در سپتامبر سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد.

۹- بندتا Benedetta

پل ورهوون کارگردان مطرح هلندی که با ساخت فیلم‌های سینمایی متعدد از جمله «او»، «کتاب سیاه»، «سربازان کشتی فضایی» و «پلیس آهنی» بسیار مورد تحسین منتقدان و سینما دوستان قرار گرفته است به تازگی فیلمی سینمایی با عنوان «بندتا» ساخته است که در سال ۲۰۲۱ اکران می‌شود.

ویرجینی افیرا و لمبرت ویلسون بازیگران اصلی فیلم سینمایی «بندتا» هستند که احتمالاً در صورت برگزاری جشنواره کن این فیلم برای اولین بار در این فستیوال نمایش داده می‌شود.

این فیلم در قرن هفدهم در ایتالیا می گذرد. راهبه بندیتا کارلینی، ۲۳ ساله، که از کودکی در صومعه زندگی می کند، از دیدگاه های مذهبی و اروتیک رنج می برد. زن دیگری به او کمک می کند تا از پس این کار برآید.

۱۰ تل‌ماسه Dune

دنی ویلنوو کارگردان تحسین‌شده فرانسوی که طی چند سال اخیر توانسته با آثاری نظیر «زندانیان»، «سیکاریو»، «ورود» و «بلید رانر ۲۰۴۹» نظر منتقدان، مخاطبان و جشنواره‌های مختلف را به خود جلب کند در سال ۲۰۲۱ فیلم سینمایی پر ستاره «تل ماسه» را اکران خواهد کرد.

«تل‌ماسه» قطعاً یکی از مورد انتظارترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۱ به حساب می‌آید.  ویلنوو فیلم‌نامه این فیلم را به همراه اریک راث و جان اسپیتز بر اساس رمانی به همین نام اثر فرانک هربرت به نگارش درآورده است.

بعد از فیلم تل‌ماسه (۱۹۸۴) به کارگردانی دیوید لینچ، این دومین اقتباس سینمایی از این رمان است.

تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، جاش برولین، اسکار آیزاک، جیسون موموآ، خاویر باردم، دیوید باتیستا، زندیا، استلان اسکارشگورد، شارلوت رمپلینگ، دیوید دستمالچیان ستارگان فیلم هستند.

داستان فیلم در آینده‌ای دور و در سیاره‌ای به نام آراکیس رخ می‌دهد که به خاطر طبیعت بیابانی خود به تل‌ماسه مشهور شده‌است. این سیاره که تنها منبع ماده‌ای ارزشمند است، آوردگاهی برای نزاع چندین گروه مختلف می‌شود.

«تل‌ماسه» در تاریخ ۱ اکتبر ۲۰۲۱ توسط برادران وارنر اکران خواهد شد.

ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.